• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil - åska

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Att vara i en personbil när det åskar anses vara en säker plats, men hur säker är en husbil som är klädd med aluminiumplåt( går den att jämföra med en vanlig bil?), alternativt en husbil där bodelen i många fall är byggd i glasfiber, hur säker är man i en sådan?
Är det någon som har kunskaper i detta ämne?


Mvh

Bosse
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbil - åska

Bosse,
om det inte är elektriskt ledande material som omger dig, så förmodar jag att du lika bra kan sitta ute.

En gubbe som hette Faraday, kom på ett fenomen som kallades Faradays bur vilket innebar att blixten slog ned i det omgivande elektriskt ledande "burnätet" istället för i föremålet som fanns i buren.

Måhända finns det en viss bur även i glasfiberkontruktionerna - men om det är ledande material vete tusan.
Säkrast är nog att skaffa en åskledare på taket......eller blixtlås i byxorna.

Kopparkabel o rejäla jordspett erfordras oxå.

DS
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2025
Sv: Husbil - åska

Hej Bosse.
Jag är ingen expert, men ska försöka hjälpa dig med din fråga.

Tanken med åskledare och jordspett är att dra till sig blixten och snabbt leda den ner till marken (jord).

Anledningen till att man sitter relativt säker i en bil är att den står på gummihjul. Den är inte jordad, alltså letar sig blixten till ett annat högre föremål såm är jordat.

Blixten är en urladdning i molnen som söker sig till jord på snabbast möjliga vis.
Med jord behöver det inte vara jorden (marken) utan ett annat närmre negativt laddat föremål te.x. ett moln.Det är därför man alltid säger att man inte ska stå under ett träd när det åskar, eller gå ut med paraply på en stor äng.

Så åter till din fråga. Ju mindre ledande material i bilen destu mindre risk att blixten slår i det. För att sen ställa till det för dig, så brukar det för det mesta regna när det är åskväder och vatten leder ström. Så en husbil kan det vara en fördel att gå ut och veva upp stödbenen.

Ha det bra.
Hi.Life
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
967
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025
Sv: Husbil - åska

Bildäck eller varför inte gummistövlar ger ingen isolering när det gäller åska. Har blixten färdats ibland flera kilometer på väg tilll marken så ger någon dm gummi inget extra skydd. Net det är som hundvakten säger: Faradays bur.
Blixten leds genom karossens metall vidare ner genom däcken mot marken. Att man förhoppningsvis klarar sig bättre om man sitter i bilen beror just på att elektricitet söker sig till ytterskalet och inne i "buren" blir det inget elektriskt fält. Bilen kan däremot bli svår att starta efter ett blixtnedslag eftersom elektroniken med stor sannolikhet tar stryk.
 
Senast ändrad:
S

SevenEleven

Guest
Sv: Husbil - åska

Det är som sagt inte däcken som isolerar utan karossen som leder blixten till marken.
Såg den här artikeln i Smålandsposten nu i september:

Smålandsposten: Bilen träffades av blixten


Att däcken isolerar är en seglivad myt men däremot är man själv skyddad av karossen.

/Lasse - (Som är glad att han inte satt i den bilen när det small)
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Husbil - åska

För sådär 20 år sedan så fick jag in en Chevrolet Corvette 1968 som oljan hade runnit ur från motorn hemma på kundens garageuppfart. Kunden som väl kanske inte alltid hade rent mjöl i påsen trodde att någon hade borrat hål i oljetråget men det var ju en omöjlighet att göra på den låga bilen där motorn dessutom nästan sitter i mitten. Jag tog i alla fall bort oljetråget och svetsade igen det och skulle sedan starta motorn, det gick inte. Motorn blev bara sur. Tog av locket till luftrenaren och upptäckte att luftfiltret var söndertrasat och bränt, spjället till choken var uppböjt och trasigt, det blev en ny förgasare till slut.. Mysteriet var totalt, vad har hänt? En annan kund till mej som är flygpilot hade en snabb och självklar lösning på problemet, en kulblixt! Blixten hade slagit ner i asfalten och studsat upp i oljetråget, gått genom motorn och ut genom förgasaren. Vi kunde heller inte komma på något annat så det var nog så det hade gått till. Anledningen till att det inte blev några skador på karossen berodde nog på att den hade glasfiberkaross och på den årsmodellen fanns ingen elektronik heller.
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2025
Sv: Husbil - åska

