• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

HUR SKRIVER MAN FACKLITTERATUR?

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Hej!
Under mer än ett decennium har jag haft planer på att skriva facklitteratur samt gjort otaliga försök. Förgäves har jag letat efter handböcker och kurser men de handlar bara om att lära sig skriva romaner och poesi. Antagligen gör jag ett eller flera kardinalfel för det slutar ofta på samma sätt. Är det någon som kan bistå med erfarenhet eller berätta vart jag skall vända mig?
//Conny

F

F.d. 3297

Guest
Sv: HUR SKRIVER MAN FACKLITTERATUR?

Hej, Conny,
Håller själv på att skriva en "fortsättningsbok" i elektronik "ovanpå"
amatörradions certifikatbok och lite har jag lärt mig på vägen.
Förhoppningsvis finns det något som är dig till nytta.

Att först göra en uppställning av de olika kapitlen har du säkert redan
kommit på.
Problemet är väl att bestämma vilka kapitel med vad för innehåll.
Själv har jag haft stor hjälp genom att titta på vad tidigare författare
har tagit upp samt att se vad jag tycker saknas i tidigare böcker.
Dessutom så har jag numera nästan 40 års erfarenhet med min licens.

Jag går länge och "ruvar" på ett avsnitt innan jag gör ett 1:a försök
till text. Sedan får texten "ligga och dra sig" någon vecka (ibland längre).

Till slut så läser jag igenom "episteln" och upptäcker då ofta att jag har
antingen glömt något eller varit för "småpetig". Det ändras och vitsar
och skämt raderas.

Efter ytterligare "dragliggning" så läser jag igenom på nytt och nu börjar
jag även blyertsrita de skisser som avsnittet behöver.

Till slut är jag nöjd(?) med det hela och stoppar in det i projektpärmen.
Det händer faktiskt att jag tar ut något ur pärmen för att skriva om!

Det stora problemet nu, efter c:a 1,8MB text, är var jag hittar någon
som kan/vill hjälpa mig att scanna in blyerts-skisserna elektroniskt så
att jag kan ge mig på att redigera boksidorna.

misstänker att det är din envishet som "dör ut".
vilket ämne vill du skriva om?

Själv har jag ju tjuvstartat med lärarhögskolans utbildning för
c:a 30 år sedan. Att därefter ha "slipats" av de elever jag mött
har faktiskt varit mycket matnyttigt.

som det hette för c:a 100 år sedan i korrespondensens stora tid:
Pse O.S.A.

Senast redigerad av en moderator:

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Ämnet är för svårt att förklara i detta medium, men förenklat är det är en unik utvecklingsmetod som egentligen inte har något motstycke och någon metod jag kan jämföra med.
Även om jag gör noggranna dispositioner så spårar jag snart ur när jag måste förklara/definiera en sak som i sin tur kräver en förklaring/definition, osv. Anledning är ofta att den gängse innebörden av en term är oprecis eller rent av felaktig.
Redan Platon kände till att man inte kan få någon att förstå saker som bara kan förstås i sitt sammanhang som i sin tur består av nämnda saker. Så jag är i gott sällskap, men vad hjälper det.
//Conny

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Hej!

Har skrivit ett antal läroböcker under årens lopp – både tillsammans med andra författare och på egen hand – och tror mig nog ha lärt en hel del på vägen. Idag jobbar jag som frilansande journalist i olika sammanhang, men är lärare i botten.

Jag vill inte låta allt för pessimistisk, men det viktigaste är att få med ett förlag på resan, i alla fall om man hoppas att skrivandet ska kunna ge någon form av ekonomiskt utbyte och inte enbart ska tjäna som terapi för ens eventuell skrivklåda. Under en period reste jag runt i landet för ett förlag och hade kvällar då jag presenterade förlagets (och främst mina egna) böcker samt berättade om författandets vedermödor. Då brukade jag säga så här: Det finns tusentals personer i det här landet som skriver bättre än vad jag gör – men till skillnad mot deras texter som oftast hamnar i byrålådan får jag mina texter sålda och utgivna. Och varför är det så? Jo, de har inte förmågan att presentera sina idéer på ett så intresseväckande sätt att en förlagsredaktör nappar på idén. För så är det, utan en driven redaktör vid sin sida lämnar de flesta skribenter aldrig amatörstadiet. Och det är i sig inget fel att skriva som en amatör – om man bara har ambitionen att tillfredsställa den egna lusten att skriva.

