Sv: Hur säker är en husbil när det åskar?
Det finns två aspekter på saken. Vi måste skilja på direktnedslag och nedslag i marken i omgivningen.
1. Om åskan slår ner i närheten, 100 meter till 2 km, bildas en stark strömstöt i marken. Som går åt alla håll, som ringarna på vattnet när du släpper en sten i vattnet. Med två fötter på maken bildas en spänningsskillnad mellan fötterna, ju bredare mellan fötterna på marken ju större, och därmed farligt. Att stå med fötterna tätt ihop vid åska är därför mindre farligt. Hästar och kor har långt mellan fötterna och skadas lättare. Med gummistövlar har man en viss isolation mot strömstöten i marken och klarar sig bättre.
Att sitta i en bil med gummihjul som isolator mot marken skyddar däför vid detta fall, oavsett hur karossen är gjord.
2. Direktnedslag, ner i huvet på en männsika ger en mycekt kraftig ström genom hela kroppen, man överlever knappast oavsett vad man har på fötterna. Direktnedslag i bilen, spänningen är så hög att den slagit flera hundra, ja kanske tusen meter genom luft, en bra isolator, och däcken ger ingen vekan. Strömmen vid direkt åsknedslag går via plåten eller chassit, i glasfiberkarossen finns säkert ett ramverk av stålprofiler som sköter saken. Därmed klarar man sig genom att i princip sitte inne i ledaren.
Det där med gummistövlar och gummidäck är inte bara en myt, men väl ihopblandat.
de
SM4FPD