Relax
HBK Medlem
Så här snurrigt är läget med "pedagogik, miljöaspekter och ev styrmedel(?)" när det gäller fordon, hur ska det sluta? Se artikel i Auto MotorSport; KRÖNIKA: Hur ska en miljöbil definieras? :: Nyheter - auto motor & sport
Miljötänket för husbilar är obegripligare än för övriga fordon! De som tror sig medverkat till en bättre miljö(?) känner sig "blåsta", när de skaffat HB-fordon med;
# partikelfilter
# låg drivmedelsförbrukning
är det inte hög tid att rätta till detta förhållande?
Denna "tingens ordning" är naturligtvis tokig ställt mot uttalade tankar(?) om miljökrav(?), behov(?) och utpekade miljömål(?), ex;
# HB reg 1:a ggn i Sverige före 2011-01-01, har "bara 5.018:- i årsskatt"!
# Nyare renare husbilar med lägre förbrukning och eller partikelfilter! missgynnas i det läget med högre årsskatt >7.900:-/år (dvs 57% högre skatt "tack vare" sina förbättrade miljöegenskaper)!
# Riktigt gamla och skitiga HB/fordon, premieras än mera med lägre avgifter i olika sammanhang då de pga åder utan andra hänsyn betraktas som veteranfordon
I stället ser vi att förhållandet med att "äldre smutsigare HB gynnas" skattemässigt, i förhållande till nyare renare HB permanentas(?);
# med fortsatt skatt baserat på reg-datum, tom trots tekniskt identiska fordon
# mer eller mindre felaktiga/godtyckliga utsläppsuppgifter och beräkningsformler
# utan hänsyn tag till jämförande mätbara kriterier ... mm! I nuläget har tom en disk om bensin- ev är värre för miljön än dieselavgaser (HJÄLP, ska det aldrig ta slut?)!
Man kan fn medvetet sänka sina kostnader med en äldre HB och skaffa sig ekonomiska skattefördelar, detta trots att den är mindre "miljövänlig"! Naturligtvis måste man reagera, detta "tänk" står i motsats till alla miljötankar! Jag upplever detta som en mindre kunnig/saklig miljölekstuga" för politiker och beslutsfattare som passerat sin "INK-nivå"!
Nu finns inget incitament för HB'ars miljövänlighet, möjligen förnimms en demokratisk tanke att fler ska kunna äga och använda äldre "miljösmutsigare fordon". I det läget bör man inte gömma sig bakom allmännt skitsnack om miljö/utsläpp utan till VERKLIGHETEN! Bristen på realistiska miljökrav och miljökunskap som nu råder, leder av naturliga skäl till att alltfler "överåriga HB" kommer att få sitt liv förlängt (i evigheter) pga sina lägre kostnader!
Miljötänket för husbilar är obegripligare än för övriga fordon! De som tror sig medverkat till en bättre miljö(?) känner sig "blåsta", när de skaffat HB-fordon med;
# partikelfilter
# låg drivmedelsförbrukning
är det inte hög tid att rätta till detta förhållande?
Denna "tingens ordning" är naturligtvis tokig ställt mot uttalade tankar(?) om miljökrav(?), behov(?) och utpekade miljömål(?), ex;
# HB reg 1:a ggn i Sverige före 2011-01-01, har "bara 5.018:- i årsskatt"!
# Nyare renare husbilar med lägre förbrukning och eller partikelfilter! missgynnas i det läget med högre årsskatt >7.900:-/år (dvs 57% högre skatt "tack vare" sina förbättrade miljöegenskaper)!
# Riktigt gamla och skitiga HB/fordon, premieras än mera med lägre avgifter i olika sammanhang då de pga åder utan andra hänsyn betraktas som veteranfordon
I stället ser vi att förhållandet med att "äldre smutsigare HB gynnas" skattemässigt, i förhållande till nyare renare HB permanentas(?);
# med fortsatt skatt baserat på reg-datum, tom trots tekniskt identiska fordon
# mer eller mindre felaktiga/godtyckliga utsläppsuppgifter och beräkningsformler
# utan hänsyn tag till jämförande mätbara kriterier ... mm! I nuläget har tom en disk om bensin- ev är värre för miljön än dieselavgaser (HJÄLP, ska det aldrig ta slut?)!
Man kan fn medvetet sänka sina kostnader med en äldre HB och skaffa sig ekonomiska skattefördelar, detta trots att den är mindre "miljövänlig"! Naturligtvis måste man reagera, detta "tänk" står i motsats till alla miljötankar! Jag upplever detta som en mindre kunnig/saklig miljölekstuga" för politiker och beslutsfattare som passerat sin "INK-nivå"!
Nu finns inget incitament för HB'ars miljövänlighet, möjligen förnimms en demokratisk tanke att fler ska kunna äga och använda äldre "miljösmutsigare fordon". I det läget bör man inte gömma sig bakom allmännt skitsnack om miljö/utsläpp utan till VERKLIGHETEN! Bristen på realistiska miljökrav och miljökunskap som nu råder, leder av naturliga skäl till att alltfler "överåriga HB" kommer att få sitt liv förlängt (i evigheter) pga sina lägre kostnader!