• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur slutade slutade Mässbesöket på Elmia för er?

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Jag hängde "på låset" dvs stod i kön tidigt på torsdag morgon. Fick då besked av parkeringsvakterna, när jag äntligen kom upp för backen vid Elmia, att det var fullt överallt och blev hänvisad till nåt bad därifrån det skulle gå bussar till mässan. Blev snopen för tidigare år har det inte varit några problem få plats på stora parkeringen till vänster, iaf om man kom redan på to.morgon.

Eftersom jag har hund ville jag stå nära för att kunna gå ut och rasta hunden med jämna mellanrum. Husbilar stod det överallt på både möjliga och omöjliga ställen. Till slut orkade jag inte bry mig att köra runt och leta plats. Rattade ur stán och körde dit näsan pekade och hamnade på Öland. Hunden o jag fick en härlig dag vid Böda hamn med sol och bad och mumsade på rökt fisk på kvällen.

Så kan ett Mässbesök också sluta... :D

Ölandsfrukost.jpg

F

F.d. 2591

Guest
Sv: Hur slutade slutade Mässbesöket på Elmia för er?

Hej !

Ja hade vi fått välja hade vi valt det sisstnämnda, ser ju härligt ut, grattis

Stig B.

F

F.d. 55374

Guest

Låter skrämmande att det inte finns någon parkering vid mässan
Tommy R

H

hianders

Guest

Majzzan - låter konstigt att du fick detta svar to morgon. Vi stod ju på parkeringen till vä natten ons tors och när kön uppför backen lättat åkte vi fram till insläppet vid halvåtta och sa att vi ville köpa biljett till område två och blev då invisade till fil 3. Hasse gick och löste biljett och det var inga problem att få plats på 2:an samt entrébiljetter. Hade p-vakterna olika info eller????

När vi sen åkt hem lörd kv ser man verkligen hur gigantiskt stor mässan är med parkerade hb på både område 1 och 2 samt på parkeringarna till vänster hela backen ner. Område tre ser man ju knappt fr genomfarten. Är max gränsen nådd nu???

fru hianders/Inger

PS Det ser ju jätteskönt ut på din bild och var nog skönare än trängseln på Elmia:p DS

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Det var ju trist att jag fick den upplysningen. Men vakten var rätt stressad av långa kön så jag visades direkt ner till höger.
Nu slapp jag spendera pengar på mässan och hade inte några speciella husbilar jag ville titta på, är nöjd med den jag har. Fick istället en ljuvlig helg i solskenet på Öland så jag ska inte klaga.
solsmil.gif

F

F.d. 2591

Guest

Hej Majzzan

Är så glad över att ej behöva bevittna och medverka på denna galenskap som mässan i Jönköping verkar vara, helt hysteriskt. Har varit där 2 ggr, det räckte för oss. Skulle aldrig sätta min fot där mer, och betala inträde dessutom, nej tack.

Men den stora husbilsmässan i Tyskland, den skulle vi villja besöka, det blir nästa år, ha det gott. Kör försiktigt

Stig. B.

Egil 84

HBK Medlem
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
84
Medlemskap
2026

Det var första gången på 10 år vi valde att inte åka på Elmia. Vi ångrar oss inte. Har varit på mässan i Tyskland en gång och kommer troligen att välja den nästa år igen. Mycket bättre om husbilsplatser och bra organiserat.

Har även Elmia drabbats av "drevet" mot husbilar ??? Trist !!
Jag hoppas att dom löser parkeringsproblemet. Har sett att det blivit värre för varje år.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det känns som att problemen med parkering överdrivs lite, vi kom Lördag förmiddag och fick omedelbart parkering inom gångavstånd, i industriområdet nedanför mässan?!

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Vi är ganska mätta på stränder, bad och solbad för iår. Nu är det september med mässor, marknader och skördefester som gäller.

Vi kommer till Elmia varje år och tycker att det är en riktigt fin klubb-fest. Bor på Ragglanda. Äter gott, lyssnar på livemusik och dansar med trevliga damer. Åker buss till mässan på lördagen, buss tillbaka till Ragglanda.

På lördagkvällen provade vi den nyinköpta markissidan (H) - Över förväntan.

Hur slutade det hela då? Jo, solbad i glada vänner lag, mellan två husbilar och ett rejält vindskydd i ryggen mellan bilarna. Vi var näst sist från Ragglanda.

