• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur vet man att solpanelen fungerar?

F

F.d. 50456

Guest
Hej, nybliven ägare till en Dethleffs Advantage Integral 2008, den har en rätt stor solpanel som ska vara på 120W vad jag förstår. Hittar dock inte något mätinstrument eller någon instruktion om hur man kollar om den fungerar som den ska. Tacksam för tips.

Klas

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Hur vet man att solpanelen fungerar?

Du kan mäta spänningen vid regulatorn. Den ska ge minst 17volt på dagen, på de trådar som kommer från solpanelen. Sen ser du förstås om batteriet tappar kraft.

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025
Sv: Hur vet man att solpanelen fungerar?

Det skall finnas en regulator till solcellen. dom brukar ha en display eller olifärgade lysdioder som visar laddning mm.Har satt min regulator på golvet vänster om förarstolen,
brukar kolla ibland om den laddar. Blinkand röd diod.

Finns också en Mätare på manöverpanel för vatten fläckar mm som visar laddning Start och bodelsbatteri,

Jägarn

Toppen