• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur parkerar/ställer man bilen på ställplats?

Puttinnan

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
29445
Medlemskap
2024
När vi premiäråkte med vår plåtis på Öland för 4 år sedan var det viktigt att stå med vänster framhjul (och kanske höger bakhjul?) i den ruta som var "vår" parkering.
Nu ser vi att många parkerar mitt i den ruta där bilen ska stå. Det innebär att mycket av utrymmet i rutan inte kan nyttjas på vänster sida (förarsidan) och kvar för bord och stolar vid bodelsdörren blir en smal remsa.
Jag har sökt efter generella regler men hittar inga. Hur är det tänkt att man ska parkera i rutan på ställplatsen?
 

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
En ställplats är i praktiken likvärdig med parkeringsplats men tillåter övernattning, inga bord, stolar eller markis får sättas ut.
Undantaget om skyltar ger annan information.
Vad är det som säger att man inte får sätta ut bord och stolar på en Ställplats även om inga skyltar finns uppsatta?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det finns en ställplats som är skyltad med max 4 ton. Jag har stått på den ställplatsen ganska många gånger. Det är alltid flera ekipage som överstiger den vikten.
Sist var det en husbil som hade en tjänstevikt på 6,2 ton, totalvikt ca: 7,5 ton. Det är dåligt tycker jag.

Det finns en orsak till den maxvikten, marken är underminerad alldeles i närheten.
Risken finns att den ställplatsen tas bort.
 

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Självklart vill man kunna ställa ut bord och stolar. Det bästa är såklart om det är tydligt hur man ska stå, t.ex grusad eller stenlagd plats för bilen och sen gräs på sidan. Är det bara rutor så är det bästa om alla ställer sig med bilen i vänsterkant på rutan.

Men varje gång man står på platser där det är omarkerat så blir man förvånad. Det är nästan så att vissa söker närhet. Samma sak när vi åkte båt…
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.018
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
På de flesta ställplatser vi stått på har det funnits anvisningar om hur bilen ska placeras.
Det har även varit tillåtet att ställa ut bord och stolar.
Håller med dig. Dom ställplatser jag besökt så har det funnits anvisningar i text eller markeringar på marken var man står och ok med bord mm.

Sen är det många som missförstår avsiktligtdom gäller, tex som på Galtströmmen, en underbar plats. Men den är skyltad med P.
Innebär att det är parkering.

Men i sommar när vi var där förstod många hur man gör. Inte stora avstånd mellan fordonet. Fanns bänkar och att använda..... MEN förståss.....

Fanns det 2 husbilar på den platsen som inte förstått vad P betyder.

Dom stod vända mot varandra. Markiser bord och stolar ute. Dessa 2 fordon tog då nästan 5 platser. Påtalade detta vänligt och fick en utskällning som svar.

Tyvärr så förstår jag varför det blir mer klass 1 tillägg skyltar...
 
Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Håller ned dig. Dom ställplatser jag besökt så har det funnits anvisningar i text eller markeringar på marken var man står och ok med bord mm.

Sen är det många som missförstår avsiktligtdom gäller, tex som på Galtströmmen, en underbar plats. Men den är skyltad med P.
Innebär att det är parkering.

Men i sommar när vi var där förstod många hur man gör. Inte stora avstånd mellan fordonet. Fanns bänkar och att använda..... MEN förståss.....

Fanns det 2 husbilar på den platsen som inte förstått vad P betyder.

Dom stod vända mot varandra. Markiser bord och stolar ute. Dessa 2 fordon tog då nästan 5 platser. Påtalade detta vänligt och fick en utskällning som svar.

Tyvärr så förstår jag varför det blir mer klass 1 tillägg skyltar...


Du gjorde saker i fel ordning..... om du istället hade börjat ditt " samtal" med en utskällning... så hade du fått ett vänligt svar tillbaka.. men det är bara som jag tror... jag kan ha fel.... jag ska försöka att googla kring detta!

Ps hittade detta.... Ta inte attacken personligt | SvD
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.849
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Om rutan är ca 5-7 m bred så ställer jag mig alltid utefter vänsterkanten eftersom de har gjort plats för att ta ut möbler och hålla det rekomenderade säkerhetsavståndet. Så är det även på gratisparkeringen på Svinön, vid bron över till Öland. Det är två rader längst in markerade för personbil klass ll. Vill man tömma och fylla kostar det en slant för den servicen.
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Håller ned dig. Dom ställplatser jag besökt så har det funnits anvisningar i text eller markeringar på marken var man står och ok med bord mm.

Sen är det många som missförstår avsiktligtdom gäller, tex som på Galtströmmen, en underbar plats. Men den är skyltad med P.
Innebär att det är parkering.

Men i sommar när vi var där förstod många hur man gör. Inte stora avstånd mellan fordonet. Fanns bänkar och att använda..... MEN förståss.....

Fanns det 2 husbilar på den platsen som inte förstått vad P betyder.

Dom stod vända mot varandra. Markiser bord och stolar ute. Dessa 2 fordon tog då nästan 5 platser. Påtalade detta vänligt och fick en utskällning som svar.

Tyvärr så förstår jag varför det blir mer klass 1 tillägg skyltar...
Såg likadant ut när vi var där för några veckor sedan, det var stängsel för hundar m.m 2 bilar tog upp 5platser.
Jag var bra sugen på att backa in i mellan då det skulle med mitt ögonmått bli ca10cm till hundstängslet men sket i det och åkte vidare...
Men han såg att jag funderade på det ;)
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.018
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Såg likadant ut när vi var där för några veckor sedan, det var stängsel för hundar m.m 2 bilar tog upp 5platser.
Jag var bra sugen på att backa in i mellan då det skulle med mitt ögonmått bli ca10cm till hundstängslet men sket i det och åkte vidare...
Men han såg att jag funderade på det ;)
Trist beteende. Tros att det är samma personer. Verkar som att dom "långtidscampar" nästa som åker dit kan testa som tidigare inlägg #8 att ge en utskällning och se om dom får ett vänligt svar...:twitcy:
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
448
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
De flesta ställplatser vi varit på står det klart och tydligt hur man ska placera bilen. De som har en grusplats och gräs blir ju lite konstgt om den ena kör in och den bredvid backar in för då blir det väldigt trångt med markiserna. Trots detta så är det ett antal som inte är läskunniga eller skiter i instruktioner man får hur man ska parkera bilen.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.665
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Var i Spiken Kållandsö på deras grusparkering, skyltad avdelning för husbilar. Alla stod ganska glest, några glesare. Personal kom o packade ihop oss till ca 1,5 meters mellanrum med motiveringen att det var en parkering, inget annat, stolar o bord fick vi gärna ställa på gräset men inte på parkeringen.

Allt gick lungt till o fler fick plats.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.665
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Vattenriket Kristianstad är i år markerade platser med 4 meters mellanrum mellan varje. Efterlevnaden var sådär då jag var där i våras. Slöseri med utrymme på en bra övernattningsplats enligt mig.

Läste någonstans att man börjat ta betalt. Det krävs inte av personbilar på området.
 
Toppen