• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur reagerar camingägarna på detta i Borgholm

F

F.d. 9344

Guest
Senast redigerad av en moderator:

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Hur reagerar camingägarna på detta i Borgholm

Gästhamnen i Norrtälje har också varit tom hela sommaren.
Det är nog det dåliga vädret och ganska kärvt ekonomiskt läge som är en stor del av orsaken på Öland som här. Pratade med lite folk i turistsvängen på Öland och det verkar ha varit dåligt med folk i största allmänhet i år.

Campingarna på Öland verkar dock ha haft fullt hela sommaren, i alla fall de större.

F

F.d. 9344

Guest

Ja då är det ett ännu större fenomen att just Campingarna på Öland är så aktiva när det gäller att försöka stoppa ställplatser för HB:confused:

Mer än fullbelagt kan de väl inte klara:confused:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Fullbelagt och kö driver upp priset. Kan campingägarna dessutom få aktivt stöd från kommunen med uppsättning av förbudsskyltar på annars tomma platser är lyckan gjord.

De som borde reagera på detta fenomen är övriga näringsidkare som driver restauranger, butiker och marknader. Likaså de som säljer husbilar. Hur kul är det att köpa en ny husbil när campingägare och kommunpampar sätter marknadskrafterna ur spel.

F

F.d. 9344

Guest

Gunilla o Kenth
I sanningen visdomsord, ja så måste det vara, det skall vara en nådagåva att få en plats på Campingen under högsärsong:mad:

Tja, vilken affärsman vill inte driva företag med dessa förutsättningar:rolleyes:

Men vi skall ha förtröstan det blåser andra vindar numera och allt har sin nich.
Camping passar en del, HB andra så varför skall det behöva vara en konflikt:rolleyes:

F

F.d. 30135

Guest

Finna ställplatser i Köpingsvik som privatperson står för å det kostar 80:- .
både grå vatten o svartvatten skall gå att tömma,Även fyllning av vatten finns.
Ligger som annons på Blocket.
Skall bara vara att ringa eller mejla innan (Emil Peterson 070-6872629).
Har inte varit där själv men kommer prova detta vid nästa besök.

Lille mats

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Gästhamnen i Borgholm har inversterat för att göra hamnen atraktiv(are) för båtfolket, då missar de ju dessa på campingen:twitcy:

Men ändå tycks det inte ha blivit som tänk.
Ett litet tips till Borgholms kommun, det finns en annan kategori att "snappa" upp
HB-folket:)

Just nu är ställplatsen fullbelagd så det verkar funka bra.

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025

Dessa som äger eller driver campingar måste vara ett speciellt släkte.
Vilken företagare kan gå till kommunen å gnälla ,sätta upp egna förbudsskyltar m.m. för att få mer kunder till sin näringsverksamhet???? Skulle alla göra så istället för att ta hand om sitt eget gebit och göra det till en bra sak istället , ja då skulle samhället hamna i kaos.
Fy för dessa fasoner från Campingplatsägarna.

PS
Var för ett tag sedan vid Sunbyholms slott och PARKERADE på deras parkering, vi hann stå där ca en kvart ,sen kom staben från Campingen som ligger ca 500 met. där ifrån och frågade om vi tänkte stå där över natten, jag förklarade att kl. är 12.00 mitt på dagen och din fråga är hopotetisk varefter dom såg ut som en fågelholk och gick, tycker nästan synd om sådana människor. DS

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Jag är övertygad om att campingägarna skulle tjäna på att se positivt på att husbilar kan komma till orten och övernatta utan att tvingas in på campingplater.

Det sprider sig snabbt bland husbilsägarna att man är välkommen till orten även om man inte önskar ta in på campingplatsen.

Ser campingägarna dessa parkerings-/ställplatser som en del av sin marknadsföring istället för som konkurrenter, tjänar alla på det, även ortens övriga handlare och affärsmän.

För campingägarna är det en klar fördel om det finns ställplatser i närheten som drar husbilsturister till orten. Detta gör att det snart blir känt bland många husbilsturister som då gärna väljer att besöka platsen, kanske stannar en längre tid och då tar in på campingen för att nyttja alla facilitet som erbjuds.

Om vi alla kunde sprida detta till campingägarna och få dem att tänka efter, tror jag många campingägare kommer att inse och förstå fördelarna.

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Finna ställplatser i Köpingsvik som privatperson står för å det kostar 80:- .
både grå vatten o svartvatten skall gå att tömma,Även fyllning av vatten finns.
Ligger som annons på Blocket.
Skall bara vara att ringa eller mejla innan (Emil Peterson 070-6872629).
Har inte varit där själv men kommer prova detta vid nästa besök.

Lille mats
En sådan kille borde vi uppmuntra en motvikt som går mot stömmen.
Har du kordinaterna?
mvh
:music-icon:2179

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Fullbelagt och kö driver upp priset. Kan campingägarna dessutom få aktivt stöd från kommunen med uppsättning av förbudsskyltar på annars tomma platser är lyckan gjord.