Efter 7 dagar med mer eller mindere regn under vår resa ut i Europa så hade vi hamnat i Koblenz, på en liten camping vid ett av Tysklands 4 hörn, Rehn - Mosel. I korsningen av floderna finns en stoor staty. Denna morgon var det kvavt soligt, så frukosten kunde avnjutas ute, markis?, men med färska frallor, yogurtar, konstiga korvar, ost, frukt och annat gott. Plötsligt var himlen alldeles svart, så snabb avdukning och avslutning av frukost. Den första blixten slog ner i statyn, den andra på en bro, sen såg vi inget, regnet hälldes över oss! Den 14-åriga sonen undrar;
- Pappa, vad händer om blixten slår ner i husbilen???
I detta ögonblick brakar det till nått offantligt, alla djä.., demoner och elände!!!! Håret står rätt ut på oss alla, vi ser ut som levande ufon! tyyyystnad, dånet av regnet är det som får oss att komma till sans igen!
- Min son, ställ aldrig en sån fråga igen!!!
Runt omkring oss på campingen hörde vi nu upprörda röster, bortflytande tält och allt annat elände som uppstår vid plötsligt och massivt regn.
Jag var tvungen att gå ur bilen (utan paraply) för att kolla var den slog ner.
Den hade definitivt inte slagit ner i husbilen, kunde heller inte lokalisera nån nedslagsplats. Men otäckt var det.
Vår färd fortsatte sedan Mosel uppströms och sedan till Camarque, franska rivieran, Provance etc under 4 veckor men det är en annan kul historia.
Sens moral: Fråga aldrig vad som händer när blixten slår ner i Husbilen!
Åtgärd; Lägg ett stort hönsnät av metall över bilen när du tror att Åskovöder är p.g!
.......... eller ! ääähh... det händer inte oss! kanske.....!
Det kanske finns nån bra bild på en blixt som har slagit ner i en Husbil på nätet?
Ha det bra, oroar er för mycket om det som kan hända, ta´t försiktigt och Luugnt!
FredrikL
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Husbil - åska

Hej Bosse!
Visst är det Faradays bur som gäller! Om husbilens ytterskal är fuktigt p.g.a. regn, eller i detta fall tack vare regn, så borde blixten följa fukten till en punkt där den kan nå chassiet, eller göra ett överslag till detta, för att till slut lämna chassiet via en fälg eller annan lågt liggande punkt. Ett anternativ är att blixten väljer att gå via "körhyttens" stålstruktur och sedan ner till chassiet.

Men vad händer om husbilen är torr? Det händer ibland att det kommer en blixt ifrån en klar himmel, även om det är sällan.

Aluminium leder ström. Ofta ytbehandlas dock aluminium med en icke ledande ytbehandling, blixten bör alltså följa aluminiumet till en fästpunkt i chassiet, eventuellt via förarhytten för att åter igen lämna chassiet via en fälg eller annan lågt liggande punkt.

Glasfiber leder tyvärr inte ström, inte heller polyester vilket är en vanlig plast att använda för att laminera med glasfiber. (Kolfiber leder ström men det är inte sannolikt att husbilstillverkare blandar i kolfiber då det är dyrt men starkt.) Med glasfiberkaross bör blixten slå ner i förarhyttens stålstruktur för att sedan. . . (se ovan).

Hur t.ex. en TV-antenn påverkar blixtens vägval vågar jag inte uttala mig om. I skrivande stund äger vi ingen husbil, så hur installationen görs har jag ingen aning om. Personligen tror jag att man är ganska säker i en husbil mot själva blixtnedslaget, sedan kommer andra aspekter in som vilka (giftiga)gaser bildas p.g.a. upphettningen? Är det risk för att något börjar brinna? Som ett brev på posten så kommer de materiella skadorna, men det är ju en annan sak. . .

Hälsningar
David
 
Toppen