• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur tänkte dom???

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Nu hemkommen från en tre veckors husbilstripp. Allt har fungerat
men vid användandet av backväxeln på en Fiat med 157 Hk och
manuell växellåda 5000 kg totalvikt känner man sig som en nybörjare
vad gäller bilkörning varje gång man skall backa in på camping eller ställplats. 3000 varv
på varvräknaren och slira på kopplingen för att husbilen skall orka in dit
man tänkt sig plus lite extra varv om man skall svänga eller gräs som
underlag. Känns som att starta framåt på treans växel. Måste varit någon
som bara suttit vid datorn och räknat ut hur många kuggar till backväxeln
som behövs. Sedan att ingen anmärker på detta innan fordonen släpps ut
till försäljning. Uruselt av ett så stort företag. Någon som vet om det finns drevsatser för att åtgärda detta. Häggen i ett soligt Umeå
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: Hur tänkte dom???

Har läst någonstans att det skall gå att bygga om. På nyaar bilar är det tydligen ordnat. Tala med BLD i Linköping.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.790
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hur tänkte dom???

................. 3000 varv på varvräknaren och slira på kopplingen för att husbilen skall orka .............

Det låter som något är fel.

Visserligen har jag en 2009, 5 ton, boogie med Comfortmatic-låda, att backa har jag inga problem med.
På mjukt underlag eller gräs kanske jag får ge lite mer gas men inga 3000 varv.
 

Svania

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
629
Kommun
Svanesund
HBK-Nr
15
Medlemskap
2025
Sv: Hur tänkte dom???

Kan det bero på tandemhjul när man backar o svänger :confused:
 
Senast ändrad:

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Hur tänkte dom???

Håller med Häggen och har skrivit om det tidigare, utväxlingen på backen är nog det som jag har svårast med på hela fiat delen
Har kollat med gps att bilen gör cirka 18 km/h med kopplingen uppsläppt och motorn på tomgångsvarv, så fort vill jag inte backa någonsin och för de som vill skulle det med högre varv vara fullt möjligt åndå.
Man kan mistänka decimal fel vid konstruktion av växellådan.

Hade Lars
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hur tänkte dom???

Nu hemkommen från en tre veckors husbilstripp. Allt har fungerat
men vid användandet av backväxeln på en Fiat med 157 Hk och
manuell växellåda 5000 kg totalvikt känner man sig som en nybörjare
vad gäller bilkörning varje gång man skall backa in på camping eller ställplats. 3000 varv
på varvräknaren och slira på kopplingen för att husbilen skall orka in dit
man tänkt sig plus lite extra varv om man skall svänga eller gräs som
underlag. Känns som att starta framåt på treans växel. Måste varit någon
som bara suttit vid datorn och räknat ut hur många kuggar till backväxeln
som behövs. Sedan att ingen anmärker på detta innan fordonen släpps ut
till försäljning. Uruselt av ett så stort företag. Någon som vet om det finns drevsatser för att åtgärda detta. Häggen i ett soligt Umeå

Håller med, samma erfarenhet! Har också boggie, är det minsta uppförslut man ska backa i så osar det nästan om bilen. I somras var det på ett ställe där jag inte ens kom upp för en backe eftersom det började ryka om den. Och det var visserligen en lite brant backe med grus, men det vara bara att konstatera att dreven inte är dimensionerade för längden och tyngden på bilen. Har också en fem-tonnare.

/Ludde
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.308
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025
Sv: Hur tänkte dom???

Fiat levererar bara själva motor och växellådsenheten och har ingen aning om vad som skall byggas på den.Detta gör bodelsbyggaren och Alko.Samma motor och låda sitter även i lättare bilar.
Därmed inte sagt att det är bra,även jag tycker den är jobbig på backen.
A.Borg
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.960
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Hur tänkte dom???

