• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur våra husbilar byggs

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2025
Jag har varit husbilsintresserad i kanske 7-8 år. En sak som förvånar mig är att så få diskuterar hur bilarna är byggda. När jag gått på mässor har jag alltid tittat under bilen (förutom allt det vanliga invändigt och utvändigt). Hur ser den ut där. Syns det en massa kablage av olika dimension, hur är rördragningen gjord, är det öppet och oskyddat? Dessutom försöker jag se hur kablage är draget inne i bilen, i skåp, under sängen m.m. Aldrig eller sällan att jag sett folk göra den här "besiktningen". Istället verkar det vara andra saker som intresserar husbilsfolket. Men jag är fräck och påstår att många husbilar är dåligt byggda. Bildelen är en sak, den är oftast bra. Men bodelen kan vara skräp, åtminstone för de pengar som det handlar om. Jag vill inte peka ut något märke åt något håll men ett tips till dig som är ny och funderar på att skaffa husbil, kolla under bilen först. Är du nöjd med vad du ser, titta på det övriga därefter. Bry dig inte om nya häftiga lister här och där, utan koncentrera dig på hur fabriken har satt samman ekipaget, det ger en antydan om ifall vi pratar noggrannhet och kvalité eller hobbysnickeri.
Bara ett exempel: jag har sett nya husbilar där elkablar, enkla för inomhusbruk är fastspikade med plastklamrar, under bilen. Sånt man använder när man spikar elsladdar hemma på golvlister!
Vad sägs om det i en hb för flera hundra tusen kr?
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hur våra husbilar byggs

Husbilsköparna får det de vill ha. Det pågår någon typ av evolution i mässhallarna som tillverkarna är mycket intresserade av, just för att sälja många bilar. Inte överraskande handlar det om yta. Problemet är substansen som krävs för att fästa ytan på. Papper är helt okay som underlag, och så lite tunn plastfilm på, hej vad det säljer bra!

Kruxet ligger på flera plan egentligen. Många nybilsköpare behåller sin bil kanske 5 år och den tiden håller de bra, således vet inte andrahandsköparen hur illa det är. Tredjehandsköparen får ofta chocken och det kan du läsa mycket om.

Jag tillhör också den kategorin som tittar under bilen, mest för att se hur mycket är varmgalvaniserat trots att zinkpriset har skjutit i höjden. För egendel tycker jag att för mig passar den nyvarande stilen bra, jag får riklig tillgång till billiga tredjehandsbilar att pyssla med, som dessutom har galvaniserad underrede...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.784
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: Hur våra husbilar byggs

Jag instämmer till 100% med dej Hackef,
Jag e likadan jag brukar krypa under o kika.
Hugamej vad man kan få se, även på nyare bilar, speciellt elinstallationerna är i många fall skrämmande, när jag kröp under vår bil första gången bestämde jag mej för att inte utsätta den för vägsalt, nu var den 10år när vi köpte den men den var knappt använd (3700mil) och hade sluppit vägsalt.
Men jag kan tänka mej framtida problem med dessa el-lösningar.

Kan inte komma ihåg att jag sett något märke som varit bättre.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025
Sv: Hur våra husbilar byggs

Har du husbil nu hackef och i så fall vilket märke är lite nyfiken ,fönderar att byta men till vad mvh håkan
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Hur våra husbilar byggs

Kan inte annat än att hålla med trådskaparen, det är skrämmande att se hur de som tillverkar påbyggnaden kan komma undan med installationen de gör, i synnerhet på de dyrare bilarna där man förväntar sig ett ordentligt bygge.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.297
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Hur våra husbilar byggs

Har konstaterat att det är ungefär som på båtar.
Var å rota i de 3 motorbåtar jag haft å jämfört lite med kabeldragning å kopplingar mm.
Vissa HBar som jag tittat under har varit skrämmande!
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Hur våra husbilar byggs

Visst är det så! Titta under så får man skräcken! Vecken röra av kablar å rör som utan tvekan inte är lämpliga att utsätta för salt å knappast nån längre tid ens med vatten! Dom hb som byggs på Alco med galvad ram och invändig montering i dubbelgolvet av elkablar o kopplingar är utan tvekan att föredra!
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2025
Sv: Hur våra husbilar byggs

Det stämmer, jag kör Kabe nu. Men det fanns andra alternativ som jag tittade på. Exempelvis Dethleffs. Med det sagt vill jag inte säga att resten är dåligt. Absolut inte. Men det skiljer i sättet att bygga, en del husbilar skulle jag kunna bygga bättre själv :)
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Hur våra husbilar byggs

Hej
Det är som allt annat hålla efter och mycket kärlek.Våran hb är 13 år.
Varje år är jag under bilen och kryper.Smörjer och kollar allt jag kommer åt.
Nu har vi plywood efter Fiat delen helt idiotiskt att bygga så.Men än är den OK
på våran.
I år blir det att täta om alla fogar är dax nu.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Hur våra husbilar byggs

Men jag är fräck och påstår att många husbilar är dåligt byggda.
Bildelen är en sak, den är oftast bra.
Men bodelen kan vara skräp, åtminstone för de pengar som det handlar om. Bara ett exempel: jag har sett nya husbilar där elkablar, enkla för inomhusbruk är fastspikade med plastklamrar, under bilen. Sånt man använder när man spikar elsladdar hemma på golvlister!
Vad sägs om det i en hb för flera hundra tusen kr?

1) Håller med dig om detta och tycker inte att du är särskilt fräck, "problemen" du pekar ju på faktiska problem som säkert kan variera mellan olika bilar. Det tycks inte bli så mycket bättre med tiden heller. Dessa "slarv"problem gäller mer eller mindre alla husbilsmärken inkl motsv försäljnings- & serviceorganisation som dock i efterhand ibland kan fixa till viss renome för märket.

Enklast kan kanske "slarvet" förklaras med husbilspåbyggarnas "trots allt mycket små byggserier" (spec i jfr med personbilars) och de kostnader som skulle tillkomma för att få ett "fullödigt jobb" utfört. Mer tid och fler anställda med i vissa fall specialkompetens behövs uppenbarligen för t.ex utföra bättre konstruktionsarbete, beredning, produktion och inte minst kontroll = kostnader som "måste minimeras i småseriesammanhang" om våra husbilar skall bli/vara säljbara (för många av oss). Alla kostnader måste ju bäras av resp unik såld husbil för att hålla liv i verksamheten, annars måste verksamheten alternativt upphöra!

2) Bildelarna "i stort sett ok i de flesta avseenden" och oavsett tillverkare Ford, Fiat, Renault, m.fl). Bildelarna gynnas i likhet med personbilar av oerhört mycket större tillverkningsserier som självklart därmed kan bära större erforderliga kostnader och kompetenser (små per bil). Samtidigt är dessa tillverkare också betydligt mer konkurrensutsatta och lagbundna i många avseenden

Visst kan mer eller mindre "synlig/ytlig" kvalite byggas in i olika "lyx"husbilar" och det finns nog en och annan HB tillverkare som gör det. Trots allt det blir kanske inte en komplett husbil så mycket bättre av invändiga lyxmöbler att det högre slutpriset kan motiveras på samma chassier och i stort samma arbetsprocess... och inga övriga större skillnader i funktion/säkerhet.
[/SIZE]
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.765
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Hur våra husbilar byggs

Kvaliteten blir ofta bättre om dom byggs hos mindre företag i små serier. Ofta är kvalitet ett försäljningsargument. Skillnaden är väl i så fall att förtjänsten är lägre jämfört med de större tillverkarna.
 
Toppen