• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur stora solceller på en plåtis 6,36?

berkri

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Hur stora solceller får man plats med på en "plåtis" 6,36 m inklusive en Snipe parabol. Är det någon som testat Snipe i Marocko. Ska visst vara en med 10 förprogrammerade kanaler. Vet ej vilken modell.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Hur stora solceller på en plåtis 6,36?

Det beror lite på takluckorna. Vi har två takluckor mellan dom har vi 2 x 140 Watt. Jag hade räknat ut att om jag satte dom på andra ledden hade jag fått plats med 3 x 140 Watt. Vi har ju samma kaross. Så du kan ju avgöra om du kan knö in en Snipe längst bak.

2013-06-19 16.10.18.jpg

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Snygg installation Sir McLain! Har du gjort den själv?

Har man antenner och annan "bråte" på taket bör man se upp så att inte solpanelerna skuggas när solen inte står så högt. Bara en liten skuggning på en solpanel sätter ner effekten drastiskt. Jag borde nog flytta på min TV-antenn (och jag vet att taket är skitigt).

Visa bilaga 94914

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Nej! Det gjorde JR Larmcenter. Förvånansvärt billigt. Jag hade allt med mig. Paneler, regulator, kablar, genomföringar, fästen, sikaflex, m.m. (kostade 4500:) Tror dom tog 1800:- för monteringen. Kom inte ihåg om det var plus moms eller inte. Men jag tycker det var billigt 280 Watt Monokristallina, med 50 amp regulator (hade planerat för 3 paneler) under 7000 kr.

Nu gjorde dom en massa el och gasoljobb samtidigt, så det kan hända att jag fick rabatt.

Toppen