• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur ska en miljöbil definieras?

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Så här snurrigt är läget med "pedagogik, miljöaspekter och ev styrmedel(?)" när det gäller fordon, hur ska det sluta? Se artikel i Auto MotorSport; KRÖNIKA: Hur ska en miljöbil definieras? :: Nyheter - auto motor & sport

Miljötänket för husbilar är obegripligare än för övriga fordon! De som tror sig medverkat till en bättre miljö(?) känner sig "blåsta", när de skaffat HB-fordon med;
# partikelfilter
# låg drivmedelsförbrukning
är det inte hög tid att rätta till detta förhållande?

Denna "tingens ordning" är naturligtvis tokig ställt mot uttalade tankar(?) om miljökrav(?), behov(?) och utpekade miljömål(?), ex;
# HB reg 1:a ggn i Sverige före 2011-01-01, har "bara 5.018:- i årsskatt"!
# Nyare renare husbilar med lägre förbrukning och eller partikelfilter! missgynnas i det läget med högre årsskatt >7.900:-/år (dvs 57% högre skatt "tack vare" sina förbättrade miljöegenskaper)!
# Riktigt gamla och skitiga HB/fordon, premieras än mera med lägre avgifter i olika sammanhang då de pga åder utan andra hänsyn betraktas som veteranfordon

I stället ser vi att förhållandet med att "äldre smutsigare HB gynnas" skattemässigt, i förhållande till nyare renare HB permanentas(?);
# med fortsatt skatt baserat på reg-datum, tom trots tekniskt identiska fordon
# mer eller mindre felaktiga/godtyckliga utsläppsuppgifter och beräkningsformler
# utan hänsyn tag till jämförande mätbara kriterier ... mm! I nuläget har tom en disk om bensin- ev är värre för miljön än dieselavgaser (HJÄLP, ska det aldrig ta slut?)!

Man kan fn medvetet sänka sina kostnader med en äldre HB och skaffa sig ekonomiska skattefördelar, detta trots att den är mindre "miljövänlig"! Naturligtvis måste man reagera, detta "tänk" står i motsats till alla miljötankar! Jag upplever detta som en mindre kunnig/saklig miljölekstuga" för politiker och beslutsfattare som passerat sin "INK-nivå"!

Nu finns inget incitament för HB'ars miljövänlighet, möjligen förnimms en demokratisk tanke att fler ska kunna äga och använda äldre "miljösmutsigare fordon". I det läget bör man inte gömma sig bakom allmännt skitsnack om miljö/utsläpp utan till VERKLIGHETEN! Bristen på realistiska miljökrav och miljökunskap som nu råder, leder av naturliga skäl till att alltfler "överåriga HB" kommer att få sitt liv förlängt (i evigheter) pga sina lägre kostnader!

F

F.d. 53012

Guest
Sv: Hur ska en miljöbil definieras?

Och bensinhusbil är ännu billigare i skatt. Ångrar att jag sålde den, slank igenom alla kontrollbesiktningar innan MP uppfanns, det var tider det. Hörde att om vi stanna sverige i allt vad som innebär industriutsläpp och bil körning skulle det hinnas ikapp med Kinas utsläpp på 6 veckor. Det gäller att kämpa på i lilla Sverige.

F

F.d. 29925

Guest

Finns nog ingen som köper en husbil enbart för att vara miljövänlig när det finns fortskaffningsmedel som endast genererar svett.:)

(Per "ny" definition så skall en miljöbil ha ett koldioxidutsläpp under 95gram/km. Finns även en viktparameter med i beräkningen, men troligen inget som är tillämpbar på husbilar)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17667

Guest

Min syn

Det finns inte, har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas en bil, husbil eller annat motoriserat fordon som kan kallas miljöbil, om man med ordet underförstår vad som gynnar miljön. Ordet är missvisande som kommit att användas i skattediskussioner/beslut och för att vinna politiska poänger.

