• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur slitna vinterdäck kör ni på?

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Jag har Michelin alpin dubbfria däck, mönstret är ca 5,5mm. Det är ju ett par mm kvar till den lagliga gränsen men så länge vill jag inte köra på dem.
Tänker att börja säsongen med dessa, för att se hur det fungerar. Men då jag åker med bussen som enda bil, använder jag den flera gånger i veckan och åker några resor till norrland. Jag kanske bara vill ha bekräftelse på att jag borde byta? Men det är ju en del pengar som skall ut, min plånbok är inte välfylld. Så plånboken tvekar, men huvudet säger att jag borde. Kanske man borde ha mer mönster då man kör dubbfritt, i förhållande till dubbade däck ?
Nåja blir nog så att jag börjar med dessa och ser hur vintern blir, men vore bra att veta hur ni gör.
Däcken är sex år gamla, kanske det börjar bli dags ändå pga ålder? Men inga torrsprickor och gummit känns ok när man trycker in mönstret.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
VÅR väger 4250 kg och då är minimi mönsterdjup (på mest slitna stället) 5 mm! Detta gäller alla husbilar över 3500 kg.
Det kan man nog ta som en bra rekommendation även för < 3,5 ton om man är beroende av bilen. Jag har för mej att bra vinterdäck inte är äldre än 3-4 år dessutom...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det kan man nog ta som en bra rekommendation även för < 3,5 ton om man är beroende av bilen. Jag har för mej att bra vinterdäck inte är äldre än 3-4 år dessutom...
Detta säger transportstyrelsen.

Inga krav på att däck ska vara nya
Det är viktigt att ha ett bra mönsterdjup och dubbutstick men det finns inget ålderskrav för däck. Vid de undersökningar som har gjorts har man inte kunnat se någon tydlig försämring av gamla vinterdäcks friktionsegenskaper.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Nu är ju inte min buss någon racer direkt, 85hk bensinmotor. Så brukar hålla 80 - 85 på de stora vägarna, det är väl att stanna som är den stora frågan.
Körde ju på dem förra vintern och det gick bra, har ju inte ABS och sådana fina grejor på min 30 år gamla buss.
Men att ta det lugnt är något jag alltid gör, vill inte hamna på sjukan.
 
F

F.d. 58689

Guest
Jag har Michelin alpin dubbfria däck, mönstret är ca 5,5mm. Det är ju ett par mm kvar till den lagliga gränsen men så länge vill jag inte köra på dem.
Tänker att börja säsongen med dessa, för att se hur det fungerar. Men då jag åker med bussen som enda bil, använder jag den flera gånger i veckan och åker några resor till norrland. Jag kanske bara vill ha bekräftelse på att jag borde byta? Men det är ju en del pengar som skall ut, min plånbok är inte välfylld. Så plånboken tvekar, men huvudet säger att jag borde. Kanske man borde ha mer mönster då man kör dubbfritt, i förhållande till dubbade däck ?
Nåja blir nog så att jag börjar med dessa och ser hur vintern blir, men vore bra att veta hur ni gör.
Däcken är sex år gamla, kanske det börjar bli dags ändå pga ålder? Men inga torrsprickor och gummit känns ok när man trycker in mönstret.
Känns som Du innerst inne redan vet att du borde byta!
Ingen svår avvägning, tycker jag, om du kör på Norrland. Speciellt när de är dubbfria! Visst är det en del pengar som ska ut, om plånboken är tunn, men händer något kan det bli riktigt dyrt. Både ekonomisk och kanske med personskador. Bättre att förekomma - än att förekommas!!
Fast du kanske har en annan, bättre livförsäkring?! :twitcy:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja skall det alltid vara perfekt och så säkert det någonsin kan vara så skall man väl helst sätta på nya däck varje dag. Det blir dock väldigt dyrt så någonstans måste man ju göra en rimlig avvägning och acceptera att man inte kan köra med bästa möjliga däck hela tiden.
5,5 mm tycker jag personligen låter som ett fortfarande riktigt bra mönster och en hel del mil från bytesdags. Jag kanske är snål(?) men att slänga sådana däck skulle kännas som slöseri.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Ingen sätter nya däck "varje dag" och man behöver inte heller slänga däcken Roger67, däremot kanske nyttjat dom på sommaren istället. Men att ge sig upp till Norland under vintern med däck som är på marginalen, tja... det är väl upp till var och en att bedöma, min bedömning har du redan läst!

Mönsterdjup vid vinterväglag
Ditt fordon ska ha vinterdäck eller likvärdig utrustning från 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Däcken ska då ha ett mönsterdjup på minst 1,6, 3 eller 5 millimeter, se tabellen nedan:

FordonstypMönsterdjup
Lätta fordon och personbilar*3 millimeter
Tunga bilar** 5 millimeter
Tunga släpvagnar***1,6 millimeter
* Personbil klass I, lätt lastbil, lätt buss och husbil med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av dessa fordon

**Lastbil, buss och personbil klass II med totalvikt över 3,5 ton.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ingen sätter nya däck "varje dag" och man behöver inte heller slänga däcken Roger67, däremot kanske nyttjat dom på sommaren istället. Men att ge sig upp till Norland under vintern med däck som är på marginalen, tja... det är väl upp till var och en att bedöma, min bedömning har du redan läst!

Mönsterdjup vid vinterväglag
Ditt fordon ska ha vinterdäck eller likvärdig utrustning från 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Däcken ska då ha ett mönsterdjup på minst 1,6, 3 eller 5 millimeter, se tabellen nedan:

FordonstypMönsterdjup
Lätta fordon och personbilar*3 millimeter
Tunga bilar**5 millimeter
Tunga släpvagnar***1,6 millimeter
* Personbil klass I, lätt lastbil, lätt buss och husbil med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av dessa fordon

**Lastbil, buss och personbil klass II med totalvikt över 3,5 ton.
Ja givetvis påverkar var och när man skall köra men 5,5mm känns ändå inte riktigt som att det är däck som är på marginalen. Allt är ju en kompromiss om det skall bli rimligt dyrt och en kompromiss blir det ju också om man då använder "gamla uttjänta" vinterdäck som sommardäck istället för riktiga sommardäck.
Helst skulle man ju vilja åka med däck i toppskick hela tiden men det kostar ju..
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Ingen som verkar bryrsigom hur gamla vinterdäcken är! Gamla däck blir som hockypuckar stenhårda och livsfaliga. Kör alldrig själv med däck som är äldre än 6år.

Det finns inga åldersrestriktioner på däck och det är nog helt riktigt. Jag ställde för några år sedan frågan till en däcktillverkare om däckgummits härdningsegenskaper (blir hårda). Svaret jag fick var att vid deras egna tester så hade ett däck som stått still i 10 år så hade gummit i slitbanan endast härdat några tusendelar av en millimeter och efter några mil på asfalt så var den ytan borta och sen var det inga avgörande skillnader på det däcket och ett nytt.
Det är inte så konstigt att en del handlare vill byta däck i förtid men de verkar inte ha något stöd för det hos åtminstone den tillverkare som jag var i kontakt med.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Skall gå ut nu för att kontrollera vinterdäcken, dubbade. De är från -06. Hade i fjol ca 6 mm och var inte hårda. Förvarade i mörker. Om inga sprickor, mönster över 5 mm så åker dom på igen. Åker Subaru 4wd ABS och antisladd. Så valet styrs även av bilen.
 
Toppen