• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur ser den typiske husbilsägaren ut enligt dig..

W

Weckman

Guest
Dina fyra sista visas utan problem på mrkoll om man klickar på dom fyra xxxx. Mrkoll registrerar ditt ip-nummer, som inte betyder något för att identifiera någon.
Men du registrerar dig. Men som vissa säger @Cre8iv så borde det loggas in med Bank ID. Ska forska i detta då jag inte vill ha mina uppgifter synliga.. Lite BITTER just nu..
 
W

Weckman

Guest
Men ÄLSKAR trådkapningar som blir nått av värde och ger info..
Trodde mot min enfald att några skulle beskriva sin syn och upplevelser med Husbilsfolket.. Men sket i det blå skåpet, IGEN..

Kör på bara och lovar att inte rapportera eller stänga tråden, Kepp on rollin
 
F

F.d. 22252

Guest
Jo Weckman jag gjorde ju en sökning på dej för ett tag sedan angående diskussionen om tvättmedel.
Allt fanns på webben ville egentligen ha reda på om du var trovärdig när du skrev om sonax undermedel vilket jag kom fram till att du var så nu står en ny sprayflaska a 299kr från mekonomen och väntar på väder för användning.
När jag jobbade som lärare så kom det plötsligt en massa direktiv om att personnumrets sista siffror för elever skulle tas bort ett stort merarbete för alla inblandade.
Idag ligger de öppet på nätet tillsammans med väldigt mycket andra uppgifter, skulle handla igår på nätet via Klarna så kom jag upp där med adress och alla uppgifter trots att jag aldrig handlar där, de hade förståss lagt cookies på min dator som skickade alla uppgifter direkt.
Själv bryr jag mej inte utom om mina slantar kan snos av någon bandit, själv har jag haft den möjligheten många gånger i början på datortiden då ingen visste särskilt mycket om hur lätt det att sno alla uppgifter.
Naturligtvis har jag aldrig utnyttjat den möjligheten eftersom jag är sån att jag inte skulle kunna sova på natten då.
När man som jag är pensionär och äger sitt hus behöver man inte bocka för någon arbetsgivare eller hyresvärd behöver man heller inte bry sig om vad andra tycker eller vad de vill ha reda på.
Eftersom jag är så öppen med vem jag är så är det ingen som har någon nytta av att forska i sånt som alla vet redan.
Har aldrig sett någon som kollar på en camping vem man är de brukar komma fram och hälsa istället.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Men du registrerar dig. Men som vissa säger @Cre8iv så borde det loggas in med Bank ID. Ska forska i detta då jag inte vill ha mina uppgifter synliga.. Lite BITTER just nu..

Du registrerar dig inte för något. Bevisvärdet i ett ip-nummer är extremt lågt. Sitter du och jag på samma camping (och är uppkopplade på deras nätverk) och gör det så registreras campingens offentliga nummer, inte ditt eller mitt. Man skulle kunna koppla det lånade ip:t från campingen till en specifik mac-adress men då behöver det nog finnas fängelse i straffskalan.

Allt detta är offentliga uppgifter och sånt är livet i vårt land. Personligen har jag inga problem med det, men många har lite foliehattsyndrom.
Jag hoppas dom sura gubben du och cre8tiv gav var på systemet, och inte på mig. Jag har ingen lust att ta skit för hur landet fungerar.
 
F

F.d. 58689

Guest
Dina fyra sista visas utan problem på mrkoll om man klickar på dom fyra xxxx. Mrkoll registrerar ditt ip-nummer, som inte betyder något för att identifiera någon.
Jag hoppas dom sura gubben du och cre8tiv gav var på systemet, och inte på mig. Jag har ingen lust att ta skit för hur landet fungerar.
Självklart var det systemet vi inte gillade!! Det var verkligen inte personligt menat!!:msn_embarrassed:
Tycker det är för jä-igt att hela personnumret och övriga personliga uppgifter ligger ute på nätet, helt öppet!!! :msn_thumbdown::msn_teeth::mad: :msn_angry:
 
