• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur säker är en husbil när det åskar?

Bosse

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Det finns husbilar som har aluminium-plåt på utsidan av bodelen, andra husbilar har en bodel som består av glasfiberplast.
Är det någon som vet om en husbil är lika säker mot åsknedslag som en vanlig bil anses vara?
Är det någon skillnad i säkerhet om en bil är klädd med plåt på bodelen kontra om den är uppbyggd av glasfiberplast?

Mvh
Bosse

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hur säker är en husbil när det åskar?

Eftersom aluminium leder ett åsknedslag på utsidan av husbilen ner i marken så skulle det vara säkrare än plast som inte gör det.

Så teoretiskt bör aluminium vara säkrare i detta hänseende.

Däcken isolerar husbilen elektriskt från marken men ett åsknedslag är så kraftigt att det har ingen betydelse i sammanhanget.

F

F.d. 29925

Guest

Lagen om Faraday´s bur gäller tyvvärr endast där utrymmet omges av ett elektriskt ledande yttre, så glasfiber ger nog i stort lika lite skydd som att sitta i utanför bilen. (mindre urladdningar stoppas nog av gummihjulen isolerade verkan)

Men risken att blir träffat av blixten är nog betydligt mindre mindre än chansen att vinna en miljon i någon form av lotteri eller spel.

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Det är i alla fall säkrare med en plastbil än att sitta i ett tält med metallstänger (åskledare).

F

F.d. 24784

Guest

Det finns två aspekter på saken. Vi måste skilja på direktnedslag och nedslag i marken i omgivningen.

1. Om åskan slår ner i närheten, 100 meter till 2 km, bildas en stark strömstöt i marken. Som går åt alla håll, som ringarna på vattnet när du släpper en sten i vattnet. Med två fötter på maken bildas en spänningsskillnad mellan fötterna, ju bredare mellan fötterna på marken ju större, och därmed farligt. Att stå med fötterna tätt ihop vid åska är därför mindre farligt. Hästar och kor har långt mellan fötterna och skadas lättare. Med gummistövlar har man en viss isolation mot strömstöten i marken och klarar sig bättre.
Att sitta i en bil med gummihjul som isolator mot marken skyddar däför vid detta fall, oavsett hur karossen är gjord.

2. Direktnedslag, ner i huvet på en männsika ger en mycekt kraftig ström genom hela kroppen, man överlever knappast oavsett vad man har på fötterna. Direktnedslag i bilen, spänningen är så hög att den slagit flera hundra, ja kanske tusen meter genom luft, en bra isolator, och däcken ger ingen vekan. Strömmen vid direkt åsknedslag går via plåten eller chassit, i glasfiberkarossen finns säkert ett ramverk av stålprofiler som sköter saken. Därmed klarar man sig genom att i princip sitte inne i ledaren.

Det där med gummistövlar och gummidäck är inte bara en myt, men väl ihopblandat.

de
SM4FPD

F

F.d. 29925

Guest

Till saken hör även att de flesta urladdningarna sker mellan molnen med olika laddningar.
Därefter kommer urladdningar som sker från marken mot molnen och endast en liten del går från molnen till marken. (de två sista är lika illa däremot om man hamnar i vägen) :msn_wink:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Mest upprörande i detta sammanhang är att åskan könsdiskriminerar!
Jag har tagit del av data från Florida där många dödas av blixtnedslag och det visar sig att mer än 95% av de drabbade är män.
aake

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Jag har en bekant som arbetar med tele, han använder inte stödbenen på sin husbil på grund av kontakten med marken om det skulle åska. Jag har ingen kunskap om rätt eller fel.
Vad anser ni?
Krister.

Senast ändrad:

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Mest upprörande i detta sammanhang är att åskan könsdiskriminerar!
Jag har tagit del av data från Florida där många dödas av blixtnedslag och det visar sig att mer än 95% av de drabbade är män.
aake

Kan kanske bero på att männen oftare har utomhusarbete.

F

F.d. 14324

Guest

Golfklubbor! fungerar nog bra som åskledare.

