• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur väljer man inverter?

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Är i färd med att installera en inverter i bilen. Jag har 190amp batteribank och 140w solpaneler. Funderar på en 1000/1500w AEG med ren sinus och fjärrkontroll.
Är det bättre att köpa en 1500w än en 1000w? Det är ju för det mesta bättre med lite överkapacitet men jag skulle kunna klara mig med 1000w. Min Micro t.ex är på 800w. Vad säger ni som har installerat inverter.

F

F.d. 30064

Guest
Sv: Hur väljer man inverter?

Hej
Vi har en på 3500W, kan köra elplatta om vi vill, vanlig hårtork, datorer, ja det vi anser oss behöva. Beställt av firma via Ebay, fungerar utmärkt. Har snart varit ute en vecka i Sverige, har inte stått på el någon dag o kommer inte att göra det resten av veckan heller. Har solceller på 140W, o de är alltid välfyllda och två bodelsbatterier.

/Sylvia

assa

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
12556
Medlemskap
2021

Det är bra med lite överkapacitet Jag skulle investera i en 1500 w. Var noga med anslutningarna mellan batteri och inverter, en micro på 800 w drar ca 65A
från batteribanken.
mvh ASSA

F

F.d. 30064

Guest

Hej
Säljaren skickar från Tyskland o heter apro365, inverter made in china som allt nästan. Funkar kanon bra tycker vi.

Sylvia

Bilagor

• DSC_0007.JPG
    DSC_0007.JPG
    2 MB · Visningar: 49

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Hej
Säljaren skickar från Tyskland o heter apro365, inverter made in china som allt nästan. Funkar kanon bra tycker vi.

Sylvia

Detta är säkert en bra produkt, har för övrigt köpt mycket via ebay.
Men jag saknar fjärrkontroll med display. Hur gör ni när ni sätter på den? måste ni starta den via strömbrytaren på invertern? På AEG,s modeller finns en fjärrkontroll som man kan montera var man vill som man startar och stänger invertern med. Samtidigt kan man läsa av batteriförbrukningen.
Naturligtvis är prislappen något hörgre.

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Är det inte så att man bör ha en stor batteribank om man har en större inverter. Jag tänker att risken annars ökar att man drar ur batterierna för mycket så att batteribankerns livslängden förkortas eller tänker jag fel? :quest:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Är det inte så att man bör ha en stor batteribank om man har en större inverter. Jag tänker att risken annars ökar att man drar ur batterierna för mycket så att batteribankerns livslängden förkortas eller tänker jag fel? :quest:

Du har säkert rätt, men när är batteribanken stor? Jag har två batterier och som tillsammans har 190Amp. Mina kunskaper är begränsade när det gäller det tekniska med elen i bilen. :)

J

Jarn

Guest

Jag har en AEG 1500W tillsammans med 190 Ah batterier och 200W solceller.
En kombination som jag är helnöjd med och funkar kanon.
Min AEG la av efter tre månader, så jag fick en ny på garantin.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Jag har en AEG 1500W tillsammans med 190 Ah batterier och 200W solceller.
En kombination som jag är helnöjd med och funkar kanon.
Min AEG la av efter tre månader, så jag fick en ny på garantin.

Det var nog länge sedan jag bestämde mig för en AEG, men som du vet trögheten gör sig påmind lite då och då.
Jag beställer en i helgen.
Ha en fortsatt bra sommar.:)

elegancen

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2025

Vi valde mest watt för pengarna ville ha så det räcker till fön , kaffebryggare eller tex borrmaskin . Köpte från Kina 3000w konstant . Pris under 1500:- :wink:
Dock utan fjärr!
elegancen

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

5000W konstant, 9000W peak.
Automatisk avkänning & uppstart vid belastning.
Mäter all förbrukning, loggar etc.

2.400kr från Irland, frakt 4d.
Ja, det är ren sinus...

MVH Magnus

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

5000W konstant, 9000W peak.
Automatisk avkänning & uppstart vid belastning.
Mäter all förbrukning, loggar etc.

2.400kr från Irland, frakt 4d.
Ja, det är ren sinus...

MVH Magnus

Innebär det att man inte behöver starta invertern när den har automatisk uppstart? Då måste även jag ha länken till denna "mirakelmaskin".

Toppen