W

Weckman

Guest
Dina fyra sista visas utan problem på mrkoll om man klickar på dom fyra xxxx. Mrkoll registrerar ditt ip-nummer, som inte betyder något för att identifiera någon.
Jag hoppas dom sura gubben du och cre8tiv gav var på systemet, och inte på mig. Jag har ingen lust att ta skit för hur landet fungerar.
@Ch & Ib
Nej Nej, absolut inga sura gubbar faller på DIG:msn_fingerscrossed: utan på systemet.. Där ser man vad lätt det är att misstolka, men gillar även att du frågar och poängterar direkt så blir det :msn_laugh: Istället..
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har faktiskt inga problem med att alla kan ta reda på vad man heter och var man bor. Jag ser heller inte personnumret som någon hemlig pinkod som öppnar allt och måste skyddas till varje pris. Om någon går igång på att kolla upp vad just jag heter i mellannamn, vad jag äger för fordon och hur mycket jag tjänade 2006 så varsågod. Mjölet i påsen är rent och det jag vill hålla personligt/hemligt håller jag ändå hemma.
Men vi är ju alla olika.:)
 
W

Weckman

Guest
Jag har faktiskt inga problem med att alla kan ta reda på vad man heter och var man bor. Jag ser heller inte personnumret som någon hemlig pinkod som öppnar allt och måste skyddas till varje pris. Om någon går igång på att kolla upp vad just jag heter i mellannamn, vad jag äger för fordon och hur mycket jag tjänade 2006 så varsågod. Mjölet i påsen är rent och det jag vill hålla personligt/hemligt håller jag ändå hemma.
Men vi är ju alla olika.:)
Helt rätt och samma sak här faktiskt.. Men lite oroväckande att uppgifter finns att tillgå så smidigt för även oseriösa kategorier.
Husbilen har jag på inhägnat område med bevakning och även larmad med diverse övervakning och åtgärd.. Hemmet finns inget och hämta förutom lite Kaffe å bullar, men det kan jag bjuda på.. Sen skulle jag tro att oseriösa besökare skulle få det lite jobbigt om jag skulle vara hemma när dom hämtar kaffet, och även efteråt..
Men så länge man är Svensson och har sina leksaker och andra värdesaker på annan adress så kan man nog vara lugn.
 
F

F.d. 58689

Guest
Jag har faktiskt inga problem med att alla kan ta reda på vad man heter och var man bor. Jag ser heller inte personnumret som någon hemlig pinkod som öppnar allt och måste skyddas till varje pris. Om någon går igång på att kolla upp vad just jag heter i mellannamn, vad jag äger för fordon och hur mycket jag tjänade 2006 så varsågod. Mjölet i påsen är rent och det jag vill hålla personligt/hemligt håller jag ändå hemma.
Men vi är ju alla olika.:)
Antar att du inte har problem med fenomenet ID-kapning heller, eller?!
 
F

F.d. 22252

Guest
Åtminstonde tidigare kunde man beställa hem bankort och få lösenord ett par dagar senare i någons annans namn gällde bara att vakta brevlådan så man kunde vittja den innan. Bankid har ju försvårat det men samtidigt förenklat det för de som kan Har man en falsk sida som kräver inloggning kan man i princip använda bankid till de som loggar in och det är många som vill lura en att logga in via epost. Jag vet ju vad det handlar om så de blir raderade först på mailen sen tömmer jag allt som kan ligga i datorn kvar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er ikke vanskelig å kapre en persons ID om en bruker litt tid på nettet i Sverige. En kan skaffe all dokumentasjon som trenges for å omdirigere posten og bestille ID kort, bank og kredittkort i en annens namn levert til denne nye adressen. Retter en adressen igjen så vil mange ikke oppdage noe som helst. Kan røpe at jeg jobbet med data sikkerhet i flere land i Norden før jeg gikk i pensjon. Norge var det land hvor det var vanskeligst å få fatt på personnummer, Sverige hadde knapt noen beskyttelse i det hele tatt, men og langt mindre muligheter kun med fullt personnummer. Ingen land har 100% beskyttelse mot id-tyveri.
 
W

Weckman

Guest
Hur jag upplever en typisk husbils förare det är en intresant fråga som jag gärna skulle vilja svara på som jag upplever det, men gör jag det så
tar det väl hus någon stans så jag avstår.
No No No. Nu är tråden din och jag nyfiken, äntligen kan vi återgå till vad tråden handlade om. Börja bara så kommer fler och ingen kan göra någonting utan bara känna igen sig.
 
Toppen