Alla fordon är mer eller mindre skadliga för miljön och så länge vi tillåter oss att skada miljön vore det därför mer korrekt att tala om hur miljöfarligt en visst fordon är, räknat från produktion till skrotning, och där antalet g utsläpp/km endast utgör en del.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Min tro före 2011-01 var att fordonsskatt var statsmaktens styrmedel för att succesivt kunna minska fordonsparkens miljöpåverkan!

För min del ser jag en bestraffning av renare/nyare bilar som framstår som ren dårskap. I nuläget finns ingen koppling till husbilars olika miljöpåverkan;

¤ Bilar äldre än 20 år sk veteranfordon som är sämst ur miljösynpunkt ... gynnas allra mest!
¤ Renare (enl eu2/4-normer) bilar en del ibruktagna from 2011-01-01 (i Sverige) belastas med omkr 57% högre vägskatt (= ca 2.900:-/år) än tidigare, i många fall enbart för att en tidsgräns passerats!
¤ Värst drabbas de "miljövänligaste bilarna", de som är nyast samt de som tidigare lurats till att ex skaffa partikelfilter. Dessa bilägare bestraffas nu med högst kostnader - trots att de tom uppfyller högsta eu5/6 avgaskrav!

Vi tycks befinna oss i en upp- och nedvänd världen och i en "lealös miljödebatt" som inget tagi tag i, nu undrar man bara vad som uppnås?
Om nuläget består så "lönar det sig" att skita i alla miljö- och säkerhetsaspekter och låta de äldsta husbilarna rulla vidare på övertid, hur kan man skattemässigt prioritera/gynna en sådan utveckling?!

T

Teddi

Guest

enligt ämnet,,det finns ingen miljö längre,,
det finns inte ens väder,,bara oväder,,
finns knappast nåt klimat heller,,

arma våra barn-barnbarn-barnbarns-.barn,,

länge leve husbilen????????

fick idag som göteborgare ett dokument från transportstyrelsen inför trängselskatten i göteborg om nåra veckor,,

det viktigaste argumentet handla om hur du betalar,,

inget om att du skall ställa bilen,,

arma våra myndigheter:D:D:D:D

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Relax, hur avgör du när de älsta bilarna rullar på "övertid" Är målet att få upp skatten för alla som har lite äldre bilar, för det kan ju mycket väl bli resultatet av en sådan här diskussion, om den förs på fel sätt? :confused:

F

F.d. 29933

Guest

En sk. veteranbil skall vara 30år och inte 20 som du skriver innan den blir skattegynnad. För övrigt körs ett fordon med över 30 år på nacken oftast inte mer än 100 mil om året.Jag tror inte att mina ca.100 mil om året förstör miljön så mycket mer än den nyare husbilsgenerationen som kör flera TUSEN mil om året.

F

F.d. 9344

Guest

Som tidigare skrivits. Det finns inget fordon som är "miljöfordon" (börjar bli ett slitet ord).
Inte ens en Elbil är miljö-PK, för elen måste produceras och eftersom Vattenfall och EON alltid lyckas med konstycket att stänga en eller två reaktorer just när elen behövs som mest och då "tvingas" impotera skitig och svindyr brunkols-el från Tyskland. Bara profit för elföretag som tjänar miljadbelopp.

Detta med fordonskatt i miljöns namn är bara politiskt trams, Bilen är en mjölkko för staten, det gäller bara att linda in argument som "För miljöns skull".
Herrejesses har våra svenska politiker storhetesvansinne?

Lilla Sverige skall rädda världen. Det vi släpper från vår lilla fordonspark ut i luften är en "fis i världsrymden" totalt sett, Gör varken till eller ifrån.

Jordens klimat har alltid varierat av olika anledningar. Skandinavien har haft period med
Istid för att under Bronsåldern haft Medelhavsklimat.

Den dagen en Miljömupp kan förklara för mig vad Stenåldersfolket släppte ut i Atmosfären som orsakade denna dramatiska klimatförandring skall jag lova att aldrig mer köra en bil eller något annat som kan bidra till Jordens och mänsklighetens utplåning.

Miljömantrat har blivit religion och bland dessa troende finns det fundamentalister som i alla religioner.
Tack för ordet.

Toppen