:) :)
Gunilla och Kenth

F

F.d. 25246

Guest

Nej jag tycker inte det är konstigt alls en husbil tar plats och med tanke på hur stor mässan är kanske man får tänka om. Och ta bilen i stället. Men många står ju kvar i flera dagar och ser det som ett dansnöjje mm. Då får man inte rotation på parkeringarna och då har vi problemet.

Jag har fullförståelse för många som åker långt att husbilen skall med. Men varför ta den om man bor i huskvarna mm. bara för man vill vara med i gemenskapen?

Sedan har ju husbilarna ökat i en tackt ingen hunnit med varken mässor ställplatser mm.

Området kring mässan har växt så det knakar och mässområdet likaså men ytorna börjar krympa till parkeringar. Där får man nog tänka till och fixa någon bra lösning. Men mark i en utveklande stad är =pengar och en parkering genererar inte detta.

Men i Majzzan fall som har en bra bit att åka tycker jag det väldigt synd att ej få plats. Vi kom samma dag vid 11 tiden då var det inga köer att tala om och dom husbilarna som låg framför mig verkade få plats

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Det känns som att problemen med parkering överdrivs lite, vi kom Lördag förmiddag och fick omedelbart parkering inom gångavstånd, i industriområdet nedanför mässan?!

Vi kom med vanlig personbil på söndag ca 13:00 och fick åka tre varv runt mässkvarteren innan det plötsligt belv EN plats ledig på en parkering.

Så nog tycker jag att det var rätt dåligt med parkeringsmöjligheter.

F

F.d. 55374

Guest

Om man skulle vara på genomresa med husbil just som det är mässa och skulle vilja stanna till några timmar, är det då ett lotteri om det finns parkering eller inte.
Tommy R

F

F.d. 2591

Guest

Hej gunilla o Kenth

Smaken är ju som baken,,,,,,,för oss helt otroligt att tröttna på stränder o bad o sommar. Och välja mässor m.m. tur att vi är olika,

Ha de gott o kör försiktigt

Stig.B.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Vi kom med vanlig personbil på söndag ca 13:00 och fick åka tre varv runt mässkvarteren innan det plötsligt belv EN plats ledig på en parkering.

Så nog tycker jag att det var rätt dåligt med parkeringsmöjligheter.

Jag skulle tro att det beror på att alla vill stå precis vid mässan, när mässor blir lite större får man räkna med att gå eller cykla en bit, eller som i Düsseldorf, Frankfurt m.fl. parkera en bit ifrån och ta bussen. Det finns ju inget som säger att alla husbilar måste stå tätt invid mässhallarna, bara för att det är husbilsmässa?! :)

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Jag skulle tro att det beror på att alla vill stå precis vid mässan, när mässor blir lite större får man räkna med att gå eller cykla en bit, eller som i Düsseldorf, Frankfurt m.fl. parkera en bit ifrån och ta bussen. Det finns ju inget som säger att alla husbilar måste stå tätt invid mässhallarna, bara för att det är husbilsmässa?! :)

Jo, men vi följde enbart hänvisande parkeringsvakter. Man kan ju tycka att de kan peka åt det håll man kan parkera. Sedan hittar inte ja speciellt bra i Jönköping. Känner bara rill E4 som går rakt igenom :wink:.

Hade någon påpekat att det funnits P-plts någon km bort kunde vi åkt dit.

F

F.d. 30085

Guest

Det här var vårat första besök på Elmia, vi kom på torsdag morgon vid 8 tiden, det var husbilar överallt och inga parkeringar. Det var vårat första besök i Jönköping så vi hade ingen aning var vi skulle ta vägen och det enda vakterna sa var att det var fullt på parkeringarna. Så efter en timmes rundkörning lämnade vi Jönköping utan mässbesök. Jag är tveksam om vi kommer att göra några mer besök.

F

F.d. 2621

Guest

Jo, med reflexionen att detta är för stort, för dyrt och alldeles för jobbigt!

Man borde dela upp mässan i två delar - en för HB och en för HV.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Efter att tre år i rad ha besökt mässan i Düsseldorf tyckte jag mässan var ganska hanterlig, lagom för en dag. Jag undrar förresten vad det var som var dyrt? :)

Toppen