• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hurtigruten, minutt for minutt

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hurtigruten, minutt for minutt

Tyvärr begränsar NRK hastigheten till 1Mbit/s till utlandet. Vissa program stoppas helt. Vi är många som undrar varför?

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej knarrevik!
Jag håller med dej, vad håller dom på med?
Är det inte det ena (bompeng) så är det andra!
& ändå så är vi där som flugor!
Mvh.

Tyvärr begränsar NRK hastigheten till 1Mbit/s till utlandet. Vissa program stoppas helt. Vi är många som undrar varför?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Vi såg NRK under några år i Spanien, men tyvärr så lade man ner sina utlanssändningar för tre år sedan. Orsaken var enligt uppgift, bristande lönsamhet.

Vi var många som beklagade det. Mycket bättre än t.ex SVT-World. Men det är klart SVT-World har ju dagligen, nyheterna på Samiska! :)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Men NRK ser dere kanskje på TV, akkurat som vi ser SVT :)

Nej, tyvärr ingår inte NRK i något "paket" vilket är synd. Jag är mer intresserad av vad som sker i min närhet än på "fel" sida Sverige.

PS! På "nätet" kan man åka Bergenbanan, ca 7 timmars resa om jag inte missminner mig. Jag har "åkt" Myrdal till Gol. Nu är väl banan stängd efter branden.

Senast ändrad:
F

F.d. 4755

Guest

Via facebook-venner i USA fikk jeg vite at flere der følger sendingen??

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Programmer som har copyright begrensninger blir ikke overført til ip-adresser utenfor Norge.

De gangene jeg har prøvd så har den reelle overføringshastigheten ved siste test blitt anvendt. Du kan prøve å sjekke hastigheten som kan brukes, er det litt utfall ved høyere hastighet så husker en den høyeste som var stabil.

Må innrømme det er en tid siden jeg sist hadde mulighet til test med hastighet over 1 Mbit utenfor Norge. Ingen 3G nett har gitt meg den mulighet - nå sitter jeg i Tyskland med 3g på fallback til EDGE :mad:, men det er bedre enn de franske stedene hvor jeg hadde UMTS og ca 100 kbit unntatt i grålysningen om morgenen hvor jeg fikk ca 1Mbit på nett som lover opp til 7 Mbit, samme løftet har vi på det tyske nettet.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Har forsøkt å finne ut om det er noen begrensning på utlandet men finner ikke noe som tilsier det . Hva er det som gjør at du konkluderer med 1Mb begrensning .
Fant forøvrig en link uten krav på flash som kan brukes på iphone og ipad http://ioslive.nrk.no.edgesuite.net/mobilize/unrestricted/1025061.m3u8

Länken fungerar inte utanför Norge.

nrk.jpg

Vad beträffar begränsningen till 1 Mbit/s framgår det i klartext.

Senast ändrad:
C

Cat3208

Guest

Beklager gjorde tydligvis for dårlig sjekk når det gjalt linken men finner ikke noe om begrensning i hastighet tvert i mot de påstår i siste avsnittet under ingen begrensning på pc mac.
Da er vi i gang : Hurtigruten – Minutt for minutt

Her fant jeg konkret bskjed på NRK om IOS i denne linken Det ligger mer teknisk informasjon der også.

utklipp.....
Videoen på nrk.no/hurtigruten er åpen for hele verden.
Nettbrett/iOS-versjonen av samme side er desverre geoblokkert til Norge.
Ser du fra en PC eller MAC er det ingen begrensning fra NRKs side.

Jes och Lillian

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2025

Jag sitter här i Knivsta, och har inga problem med at hänga med på väg från Bodø just nu lite efter 16. kanske därför att jag är gammal dansk?

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

hoppas att det sänds som en serie på tv nu i höst så vintermörkret inte blir så tråkigt och långt mvh håkan

F

F.d. 50024

Guest

hoppas att det sänds som en serie på tv nu i höst så vintermörkret inte blir så tråkigt och långt mvh håkan
Det är ju direktsending från Hurtigruta när den startade i Bergen den 16. juni och håller på till den når slutdestinationen Kirkenes 7 dagar senare.
Det blir en lång serie!!!!

Hälsningar från Arvika 100 år/Torotor

Ps Vi ser just nu på Hurtigruta i Arvika med mobilt bredband från Telia.
Nedladdningshastighet c.a 2 MB/s.

Ha dä // Torbjörn

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Vi kan laste ned HD utgave av deler av programmet allerede via bittorrent!
Foreløpig er det filmene fra frontkamera som gjøres tilgjengelig etter hver delstrekning. Live sendingene produseres i SD grunnet kapasiteten på uplink fra båt i åpen sjø, noe som ikke er prøvd tidligere.

En kuriositet var Kystverkets aprilspøk i år om produksjon av en film fra hurtigruten. Denne meldingen var på nett i ca. 2 timer før de ble oppmerksom på at NRK allerede hadde under forbredelse en mye mer avansert sak - direkte live sending av hele turen.

Mange av NRK sine egenproduserte sendinger er tilgjengelig via bittorrent med seed hos NRK.

Toppen