• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur sköter vi oss på Öland?

pesann

HBK Medlem
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2025
Sv: Hur sköter vi oss på Öland?

Diskussionen i Ölandsbladet har förekommit i flera år.
Vi har varit där ett antal gånger. Äldsta sonen bor i närheten så det är geografiskt sett en bra plats när vi träffas. Det har aldrig varit några problem och vi har aldrig sett något "belamrat" område. Oftast har vi varit helt ensamma. Då har vi i och för sig aldrig varit där i juli.
Vid senaste besöket - påskdagen - blev vi ombedda att ställa oss på baksidan av fiskrestaurangen p g a tjafs från de boende. Helt OK! När vi sedan gick en runda med hundarna fick vi se att två bilar till stod längst ut på piren. Men snälla nå´n - de syntes ju knappt. Båtarna som stod där var större.
Tilläggas kan att när det "nyare" området i Sandvik exploaterades, för ca 25 år sedan, ville kommunen ge bofasta ölänningar chansen att få ett boende med fint läge. Något som dittills varit förbehållet rika sommarölänningar som bjudit höga överpriser. Därför beslutades att endast personer skrivna i kommunen fick köpa tomt. Detta resulterade i en rad skilda boenden på fastlandet eftersom ena parten skrev sig i Borgholms kommun bara för att kunna bygga en lyxig sommarstuga med havsutsikt.

Kan det vara så att dessa nu känner sin "egna" utsikt hotad? Nu stack jag ut hakan lite, men jag är i grunden ölänning och har alltför ofta sett hur sommarfåglar kommer dit och vill lägga allt under sina fötter. Ibland luktar det lite koskit och ibland får butiken bredvid varuleverans för tidigt på morgonen. Helt oväntat när man köper det fina objektet....Eller?

Denna diskussion finns ju inte runt någon av de andra hamnarna som också har ställplatser. Kan det bero på vem som bor i området??? Mig veterligen finns inte många äkta ölänningar som har något emot turism eller campingboende. Det borde synas på antalet campingplatser, ställplatser och stugor i förhållande till yta.

Så fortsätt åka till Öland och njut av dess utbud. Det handlade väl egentligen inte om hur vi sköter oss? För det förutsätter jag att vi alla gör. Lämna platsen som du vill se den när du kommer tillbaka är vårt motto.

Vi ses där
Ann

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Hej

Vi var där för två helger sedan.
Första natten, var det två bilar till, den andra natten en bil till.

Om man inte tycker att husbilarna skall stå längst ut på piren, så undrar jag varför man har dragit ström dit ut????
Det var personalen i fiskaffären som uppmanade oss att ställa oss där, eftersom han hade problem med strömmen i den andra delen.

Sedan har jag svårt att förstå att dom kan reta sig på en husbil som knappt syns bakom en gammal, rostig kran och en enorm segelbåt i upplag. Är det snyggare att titta på?

Tilläggas kan, att jag gärna skulle se deras motivering när det gäller att uppställningen är till nackdel för näringslivet. Vi spenderade totalt 800kr i restauranten och 200kr i ICA-affären under våran vistelse.

MvH
Karianne

I

Iveco 35

Guest

Så länge man står på anvisad plats är det väl inget att oroa sig över. Gnällande sommarölänningar har vi haft sedan länge. Dom flästa bor här 3-4 veckor och då tål dom inte frisk luft blandat med koskit.:D

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Husbil är husbil - husvagnar är en annan sak. På många platser i Europa är det definitivt förbud att övernatta i husvagn utanför campingar. Husbilen som alla vet är mer självförsörjande än husvagnen. Tyvärr kan husvagnar på ställplatser förstöra för
husbilsägare.

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021

Husbil är husbil - husvagnar är en annan sak. På många platser i Europa är det definitivt förbud att övernatta i husvagn utanför campingar. Husbilen som alla vet är mer självförsörjande än husvagnen. Tyvärr kan husvagnar på ställplatser förstöra för
husbilsägare.

Har du något belägg för ditt påstående runt husvagnar?

F

F.d. 2577

Guest

Åter ett inlägg (i tidningsartikeln/webs anm.) som speglar den svenska avundsjukan. Dessvärre bottnar det ofta i okunnighet.
Leffe

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Jag har ingen kunskap om det specifika stället på Öland. Men jag har stor kunskap om hur det är skyltat på olika ställen i Europa och har följt debatten i många olika länder.
Myndigheterna vill inte ha husvagnar på ställplatser. Min rädsla är att om denna sak inte sköts på ett bra sätt kommer det inte att finnas några ställplatser alls.

Som medlem i husbilsklubben är jag givetvis präglad av min husbil och tar ställning för denna.

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021

Det var uttrycket "Tyvärr kan husvagnar på ställplatser förstöra för
husbilsägare." som jag undrar över om du har belägg för?

F

F.d. 53012

Guest

Håler med fullständigt åkt till Öland i 20 år och åker i morgon bitti igen ingen skall stoppa mig det kan Ni skriva upp. Håller alltid rent och snyggt runt m ig men Sverige är ett lite puttefnask land som oftast bara klarar en åsikt åt gången därför är det trevligt att det finns fler med anna åsikt.

alinkan

FD HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4865
Medlemskap
2021

Som MC-Louis skriver, dom som gnäller mest är inte här när det är skumt, kallt, Ölandsfåken slår till och ett hv....t:s väder. Då är lägenheten i stan som gäller (skiter väl i öland). Öland är ett turistland, vi som lever (campingvaktmästare) på besökare är glada om vi slipper gnäll. Det är ni som ser till att vi överlever en vinter i taget. Väkommen!

FLER HUSBILAR OCH BESÖKARE TILL ÖLAND.
"linkan":)

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Hej alinkan!

Hur när läget nu i Mörbylånga kommun. Har haft en dialog med fritidsförvaltningen om ställplatser i hamnarna. Det verkade senast som om man från kommunen öppnat för parkering i vissa hamnar.
Är det så?
På tal om att sommarölänningarna vill styra så har jag bott i såväl i Färjestaden som i Nedra Västerstad och det var ett ständigt problem med klagande sommarboende.
Minns att det var en bonde i Bårby som svämmgödslade varje år några dagar före Pingst. Tror att det var för att det skulle finnas något att klaga på.

Senast ändrad:

alinkan

FD HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4865
Medlemskap
2021

Hej Kalle! D ä unne kontroll på Öa.
Jo bonden med svämmet vet jag, vaggan stod i byn.

Ang. Mörbylånga och Borgholms kommun har båda förstått vidden av vårt nya behov det är nya tider. Dom arbetar med platser för oss över hela ö:n.
Campingen som jag jobbarpå fyllde 50år 2009. För 50 år sedan var det bara tält som behövde plats. det har blivigt större boende i dag.
Ett rörligare boende (se på oss) men vi får inte missköta oss hemma eller borta.
"linkan":)

Toppen