Jag har varit husbilsintresserad i kanske 7-8 år. En sak som förvånar mig är att så få diskuterar hur bilarna är byggda. När jag gått på mässor har jag alltid tittat under bilen (förutom allt det vanliga invändigt och utvändigt). Hur ser den ut där. Syns det en massa kablage av olika dimension, hur är rördragningen gjord, är det öppet och oskyddat? Dessutom försöker jag se hur kablage är draget inne i bilen, i skåp, under sängen m.m. Aldrig eller sällan att jag sett folk göra den här "besiktningen". Istället verkar det vara andra saker som intresserar husbilsfolket. Men jag är fräck och påstår att många husbilar är dåligt byggda. Bildelen är en sak, den är oftast bra. Men bodelen kan vara skräp, åtminstone för de pengar som det handlar om. Jag vill inte peka ut något märke åt något håll men ett tips till dig som är ny och funderar på att skaffa husbil, kolla under bilen först. Är du nöjd med vad du ser, titta på det övriga därefter. Bry dig inte om nya häftiga lister här och där, utan koncentrera dig på hur fabriken har satt samman ekipaget, det ger en antydan om ifall vi pratar noggrannhet och kvalité eller hobbysnickeri.
Bara ett exempel: jag har sett nya husbilar där elkablar, enkla för inomhusbruk är fastspikade med plastklamrar, under bilen. Sånt man använder när man spikar elsladdar hemma på golvlister!
Vad sägs om det i en hb för flera hundra tusen kr?
Bara ett exempel: jag har sett nya husbilar där elkablar, enkla för inomhusbruk är fastspikade med plastklamrar, under bilen. Sånt man använder när man spikar elsladdar hemma på golvlister!
Vad sägs om det i en hb för flera hundra tusen kr?