Hursomhelst, knepigt att det är männen som får ta emot 95% av blixtnedslagen.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Män har inte vett på att ta skydd när det smäller! Jämför med militären! Det finns få kvinnliga soldater! :rolleyes:

Jappe

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

En tröst för den åskrädde.

- Ser du blixten....har den missat dig.

- Hör du dundret....är blixten redan gången.

- Träffer blixten dig....så behöver du inte bekymmra dig om varken blixt eller dunder.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 29925

Guest

Jag har en bekant som arbetar med tele, han använder inte stödbenen på sin husbil på grund av kontakten med marken om det skulle åska. Jag har ingen kunskap om rätt eller fel.
Vad anser ni?
Krister.

Tron försätter berg.
Men en blixt med kanske 50 milj. Volt och 100.000 Amp. tar nog ingen större hänsyn till det lilla isolerande gapet som däckens höjd utgör.
(men känner man sig tryggare utan stödben så slipper man kanske en del av oron som ett åskväder ändå medför.)

F

F.d. 24784

Guest

Stödben elelr ej, en bra frågeställning.
Vid åsknedslag i bilen blir ju vägen mot jord kortare med däcken överbyglade. Då borde ju det vara en fördel med stödbenen nere.

Vid åsknedslag i omgivningen, dvs när strömstöten flyter genom marken som ringarna på vattten. ja då kan det bli en spänningskillnand mellan de två eller fyra benen, jordpunkterna, dvs om de är nere.
Då strömstöten i marken radiellt från nedlagspunkten är förhållandevis svag, och stödbenen är monterade på bilen chassi, dvs det är god elektrisk kontakt mellan resp. stödben, kommer det knappast att skada något.

Dvs som om man skulle kortsluta hästens fyra ben. Som eleketrikern i ställverket gör, "jorda och kortslut"

Stödben nere vid alla fall av åska borde var en fördel.

Här kan man läsa mycket om åska: Information om Blixten Åska Åskskydd Åskforskning
Obs det finns förslag hur man skyddar en husvagn, (husbil) stuga, båt , tält etc.
Även mycket bra kunskap att ladda upp i hjärncellen. Det man vet något om dödar gamla myter.

de
SM4FPD

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

På den tiden vi hade segelbåt skaffade jag åskledare till den. Åskledaren bestod i 4 vajrar med en ordentlig klämma i änden som sattes på maststagen så vajrarna hängde i vattnet. Ide´n bakom, var att det är mellanslaget mellan två ledande föremål som gör störst skada, och det är nog rätt tänkt. Jämför med åskledare på hus.
Tror det är säkrare att ha stödbenen nere, än att ha dom uppe,
Calle

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Kan kanske bero på att männen oftare har utomhusarbete.

Det beror på att det händer på havet, vanligen under fiske, och där är män kraftigt överrepresenterade.

Själv har jag garderat mig med två långa startkablar, skalade i ena änden och med klämmorna kvar i den andra, vilka jag fäster i räcket på rufftaket när åskan går. Hur väl detta fungerar i skarpt läge vet jag inte än.

aake

Kablarna får alltså hänga ner i vattnet

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Tja, det kan ju vara ett bra sätt att locka till sig åskan!

Detta diskuterades flitigt under förra århundradet då jag gjorde västkusten osäker med div. flytetyg exempelvis segelbåtar och då var det många som funderade på detta men väldigt få som använde sig av metoden. Jag tycker mig minnas att de flesta ansåg att det gjorde vare sig till eller från; att åskan helt enkelt inte brydde sig om sådana futtiliteter!

Jappe

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Det är möjligt att du har rätt Jappe. Tiden får utvisa. Jag brukar några gånger varje år hamna i rejäla åskväder med båten. Senast i fjol sommar 30 NM utomskärs utanför Rörvik (i Nordtröndelag). Blixtar runt om och allra värst mellan båten och land.

När det inte finns någonstans att fly så har det i alla fall viss lugnande effekt på besättningen att hänga ut åskledarna

aake

Toppen