Sv: HUR SKRIVER MAN FACKLITTERATUR?
Hej!
Har skrivit ett antal läroböcker under årens lopp – både tillsammans med andra författare och på egen hand – och tror mig nog ha lärt en hel del på vägen. Idag jobbar jag som frilansande journalist i olika sammanhang, men är lärare i botten.
Jag vill inte låta allt för pessimistisk, men det viktigaste är att få med ett förlag på resan, i alla fall om man hoppas att skrivandet ska kunna ge någon form av ekonomiskt utbyte och inte enbart ska tjäna som terapi för ens eventuell skrivklåda. Under en period reste jag runt i landet för ett förlag och hade kvällar då jag presenterade förlagets (och främst mina egna) böcker samt berättade om författandets vedermödor. Då brukade jag säga så här: Det finns tusentals personer i det här landet som skriver bättre än vad jag gör – men till skillnad mot deras texter som oftast hamnar i byrålådan får jag mina texter sålda och utgivna. Och varför är det så? Jo, de har inte förmågan att presentera sina idéer på ett så intresseväckande sätt att en förlagsredaktör nappar på idén. För så är det, utan en driven redaktör vid sin sida lämnar de flesta skribenter aldrig amatörstadiet. Och det är i sig inget fel att skriva som en amatör – om man bara har ambitionen att tillfredsställa den egna lusten att skriva.
Alltså, som jag ser det är det fem saker som du, som en blivande ”säljande” författare, ska uppfylla:
1. Du måste vara fullkomligt på det klar över vad det är du vill med ditt skrivande.
2. Du måste kunna presentera en fullt utarbetad plan över bokens innehåll och disposition.
3. Du måste ha kunskapen att hantera språket på ett sätt som är både grammatiskt korrekt, enkelt, trevligt och intressant.
4. Du måste få med ett förlag och en redaktör på skutan för att få hjälp med såväl språkhantering som marknadsföring. Framför allt är det det sistnämnda som man inte klarar av på egen hand. Marknadsföring kostar riktigt stora pengar. Räkna också med att redaktören kräver att du helt eller delvis skriver om boken minst ett par gånger innan den går i tryck. Skrivandet är inte en bransch för människor som inte tål kritik. Men redaktörerna är proffs och jag har lärt mig att lita på dem till 100% - hur ogärna jag än velat göra deras föreslagna ändringar i texten. Väl i hamn är jag glad att jag gjorde som de sa.
5. Du måste i förhand göra någon form av marknadsundersökning för att få klarhet i om det finns ett intresse för den bok du tänker skriva och med vars hjälp du sedan eventuellt kan förhöja förlagets intresse.
Det sistnämnda är naturligtvis än viktigare om du tänker dig någon form av ekonomiskt utbyte av dina strävanden. Själv fick jag en gång lust att skriva en faktabok om flygets historia. När jag frågade mitt förlag om de var intresserade var de ytterst tveksamma, men eftersom jag ville göra det ändå så skrev jag boken. Någon form av hobby ska man ju ha under mörka vinterkvällar. Boken finns fortfarande kvar i min dator och kommer aldrig att lämna den. Men jag är inte ledsen över det eftersom jag var förberedd på ett nej från förlaget och det var jätteskoj att skriva boken. Än en gång: Du måste bestämma vad du vill med ditt skrivande och arbeta därefter.
I eftermiddag, under tiden jag körde husbilen till Bilprovningen, hörde jag i radion en intervju med förläggaren Dorotea Bromberg. Där sa hon att bara hennes förlag får in tusentals manuskript varje år – av vilka de kanske ederar någon ynka procent. Och anledningen till detta är, sa hon, att skribentens språkliga färdigheter inte räcker till för att skapa ett intresse och upplevelse inom en större läsekrets. Hon utvecklade detta vidare: De tillfredsställer det egna behovet att skriva, och inget fel i det, men som debuterande författare idag måste du också på något sätt vara unik och sticka ut från mängden. Och det är en sak som sannerligen inte är allom givet.
Lycka till med dina författardrömmar!
Staffan