• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil är det coronasäkrade sättet att resa

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
18EE24E7-D82F-41C9-A6C4-39B9D0D5C600.png

Aftonbladet Weekend hade i söndags ett resereportage med husbil, signerat Robert Collin, tidningens välkände motorjournalist och krönikör.

Robert hade valt en Coronasäker rutt, välkänd för många av oss. Broarna över Öresund och Stora Belt, sedan Tyska Östersjökusten, med massor av svensk-minnen, de flesta från 30-åriga kriget. Han passerar Schwedeneck (svenskhörnet) som åtminstone jag aldrig tidigare hört talas om, vad jag förstår visste inte heller byborna varför deras by fått just detta vackra, men lite märkliga namn. Sedan gick resan vidare till mera bekanta platser som Lübeck, Wismar, Stralsund och bort mot den polska gränsen och Greifswald.

Men det var inte den bekanta resvägen och destinationerna som lockade mitt intresse......

4B8108B3-E36B-4239-8A2C-08DEB555116E.jpeg


........ nej det var den inledande ingressen av artikeln, Husbil är det coronasäkrade sättet att resa.
Så sant, så sant......trevligt att en välrenommerad motorjournalist som Robert Collin bekräftar vad många av oss husbilsåkare det senaste året påstått och devisen vi levt efter. Det ökade intresset för husbilar och mobil fritid bekräftar också att marknaden delar den uppfattningen.

Tommy
 

Bilagor

  • 5778DF2C-BF04-4E2A-9337-9829E90CCE10.png
    5778DF2C-BF04-4E2A-9337-9829E90CCE10.png
    3,5 MB · Visningar: 72
Senast ändrad:

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Helt enig att det är det överlägset säkraste sättet att resa på - naturligtvis förutsatt att man håller avstånd vid t.ex. inköp.
Märkligt nog fick vi en del sura kommentarer från husbilsfolk (dock inte på detta forum) när vi reste runt i södra Tyskland under hela juli och augusti i somras. Vi besökte många vingårdar i både Rhendalen och Moseldalen och vi åt merparten av våra middagar på lokala restauranger. Vi och våra vänner Tuula och Rolf, som följde med oss i sin husbil, upplevde vår resa som helt ”odramatisk” trots Corona. Under denna 2 månader långa resa såg vi endast 5 personer som inte använde munskydd i publika sammanhang. Vid ankomst till restauranger kom ingen in utan att ha munskydd på sig till dess att man satt sig ned vid sitt bord.
Nu väntar vaccinering nån gång i sommar och vi ser ju alla fram emot bättre tider med utlandsresor - för vår del hoppas vi på att få tillbringa vår 8:e hela vinter i trakterna runt Benidorm !
 
Toppen