Alltså, som jag ser det är det fem saker som du, som en blivande ”säljande” författare, ska uppfylla:
1. Du måste vara fullkomligt på det klar över vad det är du vill med ditt skrivande.
2. Du måste kunna presentera en fullt utarbetad plan över bokens innehåll och disposition.
3. Du måste ha kunskapen att hantera språket på ett sätt som är både grammatiskt korrekt, enkelt, trevligt och intressant.
4. Du måste få med ett förlag och en redaktör på skutan för att få hjälp med såväl språkhantering som marknadsföring. Framför allt är det det sistnämnda som man inte klarar av på egen hand. Marknadsföring kostar riktigt stora pengar. Räkna också med att redaktören kräver att du helt eller delvis skriver om boken minst ett par gånger innan den går i tryck. Skrivandet är inte en bransch för människor som inte tål kritik. Men redaktörerna är proffs och jag har lärt mig att lita på dem till 100% - hur ogärna jag än velat göra deras föreslagna ändringar i texten. Väl i hamn är jag glad att jag gjorde som de sa.
5. Du måste i förhand göra någon form av marknadsundersökning för att få klarhet i om det finns ett intresse för den bok du tänker skriva och med vars hjälp du sedan eventuellt kan förhöja förlagets intresse.

Det sistnämnda är naturligtvis än viktigare om du tänker dig någon form av ekonomiskt utbyte av dina strävanden. Själv fick jag en gång lust att skriva en faktabok om flygets historia. När jag frågade mitt förlag om de var intresserade var de ytterst tveksamma, men eftersom jag ville göra det ändå så skrev jag boken. Någon form av hobby ska man ju ha under mörka vinterkvällar. Boken finns fortfarande kvar i min dator och kommer aldrig att lämna den. Men jag är inte ledsen över det eftersom jag var förberedd på ett nej från förlaget och det var jätteskoj att skriva boken. Än en gång: Du måste bestämma vad du vill med ditt skrivande och arbeta därefter.

I eftermiddag, under tiden jag körde husbilen till Bilprovningen, hörde jag i radion en intervju med förläggaren Dorotea Bromberg. Där sa hon att bara hennes förlag får in tusentals manuskript varje år – av vilka de kanske ederar någon ynka procent. Och anledningen till detta är, sa hon, att skribentens språkliga färdigheter inte räcker till för att skapa ett intresse och upplevelse inom en större läsekrets. Hon utvecklade detta vidare: De tillfredsställer det egna behovet att skriva, och inget fel i det, men som debuterande författare idag måste du också på något sätt vara unik och sticka ut från mängden. Och det är en sak som sannerligen inte är allom givet.

Lycka till med dina författardrömmar!

Staffan

Senast ändrad:
A

Amatören

Guest

Läs Facklitteratur och se hur dom har gjort?

Vad är det för kardinalfel som helt sätter stopp?
Alla författare har en massa vänner dom plågar med att läsa texter och kommentera och bolla idéer med om dom kör fast. Om det nu är väldigt tekniskt och avancerat kanske inte vem som helst kan läsa och kommentera men kanske en kollega? Det måste ju finnas någon annars är ju målgruppen för boken minimal.

Och Staffan inte skall boken ligga i datorn och försvinna vid nästa krash.

Om nu ingen av dom stora förlagen vill ha den så ge ut den själv?

Min bok - Alla kan ge ut sin egen bok!

Gör några exemplar så har du ju julklappar klara till hela släkten :)

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Jag skall försöka mig på att besvara de senaste inläggen och i omvänd ordning.
Amatören:
Jag har läst och läser mycket facklitteratur i de mest skilda ämnen och analyserar bland annat hur man disponerar och argumenterar.
Som jag skrev i förra inlägget så spårar jag ur då jag känner mig manad att förklara en sak innan jag förklarar det jag skall förklara osv.
Jag har några före detta kollegor som jag skulle kunna be att läsa, förutsatt att jag skrivit klart.
Jag skulle kunna ge ut boken själv eller till och med lägga ut den gratis på Internet.
Hymer:
Som framgår av mitt svar till Amatören så har jag inte något kommersiellt syfte med mitt skrivande utan är egentligen ute efter att få se om metoden ger ett önskat resultat. Med andra ord så är flera av dina mycket riktiga påpekanden och råd inte tillämpliga i just mitt fall.

Ett av mina problem är att definiera marknaden eftersom det i princip inte går att göra en marknadsundersökning på något som inte redan finns (lätt överdrivet). En undersökning har visat att användningen av formella utvecklingsmetoder inom svensk industri är närmast obefintlig, och knappt det. Man säger sig känna till några metoder (problemlösningsmetoder till namnet) men det är vare sig något krav eller kutym att använda sig av någon.

Det fick jag själv erfara då jag första gången på tidigt 90-tal fick min ide i kontakt med en av de mest namnkunniga personerna inom systemutveckling ”World Wide” och kollade jag med samtliga högre läroanstalter från Luleå till Lund om det var fler som haft samma tankar – nada! Trots att han för det flesta förknippades med en av Sveriges mest framgångsrika exportartiklar genom tiderna så kunde man inte förställa sig att grundtanken kunde ha ett vidare användningsområde. Enligt upphovsmannen är jag den enda som gjort denna iakttagelse förutom han själv.
//Conny

Toppen