• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur mycket minskar batterikapacitet vid +20 jämfört med - 10?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Jag har mina batteri i dubbelgolvet och dom säger att det är uppvärmt men det är ju bara dom vitala delarna som har luftutblås på sig och är det - 15 ute så är nog batterierna utsatta för - 10 men detta är inte uppmätt iofs.
Men... Hur mycket tappar man i %/effekt om jag nu skulle montera det i bodelen =+20 jämfört med - 10 ?

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Hur mycket minskar batterikapacitet vid +20 jämfört med - 10?

Förstår jag dig fel, laddningsmottagligheten ökar ju när batterierna får högre temp?
Helt rigtig. Både effekt og lademotaglighet stiger ved stigende temp. Akkurat som lademotaglighet og effekt svekkes når temp synker. Med en tempraturdefferanse på ca 30 gr. C vil jeg tippe ca 20% avhengig av batterifabrikat/type.

F

F.d. 55451

Guest

Hej
Här är några recensioner och mer

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/452610

OBS
Det finns en allvarlig anmärkning senare - som skickar projekt med "varme batterier" att glömma det !!

Om du inte kan vänta, till teoretikere har kommit med sina påstanden - de gör det ofta :) - da kan du läsa denna PDF, 72 sidor på engelska (nederländska).

http://www.victronenergy.com/upload/documents/Book-EN-EnergyUnlimited.pdf

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest

Ja Tor, og hvis du så er i lande omkring Middelhavet kan temperaturen blive 35 - 40 grade - fantastisk eller flader kurven ud ?

Hvor mange år holder mon batterierne til det ? ;)

Måske en høj pris for ca. 7 % ekstra strøm ( 20/25 - 40 grader ) :swoon:

Min vurdering: 15 - 25 grader OK men da inte mer.
Derfor inte varme batterier eller varme up batterier snabbt.

AGM batterier har ofte en ventil som kan udlede overtryk med syredamp.
Det er bestemt ikke bedre med almindelige eller GEL batterier.

F

F.d. 55451

Guest

Hej Hans :)
Tycker du inte att det är lämpligt/relevant att inkludera temperaturer som gäller för husbilar eller hur ?
Jag kör inte efter temperatur som är bra för husbil batterier men batteriet kapacitet måste stå ut med temperatur som husbil är i.
Från Nordkap till Algier.
eller hur :confused:

PS. om vi går specifikt ~25% mindre effekt, vid -10 end som + 20 grader C.
Det har redan fremgåt av flera tabeller.

PS/PS Nu tror jag att jag förstår vad du menar Hans :) - men strunt - jag tror att vi alla förstår att var menat ökat och inte minskat.
Så minus ~25% :).

F

F.d. 55451

Guest

Jag tycker det är generellt bättre att ha batterier montert i bodelen än i motorrummet - som min 2 batterier av 4. Jag kan inte ändra denna situation.
Jag har mätt temperaturen i motorrummet på en höstdag - och då fortfarande mindre än 30 grader under färd.

På sommaren eller vintern, är temperaturskillnaden ( bodel/motorum) större i motorrummet.

-----

Men tänker lite på situation skulle kunna få mig att isolera bodelsbatterierne med extra 50 mm frigolit mot golv, och en plastplåt ovanpå isoleringen.
Kann hoppas 5% extra batterikapacitet på vintern, för material man redan har och ½ timmas arbeta.
Så tack Bengt-Åke Linder inbjudan lite kreativitet i frågan.:)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Min tanke var att om jag fricampar och inte har någon tillgång till 230v och om batterierna håller bättre i kapacitet om dom är placerade i bodelen.
Att dom blir mera laddade i dubbelgolvet tänkte jag inte på.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Hittade detta på Tudors hemsida (verkar vara en äldre variant): Batteritemperaturen inverkar på batteriets uttagbara kapacitet. Låg temperatur medför lägre uttagbar kapacitet. Den nominella kapaciteten för blybatterier är därför alltid bunden vid en viss temperatur, för start- batterier vid 25°C. Kapacitetsförändringen brukar anges till ca 1% per °C. Kapacitetsförändringen och elektrolytens fryspunkt framgår av kurva och tabell till vänster.

Det pratas idag också om olika typer & klassningar:
CCA (Cold Cranking Amp): strömstyrka vid -18°C
MCA (Marine Cranking Amp): ströstyrka vid 0°C (MCA till CCA, multiplicera med 0,8)

F

F.d. 55451

Guest

Hej
Då ble det fixat

65 mm isolering batteri.jpg

Men tänker lite på situation skulle kunna få mig att isolera bodelsbatterierne med extra 50 mm frigolit mot golv, och en plastplåt ovanpå isoleringen.
Kann hoppas 5% extra batterikapacitet på vintern, för material man redan har och ½ timmas arbeta.
Så tack Bengt-Åke Linder inbjudan lite kreativitet i frågan.

# 9

Toppen