• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur mycket motorolja?

Krister 820

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
820
Medlemskap
2024
Har en Fiat 2008 med 3.0 l 160 multijet motor. Var på en fiat verkstad i januari och bytte motorolja och filter. Gick i 7,3 l olja. Gjorde i förra veckan service hos samma verkstad. Den här gången gick det i 8,5 l olja. Enl. instruktionsboken skall det gå i 7 l olja vid byte av olja + filter. Enligt verkstaden kan det bli så här. Är det någon mer som råkat ut för detta?

:confused:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur mycket motorolja?

På min Iveco 3,0L fyllte det lokale Iveco service-center på 8,5 og vi har nå olje ca 4 mm over maks på peilestaven. Når en vet at det går ca 2 L mellom min og maks så er 7 L litt over midtveis mellom merkene ved bytte av filter.
Oljesumpen er den samme på Fiat og Iveco sine 3L motorer.

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025
Sv: Hur mycket motorolja?

Har en Fiat 2008 med 3.0 l 160 multijet motor. Var på en fiat verkstad i januari och bytte motorolja och filter. Gick i 7,3 l olja. Gjorde i förra veckan service hos samma verkstad. Den här gången gick det i 8,5 l olja. Enl. instruktionsboken skall det gå i 7 l olja vid byte av olja + filter. Enligt verkstaden kan det bli så här. Är det någon mer som råkat ut för detta?

:confused:

Hej ! Följande inlägg från en HBK-medlem gällande oljenivån för 3,0 multijet är allmänt vedertaget:
Hej!
Jag fick vid service av min 3-liters motor på annan Fiatverkstad påfyllt 7 liter olja och vid egen kontroll efteråt så lyste bara 4 och ibland endast 3 ringar på instrumentpanelen. Vid kontroll på stickan låg nivån cirka tre fjärdedelar upp. Fyllde därefter gradvis på en liter till och då blev nivån rätt på stickan.
Har efteråt talat med verkstaden och de har i sin tur kollat upp det med Fiat och det skall vara 8 liter.
Hälsningar
Hans

Toppen