De som borde reagera på detta fenomen är övriga näringsidkare som driver restauranger, butiker och marknader. Likaså de som säljer husbilar. Hur kul är det att köpa en ny husbil när campingägare och kommunpampar sätter marknadskrafterna ur spel.

Tvingas du in på camping är det lika bra att spara 1mille och hyra stuga och köra vanlig bil!

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Med 9 tkr i ränta o amortering, 6 tkr i däck, färja o diesel, 3 tkr i bredband, service, skatt o försäkring, så har jag inte råd att betala ytterligare 12 tkr i månaden till campingägare och politiker i andra kommuner. Jag ska väl äta också och inte behöva sälja min husbil bara för att priserna är för höga och kommunerna är ogästvänliga.

Alla skall väl känna sig välkomna i alla kommuner i Sverige. Den kommunala servicen gäller alla som vistas i kommunen, inte bara dom som bor där. Många har fått för sig att husbilsägare är mjölkkor som man kan ta vilka priser som helst utan att vi får något för det.

Det enda ställe jag åker till trots tokigheter i prissättningen är Visby. Men det är för att Gotland är så himla fint. Tankar full tank på fastlandet innan jag åker över. Går på restauranger och gör inköp i socknarna runt om på ön men bojkottar Visby till 100%.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Tvingas du in på camping är det lika bra att spara 1mille och hyra stuga och köra vanlig bil!

Gäller det husvagnar också?
Jag har aldrig fattat den stora skillnaden på husbil och husvagn nämligen.
Och husvagnar är ju ganska vanliga på campingar.

Vilket då också ger följdfrågan: Varför ska man inte få använda ställplatser med husvagn och bil?

F

F.d. 9344

Guest

Anders i Knarrevik skriver
"Just nu är ställplatsen fullbelagd så det verkar funka bra."

Vilket ställplats avser du då Anders?
Småbåtshamnen i Borgholm eller den privata i Köpingsvik.

Småbåtshamnen i Borgholm har inte jag lyckat få plats på någon gång brukar vara välbelagd under sommaren.
Det kanske är ett tecken på att det är för liten kapacitet där.
Fullbelagt, ja det kan det bli snabbt om det endast finns ett fåtal platser avsatta för HB.

Det var bara några funderingar.

F

F.d. 9344

Guest

Gäller det husvagnar också?
Jag har aldrig fattat den stora skillnaden på husbil och husvagn nämligen.
Och husvagnar är ju ganska vanliga på campingar.

Vilket då också ger följdfrågan: Varför ska man inte få använda ställplatser med husvagn och bil?

Husvagn kontra Husbil har helt olika förutsättningar om vi utrycker det så.
Husvagnen den ställer du och kopplar loss, sedan kör du med dragbilen ex. in till tätort för att köra inköp, besöka aktiviteter o.s.v.

Husbilen då har du allt i ett (svårt att ställa av bodelen):) Det kräver ett annat upplägg på hur du planerar dina semestermål.

För min del som har en ganska lång tid med Husvagn tidigare vore det fullständigt otänkbart att köpa HB och sedan checka in på en camping för att ha den uppställd där 1-4 veckor sommartid, då vore hela konceptet fullständigt fel i mina ögon.

HB är mer för oss som vill vara rörliga och det är väl därför som HB är bättre anpassade för detta än att ha 6-7 m släp efter en dragbil om du förstår hur jag ser på saken.

Sedan tycker jag att ställplatser om de är anpassade för bil+släp även skall vara öppna för dessa, varför inte?
Det finns säkert HV-ägare som tycker att det är dyrt att betala campingavgiften också:rolleyes:

Att det finns mycket ställplatser för HB ex. i Tyskland beror nog till stor del på att HV det är något som man har som en fast plats "Sommarstuga" på någon camping ute på landsbyggden och HB det köper de som inte får/vill eller kan fixa en sådan "sommarstuga" är min uppfattning från de resor jag gjort på kontinenten. De gånger jag på genomresa i Tyskland av nöden tagit in på camping har jag varit ganska så ensam att stå där med HB över natten.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En årsak i Tyskland til det nesten generelle forbud mot HV på fria stellplatz er at de vil slippe at visse grupper av resende kommer og overtar plassen (typ irske asfaltleggere). Plasser med avgift er oftest åpne også for HV om de er store nok - har et par steder sett oppslag om at en må betale avgift både for bil og vogn.

F

F.d. 9344

Guest

Det var ju smart av Tyskarna. Sedan är det klart att upptar jag två platser bil 4m + släp(HV) 7 m ja då får jag betala för det fullständigt begripligt.
Det är kanske det "handikappet" som HV ägare har när det gäller ställplatser annars inga som helst problem för mig att samsas med dessa.:)

Men är min teori om hur HB visavi HV fungerar i Tyskland Knut?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er delvis rett, men det er ikke mange år siden det var forbud mot HV på alle stellplatzer. Selv i dag er det ikke mange hvor det er lov, dette tvinger HV inn på campinger. Og om en besøker en tysk camping så er det mye svært stasjonære HV og noen få reisevogner. Reisevognene er da oftest plassert sammen med HB plassene

Toppen