• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur sälja husbil

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026
Hej..

Vi har en husbil till salu, helintegrerad -98.. AC, drag etc. Den står som försäljningsuppdrag sen innan påsk hos en bilfirma i sö-Skåne som även har lite husbilar och husvagnar till salu. Klent resultat dessvärre..
Jag hoppades det skulle bli lättare att sälja den via firma med tanke på garanti, byte och finansiering..
Nu är det två veckor till midsommar, 3 veckor till industri-sem. Hur gör jag..?
Tar den tillbaka till Malmö och med ny annons på Blocket.. kan då sälja den 50 000 billigare (290000) eller låter den stå kvar på firman..
Tacksam för råd..

Libom

Senast ändrad:
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Hur sälja husbil

Hej
Vet inte hur Ni gjort upp "affären". Säljare kanske tjänar mer på att själa en EGEN likvärdig HB än Eran. Då "skitet" han i den inlämnade HB:n
Bara vad jag tror och skulle göra i enenskap av säljare.

Vi köpte en husvagn 1995 som var inlämnad till försäljning, som sedan togs tillbaka för att säljaren inte var "villig" att sälja den. (För låg förtjänst)Köpte den av kunden till för oss ett lämpligt pris.

Har för övrigt inget råd att ge, annat än gör som du tänker.

/Vidhem

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Ta hem den och sälj på blocket. En förmedlingsfirma är normalt sett inte någon höjdare utan vill bara tjäna pengar.
Sökte både på blocket och Bytbil.com, men hittade inte din bil (om det är den Knausen som du har i din profil?) = inte synlig för de stora massorna.

Sen är frågan om priset 290' är hos förmedlingen eller privat? Är det privatpriset låter det i högsta laget för en 12 år gammal husbil även om den är i fint skick.

Sålde vår gamla Rimor alkov -05:a för 259' sommaren 2008. Visserligen ingen Knaus eller helintegrerad, men dock 7 år nyare vilket många värdesätter.

Hittade som jämförelse en Knaus SL654 2000/2001:a för 299' via förmedling:
Knaus Knaus Ducato SL654 Svensksåld 1 Ägare - | Skåne | Blocket

Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Svårt tycker jag.

Avgörande är nog hur mycket du låter pengarna styra. Vill du ha bra betalt för bilen måste du sälja någonstans där det är mindre konkurrens och där de mindre priskänsliga köparna rör sig. Kanske bäst hos en handlare då. Risken är ju förstås att det tar lång tid eller att du ”aldrig” får den såld.

Om du prioriterar en snabb affär och kan tänka dig att få lite mindre för den så är ju Blocket överlägset.
Sätt rätt pris jämfört med övriga liknande bilar, ta några riktigt bra bilder på en fin, välstädad och nytvättad bil parkerad på garageuppfarten och lägg sen ner lite tid på att skriva en bra och personlig text som inger förtroende så blir den såld direkt.
Mina två senaste bilar sålde jag på första dagen.

Men som sagt, det måste vara rätt pris. Speciellt på nätet där det är lätt att jämföra.

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Hej!

Jag har sålt båda mina två sista husbilar på Blocket och gjort renköp av annan husbil. Men det gäller nog att ha "rätt" pris. Jag har kollat upp på mobile.de och sedan lagt ett pris något över.

Det begärs för höga priser på svenska firmor, de är inte realistiska i de flesta fall, eller kanske de har rejäla prutmåner?

F

F.d. 50036

Guest

Sälj på Blocket själv!

Ett tips jag fick av en bilhandlare var, se till att du är bland de fem billigaste av liknande bil du vill sälja. Min erfarenhet är att se till att vara billigast så är affären ganska snart överstökad. Varför åker alla till Ullared? Jo priset! Så är det bara.

Lycka till mvh Torbjörn :twitcy::wub::wideeyed:

F

F.d. 29841

Guest

Sälj på Blocket själv!

Ett tips jag fick av en bilhandlare var, se till att du är bland de fem billigaste av liknande bil du vill sälja. Min erfarenhet är att se till att vara billigast så är affären ganska snart överstökad. Varför åker alla till Ullared? Jo priset! Så är det bara.

Lycka till mvh Torbjörn :twitcy::wub::wideeyed:

Hej
Jag har inte varit till Ullared.Så alla åker inte dit.
/Vidhem

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Annonstexten är viktigare än fotona, fotona ska vara av bra kvalitet inte "mobilkamerakvalitet". Inte undanhålla något men presentera även det negativa på ett positivt sätt. Köparen ska inte få några överraskningar när han/hon kommer för att titta annat än att bli positivt överraskad. Sist men inte minst, vax,Armor all vinylglans samt puts puts puts, spelar ingen roll hur rationellt köparen har tänkt sig att tänka, ett klockrent första intryck slätar över småskavanker omedvetet.

Sålde nyss min gårdsbil med fyra tvåor, satte utgångspris 40% högre än vad jag kunde släppa den för, sålde den 28% över mitt "sistapris" (jobbat som säljare i 20år) :)

Peter :)

Senast ändrad:
T

tompaline

Guest

Hej !jag hade nog tagit hem bilen ett tag o sedan lagt ut den i samma tid som husbilsmässan på Elmia.lägg den på Annonsbörsen
där kostar det inget samt möjlighet till mkt bilder och även annons i tidningar,
Ha tålamod det är segt ibland men någonstans dyker en köpare upp.
Ta blocket lite efter om inget händer.Hållt ut.............
mvh tompaline

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Blocket är nog inte så bra.

Jag har min 2008 ute till nätets billigaste 2008 modell. Pris 335000. Först hade jag mycket text , två ringde en tittade , sedan hade jag lite text två ringde.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Om du ska sälja bilen själv via Blocket, och du inte har någon finansiering på den som du kan överlåta till köparen.

Kolla i så fall med My Money, som HBK har ett samarbete med om de är villiga att hjälpa till med finansieringen.

//Tommy

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Jag fick 200K för min gamla i inbyte, men la ut den på Blocket för 250K. Sålde den så småningom för 225K, tog ett halvår och runt 10 visningar. Fick iaf stora motorn "gratis" i den nya för besväret! :) Hade jag inte fått den såld hade jag ju iaf fått de 200K jag blivit erbjuden för inbytet. Generellt kan man nog säga att de flesta äldre husbilar på privatmarknaden är 20-30% för dyra, man får tyvärr inte ut vad man trodde. Det finns för stort utbud och privatimporten har dödat den svenska privatmarknaden. Man får helt enkelt inte ut vad man trodde för två år sen tex.

Toppen