• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur sköta luftfjädring?

Alina5

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ale
HBK-Nr
15754
Medlemskap
2024
Hej, vi har bytt ut fjädringen på vår plåtis mot luftfjädring (helluftfjädring VB air suspension). I bruksanvisningen för fjädringen står följande: Om bilen står avställd en längre tid bör man använda pallbockar och FYLLA PÅ LUFT VARJE VECKA.
Ni som har luftfjädring, hur gör ni med detta?
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej, vi har bytt ut fjädringen på vår plåtis mot luftfjädring. I bruksanvisningen för fjädringen står följande: Om bilen står avställd en längre tid bör man använda pallbockar och FYLLA PÅ LUFT VARJE VECKA.
Ni som har luftfjädring, hur gör ni med detta?
Vi har hjälpluftfjädring från AL-K0. Pallar aldrig upp och fyller på vid behov. Under vinteravställningen, då bilen står stilla under 5-6 månader, kollar jag trycket och fyller på om det behövs. Tror det är viktigt att trycket inte går under rekommenderat minimitryck.
PS. När jag skrev mitt inlägg framgick inte att det var helluftfjädring. (Det tillägget gjordes efter mitt inlägg.)DS.
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Hej, vi har bytt ut fjädringen på vår plåtis mot luftfjädring (helluftfjädring VB air suspension). I bruksanvisningen för fjädringen står följande: Om bilen står avställd en längre tid bör man använda pallbockar och FYLLA PÅ LUFT VARJE VECKA.
Ni som har luftfjädring, hur gör ni med detta?

Har VB-fulluft men har inte läst manualen :) Har satt den i parkeringsläget under vintern. Men luften har aldrig gått ur, den håller sig hela vintern så att fylla på verkar vara överkurs.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Se min kommentar ovan.

Ditt svar gäller ju hjälpluftfjädring, som ju är ett komplement till bilens ordinarie fjädring.

Trådskaparens fråga gäller helluftfjädring, där ju bälgarna inte har någon mekanisk "hjälp" av fjäderblad o.dyl.

Antagligen har fjädringstillverkaren tagit detta i beaktande då han skrivit sin bruksanvisning.

Kan inte förstå varför man ideligen ifrågasätter tillverkares anvisning.

Pålle
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Blev lite nyfiken och hittade manualen hos tillverkaren. Det verkar som det är farligt om systemet blir trycklöst och luftbälgarna därmed blir skrynkliga när de sjunker ihop.

"The level of the vehicle may drop gradually if it is not used for long periods. To avoid permanent deformation and damage to the air springs:
The vehicle should be supported with corner steadies (accessories).
The air springs should be re-inflated with compressed air once a week."
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Ditt svar gäller ju hjälpluftfjädring, som ju är ett komplement till bilens ordinarie fjädring.

Trådskaparens fråga gäller helluftfjädring, där ju bälgarna inte har någon mekanisk "hjälp" av fjäderblad o.dyl.

Antagligen har fjädringstillverkaren tagit detta i beaktande då han skrivit sin bruksanvisning.

Kan inte förstå varför man ideligen ifrågasätter tillverkares anvisning.

Pålle
Ja, trådskaparens fråga gäller mycket riktigt helluftfjädring men det framgick inte av inlägget som det var skrivet från början! Kanske bäst att läsa hela inlägget ovan.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Bl.a Goldschmidt fyller på sitt system automatiskt vet jag, så kolla i era manualer det kan absolut skilja i skötselnanvisningar mellan fabrikat,
t.ex. min pickup som är helluftfjädrad startar bara kompressorn med tändningen påslagen.
 
Toppen