• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur var det i Moseldalen egentligen?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Det var ju många HBK-are som stack ner till Moseldalen i September. Många torde ju ha kommit hem igen, men jag har inte hört någonting om detta. Var det tråkigt väder eller varför har ni inte skrivit någonting om era upplevelser?

Det brukar väl vara bra fart i dom trakterna i September!

Nyfiken Jappe

J

Jarn

Guest
Sv: Hur var det i Moseldalen egentligen?

Hej Jappe, ja där är bra fart, men numera är det vinfester nästan hela året.

Själv var vi där första veckan i September och den veekenden var det 28 grader varmt i området kring Bernkastel Kues där vi befann oss då. Vinfesten vi var på i dagarna två var i en by som heter Zeltingen-Rachtig. Festen den veckan var i stadsdelen Rachtig.

Vi hade bestämt att vi skulle stå på campingen i Zeltingen, men när vi kom dit och såg hur den låg och sanitetsbyggnaderna, då körde vi vidare.
Tur var det, för i byn Rachtig, där hade man sett till att fixa gratis stellplats ända nere vid floden och mycket centralt. Helt kostnadsfrit, speciellt ordnat för vinfesten.

Sedan hade vi ytterligare några fina dagar och på hemvägen körde vi inom Köln på den centralt belägna Stellplatsen där. Bara några minuters cykelväg längs Rhen in till Domen.

Vi såg endast några HBKare i Moseldalen.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 58573

Guest

Hej Jappe!

Moseldalen är sig väsentligen lik! Vi bodde några dagar nära Cochem, på Stellplats Weingut Loosen (Bordatlas s. 194). En utmärkt ställplats med alla bekvämligheter och till bra pris. Och bondens vin av sådan kvalitet att man kan vilja överväga en ny karriär som vitvinsalkoholist; mycket lättdrucket!

Resan gick vidare ner efter Moselle och Rhone och vi hann med en del fågelskådning i Camarque och ngt dopp i Medelhavet inan vi vände hemåt.

Kesty

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
242
Medlemskap
2025

Hej Jappe!

Vi kom hem i lördags. I år var vädret lite kallare än vad det brukar vara, men ändå sol. Moseldalen är ett paradis för husbilar, många fina byar med bra ställplatser.

Men prova gärna Ahrdalen, byn Mayschoss t ex erbjuder många fina upplevelser med fina vandingsleder och vinprovning i det stora kooperativet som även erbjuder utmärkta toaletter, inte långt från ställplatsen. Ahr mynnar ut i Rhen, söder om Bonn.

Ami

HBK Medlem
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2025

Vi åkte neråt den 8 sept. (efter vår yngsta dotters bröllop den 6 sept. i Linköping) Vi drog snabbaste vägen ner. D.v.s. så fort som möjligt till Sydtyskland. D.V.S. autoban! till Freiburg. Där var vi väldigt välkomna på campingen. Det var tredje gången så campingvärden visade verkligen att han kände igen oss. En av oss (kanske två) är ju handikappade så vi fick en bra plats på campingen. Där stannade vi två nätter och vilade upp oss innan vi fortsatte till Colmar på franska sidan. Vår upplevelse blev att "Mosel" släng dig i väggen. Mosel var tidigare något helt fantastiskt men Alsace var mer fantastiskt! OK. Vi är vinälskare detta var toppen. Vilka viner! Och vilken camping. Vi låg först två nätter på camping i Ribeauvillè. Toppen! Men deras bagetter var botten! Dom var döbakta! Annars allt bra. Nästa dag låg vi på camping något längre norrut. Den var inte bra!! Nästa dag åkte vi vidare upp och ner inom Alsace. Då körde vi tillbaka till Ribeauvillè för en natt till. Vi provade olika viner på några ställen och alla föll oss i smaken.
Vi fortsatte genom Moseldalen med riktning mot Sverige och var väldigt nöjda. Vi stannade första gången i Mehring. En helt ny ställplats. Den tillhörde en bensinstation i södra Mehring. Den var billig! med alla faceliteter. Men dom kostade ju extra. Dusch 1 euro men enligt min fru kunde man nästan äta på golvet där. Där stannar vi även nästa gång!
Nästa stopp blev Reil! Toppen! Kanske inte dom bästa faceliteter men vi stannade i två dygn. Han som kom och tog betalt hade en röd Audi Combi. Jag såg då han var vid bilarna före oss att dom grejade med en vinflaska så jag bad min hustru som kan tyska att fråga om han sålde vin också. Det gjorde han så vi åkte vidare efter två dygn med åtta flaskor vin till! Dom är toppen!
Vi lärde oss att vitt vin och rökta köttvaror och rökt korv var toppen till ett gott vitvin! Jag som trodde liksom många andra att det skall vara vitt till fisk och rött till kött. Nu bor vi i Strömstad och att få kokt torsk med rödvin och knaperstekt bacon till (vilket är vanligt i Norge) är något av det bästa. Och gärna då med "Sandefjordsmör" till. INTE NYTTIGT MEN GOTT!
Nåväl. På hemvägen hade vi tänkt oss stanna någon stans i närheten av Heiligenhafen. Men ställplatsen där tyckte vi inte om. Vi fortsatte gamla vägen mot Puttgarden och fann i Grossenbrode en ny ställplats. Toppen! Där träffade vi ett annat svenskt par i övre medelåldern som var väldigt trevliga. Dom var från Gottland. Det visade sig senare att dom var föräldrar till Pigge Verkelin på Kneipbyn. Vi lovade att nästa gång vi besöker Gottland kommer vi till Kneipbyn.
Sedan fortsatte vi ,efter handel på CITTIMARKT direkt till Strömstad.
Kontentan blev att efter en resa på tretton dygn så var vi mer än nöjda! Alsace det rekommenderar vi på det bästa. BOH HBK 681

