• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur skulle ni agera?

F

F.d. 8332

Guest
Jag har av en husbilfirma köpt en husbil som vid ordertecknandet hade knappt hade gått drygt 1000 mil. Vid leveransen 14 dagar senare hade bilen rullat ytterligare c:a 200 mil. Förmodligen till Tyskland t.o.r. Hur skulle ni agera mot säljaren?

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Hur skulle ni agera?

Jag skulle DEFINITIVT kräva att få veta var och varför den körts och kräva någon form av ersättning. Tekniskt sett ser jag det som att dom har lånat din bil utan att fråga, helt oacceptabelt även om du inte betalat den ännu.

RIKTIGT dåligt!

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Det är väldigt svårt i dessa lägen. Frågan är nog mer hur du ta det. 200 mil är inte mycket när det gäller husbilar men sättet kan man i frågasätta och det hade jag nog gjort.

Jag hade nog krävt en full service på bilen och att de går igenom allt på bilen för att vara säker på att allt är som det ska vara.

/ R

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Det hinner hända en hel del på 200 mil om man har otur.
Förutsättningarna har ändrats sen ni tittade på den.
Köper man nåt privat så visst, ägaren gör som han vill tills pengar bytt ägare, men på en bilfirma tycker jag det absolut inte får förekomma om ni har skrivit ett avtal redan.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Låter som om din bil har hyrts ut. Då är åtminstone hyresintäkten din.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, kolla vem den står/stog på i bireg. och om den varit påställd.
Om den varit avställd från något datum före du köpte den, så måste de ju ha varit ute och åkt med bilen med hjälp av en saluvagnsskylt (den gröna som de hänger på när man provar en bil) och då verkar 200mil rätt långt, och har de dessutom varit utomlands med en saluvagnsskylt så blir det ännu underligare.

M.v.h. JANKRO.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag förstår det som att du köpt en bil som hade gått 1000 mil vid tillfället då den visades. Du tog då ställning till priset, givetvis baserat på skick och körda mil samt skrev ett köpeavtal.
När du sen hämtar bilen har den alltså rullat ytterligare 200 mil dvs 20% till ?? Detta trots att handlaren visste att bilen var såld??

Sa handlaren något om att den fortfarande användes? Kom aldrig milen med i avtalet?

20% extra körda mil på 2 veckor är långt mer än man rimligen kan förvänta sig även om man kommit överens om att bilen skall användas fram till leverans.
Möjligen då OK om bilen är ny och blev tagen i trafik första gången för 2-3 månader sedan.

F

F.d. 29925

Guest

Beror alldeles på vad som står i kontraktet, i alla fall om det skulle komma till rättlig prövning. Men hur som helst om man räknar vad värdeminskningen per mil är så borde man absolut kompenseras med motsvarande summa. Men den säljaren skulle jag nog inte göra fler affärer med.:mad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Här blir det många spekulationer, om du berättar vad som står i kontraktet så blir det mycket lättare att ge hjälp. :)

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025

Jag skulle nog avbryta affären för detta verkar mystiskt.När man kommer till en bilhandlare som har en bil som är såld brukar den dessutom vara låst så att ingen skall skada den. Hur kan man då köra den 200 mil utan att fråga köparen om tillstånd.

F

F.d. 8332

Guest

Jag tror att säljaren själv har använt bilen. Den var avställt när vi skrev avtal om köp efter att ha kommit från Belgien men regades in 6 maj. På köpavtalet står 1100 mil men vid leveransen den 19 maj står 1200 mil på kvittot. Jag upptäckte inte detta förrän vi kommit hem och då visade mätaren 1249 mil. Under mellan tiden var vi semester och jag vet att även säljaren sa att han skulle ta semester. Jag tror att han tog vår bil som då var påställd, till skillnad mot övriga på firman, och åkte till kontinenten för att köpa flera bilar. Jag ska ta ett snack honom i morgon. Kommer att kräva 2000 kronor eller en Digi Nova. Billigt för honom.

Toppen