• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur ska man tänka?

inger/bertil

FD HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Hej
Jag har en kraftig nackskada, efter att blivit påkörd bak i från vid två tillfällen. Första smällen var för 15 år sedan, då mosades hela bakpartiet på min BMW och senast för drygt två år sedan fick jag en regionbuss i baken. Vid båda tillfällena stod jag stilla vid stop/rödljus och bakom varande fordon kunde inte få stopp på sitt fordon.
Resultaret har blivit att jag, kör med hymern i jobbet, då körställningen är helt annerlunda än i en modern pb. För 15 år sedan, blev det en Aprila i stället för bilen, körde ca 2000 mil/år.
Hymern har rullat 1000 mil sedan i oktober 2014 och kommer rulla 1000 mil till fram till semmestern. Detta är tufft för en 25 år gammal bensinare.
Därför har vi kollat lite på nyare hb. Men har inte hittat någon med samma körställning(bussliknande). Så frågan är, om man ska satsa på en helrenovering av motor+växellåda nu när det finns delar att tillgå. Inköp+ renovering skulle då hamna på 130-140 tusen.
Är det värt att satsa på detta?
Mvh
Bertil

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hur ska man tänka?

Om bilen för övrigt är i bra stånd och inte har rost eller fukt så är det ju troligen ett bra alternativ. Du bör ju dock vara säker på att du vill ha kvar bilen för värdet ökar ju inte så mycket som du investerar. Du får ju dock en helt ny drivlina som ju troligen håller länge.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Vår Hymer 2005 på MB Sprinter-bas har en bussliknande körställning.
Som jag upplever som mycket behaglig.

inger/bertil

FD HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022

Tack till er båda
Vi njuter lite också, nästan alla helger sedan nyår har vi frikampat. Det har blivit mitt sätt att stå ut med nacken i veckorna. Jag är 62 år, och skulle slutat jobba vid 60. Så jag kör på bonus tid, kanske går det ett tag till med hjälp av en hb, då man kan ta en powernapp när man vill.
Just nu är vi bundna till en bil som är < 6mx2,25 eftersom den står på en parkering utanför huset. Plåtisar är inget alternativ, Inger har vant sig vid köket i hymern, men främst för att alla känns som en PB.
Bilen är fukt och rostfri, det som oroar mig en aning är ljudet från drivlinan, men efter drygt 11000 mil så låter det nog ganska normalt. ( ett sjungande ljud när man släpper upp koplingen) .
När jag går i penssion och vi flyttar tillbaks till villan, blir det en större bil, drömmen är en hb byggd på MB. Spriner 4x4, för fisketurer i ljungdalen
Mvh
Bertil

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Då ska du nog avvakta med byte/total renovering.
Kanske bara är kopplingen som behöver ses över.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hvilken drivlinja, Hymer fra den tiden finnes både på MB og Fiat basis. Som alle helintegrerte har de en busslignende kjørestil. De fleste korte var på Fiat og drivlinjen laget selv nye en del ekstra lyd. JANKRO har en tråd om sin renovering av lådan på en slik - han legger opp til å fjerne all lyd :D.

Selv ville jeg ikke gjøre noe med drivlinjen - det en må passe på med Fiat 2 liter bensinmotor er å ikke la den bli for varm. En overoppheting kan klippe toppakningen slik at det går vatn i olja, dette kostet meg en motor i Paris. Hell i uhell - jeg hadde sjekket i Norge før turen hva det ville koste å bytte ut motoren, fikk en pris på jobben men ikke på motor. Regningen i Paris ble mindre enn jobben i Oslo og i Paris var det inkludert en begagnad motor som var helt ok. Bilen kjører fortsatt 17 år etter med samme motor. Blir veteranbil i år.

inger/bertil

FD HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022

Hej Knut
Det är en Fiat, ljudet kommer från växellådan/kopplingen. Jag har läst tråden om renovering av lådan. Priset på utbytesmotor+låda är ca 30 tusen +arbete= 45 tusen. Förmodligen kan jag köra ett par tre tusen mil till. Gammla bilar och överhettning känner jag till, har dödat en BMW320 på 80 talet. På Hymern kan jag starta fläckten från instrument brädan, fick göra detta förra sommaren+ kupefäckt och full värme.
Jag har tagit kompritionstest, det visade gämn komp. I alla cylindrarna.
Mvh
Bertil

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Fint, en kunne bytte til en annen olje i lådan og gjerne fylle på mer enn normalt nivå. I gamle dager var det mange som hadde i en tykkere olje for å dempe lyden fra låde eller differensial. I dag finnes det en del spesialoljer som gjør mye av det samme og som har bedre smøreevne enn de gamle tykke hypoidoljene.

inger/bertil

FD HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022

Hej igen Knut
Tack för de goda råden.
Jag kör med rekomenderad olja+ STP.
En sak, jag lärt mig efter att jobbat en del med Totem aggregat som i grunden är en biogas (metan) driven Fiat 124 moter+generator är att ventil sätena får stryck om bränslet är för "tort". Därför tillsätter jag lite 2takts olja vid var annan tankning. Har läst här på forumet att man även gör detta till disel. De moderna biogas drivna elverken kör på 7-10% disel och motoerna har mycket lång livslängd.
Lite utan för ämnet, men man blir lätt yrkes skadad efter snart 30 år som biogastekniker
Mvh
Bertil

Toppen