CarthagoAnders

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2025

vi kom hem idag, är ipå Ranarps strand över natten och åker hem till Karlshman i morgon efter två veckors vistelse i Tyskland fördelat på dels Ahr-dalen och Moseldalen
Ahr-dalen var ett nytt resmål för oss och vi hittade en del sevärda ställen där med goda viner och sevärdheter i allmänhet, Mayschoss och Ahrweiler var ställen vi stannade i, på hemvägen från Mosel stannade vi till i Pforzheim och köpte rödvin med hem
i Mosel stannade vi i Koblenz och Ernst några dagar där vi träffade Thomas o Frances, Kia o Kenta samt Leif o Solveig, vi gjorde besök i Cochem och Bilstein tillsammans under regniga och kalla dagar
därefter fortsatte vi till Bernkastel-Kuez innan vi körde hemåt
sammantaget kan vi tycka att det var osedvanligt kallt i Mosel detta året och att det regnade i stort sett varje dag
nya upptäckter var de röda vinerna som jag tidigare inte upptäckt och följaktligen inte heller kunnat uppskatta, samt att mängden egenhändigt plockade valnötter detta året översteg tidigare år med hästlängder, vi har nog 8kg med oss hem vilket skall bli gott till jul

/Anders

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Intressant detta med Mosels rödviner; jag upptäckte dessa viner för några år sedan och eftersom jag tillhör rödvinsvänstern enligt mina belackare, så har jag numera övergivit (kanske inte helt) "fotogenvinerna" till förmån för dess mer karaktärsfulla släktingar.

För trettio eller fyrtio år sedan upptäckte jag dom jättegoda rödvinerna i Sydtyskland och Österrike, viner som knappast förknippas med dom ställena.

Låter snorkigt, ja kanske, men jag tycker också att dom vita vinerna i Elsass Lothringen är ännu värre. Detta är alltså min uppfattning i ämnet, ingen annans eller heter det kanske det ingens annan, osäker på grammatiken här. (Kalas pågår).

Tråkigt att vädret var emot er, (nu gormas det i köket, måste avbryta).

Ha de! Min ambition är att åka till Grekland i vinter (trött på djurplågarlandet Spanien) per färja från Venedig. Frågan är som vanligt om det blir av. Omständigheterna pockar ständigt på sin tribut!

Lätt bedagad Jappe, mwn va xxx, det är ju lördag!

K

kiakenta 155

Guest

Hejsan!:spinny::bye::bye:

Vi var i Moseldalen vecka 41. Besökte cochem, Ernst, Bernkastel-Kuez, zell och Koblenz. Härliga cykelturer. Trevliga vinprovningar med goda viner. Trevliga ställplatser. Vacker natur. En mycket trevlig vecka tillsammans med trevliga HBK:are. Tack för en trevlig vecka.
Hoppas det kan bli en repris. Inget dåligt väder utan bra kläder heter det väl.....?
Inte blev det så mycket valnötsplockande för vi kom nog några dagar försent. Kenta fick ihop ca 1/2 kg. Hösten hade kommit lite för tidigt i år. :mh::msn_thumbup::msn_thumbup::msn_thumbup:

Anita / Soren

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2025

Vi var också i moseldalen (vecka 43), men vi ser ytterst sällan några svenskar, antingen är vi "blinda" eller också är våra landsmän på andra ställen. Dom senaste åtta åren har vi åkt ner genom europa visserligen till alla möjliga ställen och länder och alltid i slutet av maj och i början av september, alla resor likadant, få landsmän.

Senast ändrad:

Johnny&Lisbeth

FD HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16822
Medlemskap
2023

Mycket trevligt i Moseldalen
Vi var borta 2 veckor och fick se mycket
Var bla på vinprovning i Trier samt Vinfestival i Enkirch
Träffade en del HBK-are,hälsar till er alla
Gott vin och trevliga stunder
En bild från Enkirch där vi nog var 200 bilar på ställplatsen
Och tältet där vinfesten var rymde säkert 400 personer

Senast ändrad:
F

F.d. 11346

Guest

400bilar? Jäklar vilket stort tält:D:D:D:D

Aramis

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2080
Medlemskap
2025

Va i Ahrdalen o Moseldalen v.40 o 41.Vi visste inte att dom hade börjat odla såå mycke röda.Det va en överaskning eftersom vi mest gillar rött vin å gott va de också!Var på flera vinfester bla i Enkirch.Trevligt!Fick också tips om valnötterna,men det blev inte så många plockade.Vi tog en sväng in i Holland på vägen hem och upplevde gamla minnen i Volendam,Alkmar o Groningen.Det hade ju förstås ändrats en hel del på 30 år.......
Vi är nöjda med vår resa i år.

marihakn 2080

Toppen