När man konstruerar en växellåda gör man det utifrån krav på framåtväxlarnas utväxling.
Sedan utnyttjar man (oftast) ettans drev med en extra kuggrad på och låter ett backdrev arbeta på denna vid backning (ngt förenklat) då blir utväxlingen på backen vad den blir.
Att optimera backväxelns utväxling skulle förmodligen kräva en extra axel eller drev i växellådan vilket skulle bli mycket dyrt och utrymmeskrävande.
Det är samma problem med många personbilar bl a min.
En "äkta" automatlåda har inte dessa problem.
Ett litet försök till förklaring.
:)
 
F

F.d. 25310

Guest
Sv: Hur tänkte dom???

Är enig med Gunnar, inget konstigt med Comfortmaticlåda.

C



Det låter som något är fel.

Visserligen har jag en 2009, 5 ton, boogie med Comfortmatic-låda, att backa har jag inga problem med.
På mjukt underlag eller gräs kanske jag får ge lite mer gas men inga 3000 varv.
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Hur tänkte dom???

När man konstruerar en växellåda gör man det utifrån krav på framåtväxlarnas utväxling.
Sedan utnyttjar man (oftast) ettans drev med en extra kuggrad på och låter ett backdrev arbeta på denna vid backning (ngt förenklat) då blir utväxlingen på backen vad den blir.
Att optimera backväxelns utväxling skulle förmodligen kräva en extra axel eller drev i växellådan vilket skulle bli mycket dyrt och utrymmeskrävande.
Det är samma problem med många personbilar bl a min.
En "äkta" automatlåda har inte dessa problem.
Ett litet försök till förklaring.
:)

Hur en växellåda är konstruerad har jag ingen aning om men hade en förhoppning att Fiats bilbyggare skulle kunna hantera detta när andra
märken klarar av detta. Häggen i Umeå
 
F

F.d. 30092

Guest
Sv: Hur tänkte dom???

Håller med Häggen och har skrivit om det tidigare, utväxlingen på backen är nog det som jag har svårast med på hela fiat delen
Har kollat med gps att bilen gör cirka 18 km/h med kopplingen uppsläppt och motorn på tomgångsvarv, så fort vill jag inte backa någonsin och för de som vill skulle det med högre varv vara fullt möjligt åndå.
Man kan mistänka decimal fel vid konstruktion av växellådan.

Hade Lars

Håller också med er, våran lilla Fiat går fort på backen så man får ta det lugnt,
Slira på kopplingen vill man ju inte göra. Men fort går det.
Christer
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur tänkte dom???

Har alltid vært et problem med for høy utveksling på backen på Ducato, ser nesten ut som Confortmatic har fått en bedre utveksling enn de manuelle.
Hadde en del problemer på en 1999 modell - skulle gjerne hatt annen utveksling i difrensialen, både 1an og 5an var også for høgt vekslad på den bilen. 5an kunne en løse med andre drev, men 1an og backen burde vært senket minst 20%
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hur tänkte dom???

Hej
Jag har samma erfarenhet som Häggen då jag också har en liknande drivlina på min bil.
Att backa i uppförstlut är inte så kul och det luktar lätt bränd koppling. En gång har jag också sett litet rök. Jag tror att livslängden på kopplingen tyvärr inte blir så lång och kopplingsbyte kostar en bra slant. Att fixa problemet kräver troligen en växellåda med annan konstruktion vilket troligen inte finns. Att växla ned bilens slutväxel skulle lösa backproblemet men då blir alla växlar lägre och det vill jag inte ha. Trist läge och något som tyvärr visar att man fått en kompromiss när man byggt större bilar på chassit än vad Fiat byggt det för. Det mesta ligger på gränsen med detta chassi men körmässigt är det ju trevligt och priset har gjort att man tagit större delen av marknaden för husbilar i denna storlek. Man bör dock veta att ett tyngre chassi troligen håller bättre i längden.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.022
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur tänkte dom???

Hejsan, inget säkert svar på frågan, men jag har tittat in i en kraschad sexväxlad låda, och det verkade som det drivande drevet till backen var fräst direkt i ingående axel i lådan och alltså rätt svårt att få ännu mindre. Det kan i så fall vara svårt att "enkelt" ändra utväxlingen med mellandrevet och drevet på utående axel, utan stora ändringar i lådan.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen