• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur mycket diesel skall det gå åt?

lpalmborg

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2025
Sv: Hur mycket diesel skall det gå åt?

Jodå, jag har använt, papper, penna och kunskaperna i multiplikationstabellen från folkskolan, lagt på hastighetsmätarens felvisning också. En så trevlig motor har jag inte haft sedan rallytiden med BMW.
Hälsning
Jan

F

F.d. 5798

Guest

Min gamla alkovbil med 130hk drog 1,65 i 120km den nya 160hk alkov ville ha 2liter i 120km det kostar att förflytta sig snabbt.

F

F.d. 27875

Guest

Min Fiat Fiat 2.8 tdj med alkov (2800 kg tjänstebil) drar vid 120 ca 1.5 l/mil resp 1.4 vid matchstart om 90. Alldeles för mycket ... Kör alltid med ägg på pedalen och leder alltid kön ;)
Mikael

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Låter underligt om den drar lika mycket vid 90 som vid 120? :confused:

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

Fiat Ducato 2011 130hk 3500kg, Adria 670SL
Har bara kört 160 mil hittills och bara hunnit med två tankningar (förutom den första).
Jag dokumenterar både förbrukning vid pumpen och den på färddatorn.
(Så här långt ser färddatorn att stämma mycker bra!)
Första gången var medel 0,98/0,98, andra gången 0,90/0,89.

Ser ut att dra ca 1,0 vid jämn fart 90-95, men klarar sig på 0,8 på småvägar (t.ex Öland) där farten är runt 70-80.

Däremot visar hastigsmätaren ca 7% för mycket!
Har inte kollat om vägmätaren stämmer (mot GPS), men kommer att göra det.
För om den visar för många km, så blir beräkning på förbrukningen också fel...
Ska följa upp det under semestern!
Nu har den gått lite över 600 mil, 450 av dessa på semestern (Småland-Lofoten TOR).
Snittet hittills är 0,95 räknat vid pumpen. (Färddator B nollställd vid inköp, visar 0,94).

Många av milen var på mindre vägar där farten inte var så hög, men en hel del bergskörning finns också med.
Vid körning runt 100 (t.ex på E6:an) drar den ca 1,1.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Kan du på något sätt kolla så det inte ligger några felkoder samt om det är så att det är något annat som spökar i motorn som då kan medföra ökad förbrukning .

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Nu har den gått lite över 600 mil, 450 av dessa på semestern (Småland-Lofoten TOR).
Snittet hittills är 0,95 räknat vid pumpen. (Färddator B nollställd vid inköp, visar 0,94).

Många av milen var på mindre vägar där farten inte var så hög, men en hel del bergskörning finns också med.
Vid körning runt 100 (t.ex på E6:an) drar den ca 1,1.

Exakt samma förbrukning som jag mätt på vår bil, samma som din, men med den skilladen att vi har 3-litersmotorn, och den har bara gått 380 mil ännu.
Det kanske finns utrymme för något lägre förbrukning efter ytterligare körsträcka och när jag bytt till syntetolja.
//W

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Exakt samma förbrukning som jag mätt på vår bil, samma som din, men med den skilladen att vi har 3-litersmotorn, och den har bara gått 380 mil ännu.
Det kanske finns utrymme för något lägre förbrukning efter ytterligare körsträcka och när jag bytt till syntetolja.
//W

Jag har också 3-litersmotorn och får ungefär samma förbrukning. 0,98 Stavanger tur o retur.

F

F.d. 2577

Guest

Att ha dubbelhjul bak kan nog bara det öka förbrukningen med 0,1-2 liter /mil.
Leffe

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Motortypen har ju viss inverkan på förbrukningen. Men vikten på bilen och frontytan gör mycket.
Jag har en Fiat Ducato 130Hk. Det är en Rapido 776FF med nedsänkbar säng över dinette, så den är lite högre än vanliga icke-alkov-bilar.

Har nu kört över 1000 mil. Den drar knappt 1L/mil om man håller 90 eller under. Men ligger man på motorvägar och kör ca 100-110 så drar den knappa 1,2 L/mil.

Har testat trimbox med. Men det verkade inte ge något resultat på min bil. Trots olika inställningar. Underligt, men inget att göra åt antar jag. Hade gärna sparat några ören per mil.

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Jag har sparat alla tankningskvittorna och jämfört med bilens visning. Stämde mycket bra på Mercedes, får se hur det blir med Fiat'en!..

hälsning
jyrki

På vår stämmer bilens visning bra med kvittorna. Vår lilla bil orkar inte förbruka mer än medeltal 8.6 på resor.

F

F.d. 7747

Guest

:yes:Kör omkring med en Burstner boggi på 5000kg totalvikt , vid prov vägningar då och då på vägverkets vågstationer så brukar bilen väga omkring 4700 kg , utrustad med en 2,8 tdi motor på 146 hk i orginal men den ger väl ifrån sig ca 176 hk med Kcr box .
Medelförbrukningen har lagat på omkring 1,2 lit/mil , kör sällan fortare än 95 km .
:wideeyed:Rulla Lugnt !

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Bestliner;!
Ta det lugnt stimma inte upp men som jag sa till en "åkare" ju större ko man har ju mer dricker den !!!???
Jo vi har kört nära 600 mil nu i sommar "Värdö" Norge & västerut 158 Hk & automat Visserligen Fiat enligt färd datorn 9.5 l/ mil. om verkligheten stämmer vad vet jag ej, men jag är nöjd efter dom andra mätningarna!!!!!
Mvh: "PS" Att sedan dieseln är billigare i Norge gör ju inte saken sämre! "DS"

Hej på Er all erfarna husbilsåkare! Jag har under de senaste 750 milen (körda i år) varit noga med att mäta min dieselförbrukning och kommit fram till att jag förbrukar 1,46 liter per mil. Det är verkligt värde mätt på antal fyllda liter vid pumpen och det borde därför stämma.
Bilen är en integrerad hymer B675SL med M-B 184 hkr 6 cyl diesel med manuel 6 växlad
låda. Bilen har 3800 tjänstevikt och 5000 kg totalvikt, är 770 cm lång och har dubbelhjul bak. Jag har varit noga med att ha rätt lufttryck i däcken och har enbart tankat på Q8 och ST1 så ingen mystisk diesel är inblandad då jag enbart tankat i sverige.
Jag kör inte som en biltjuv utan håller normal 90-100 km på motorväg. (ca 100 av milen) och ca 80 på nittiovägar som varit huvudsaken. Jag har fricampat en del så generatorn har fått ladda mycket och på senare tid har också ACn fått gå en del då det var varmt i norrland för några veckor sedan. Är detta normal förbrukning? När jag läser vissa inlägg på detta forum förefaller det vara högt. Jag har tidigare mätt på kortare sträckor och utomlands och landat mycket lägre men nu har jag varit mycket nogran och blivit litet förvånad. Det kanske är normalt men syns högt.:)

L

linde

Guest

Billigare i Norge? När jag tankade där kostade den ca 13 NOK / L (ca 15,60 SEK)

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej linde;!
Jo jag vet, Den 3/7 - 11 tankade vi i Tana Bru (omkring Alta) för 11.49 Nkr & bensin priset var avsevärt högre, här har det gått så långt så att diesel priset är många gånger högst, en liten parentes Norska kronan om jag inte är fel informerad står i ungefär 100 på 100 om du förstår!!!!
Mvh.

Billigare i Norge? När jag tankade där kostade den ca 13 NOK / L (ca 15,60 SEK)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hej linde;!
Jo jag vet, Den 3/7 - 11 tankade vi i Tana Bru (omkring Alta) för 11.49 Nkr & bensin priset var avsevärt högre, här har det gått så långt så att diesel priset är många gånger högst, en liten parentes Norska kronan om jag inte är fel informerad står i ungefär 100 på 100 om du förstår!!!!
Mvh.

Idag står norska kronan i 1,1767 och bankomatkursen i närmare 1,20.

F

F.d. 3077

Guest

Hej igen. Det är kanske tyngden och motorstorleken som ger den något höga förbrukningen. Det skulle vara roligt att veta vad andra femtonnare drar. Det finns ju många treliters Fiat och Iveco motorer av samma storlek i integrerade bilar med fem ton totalvikt. Om någon råkar ha en bil med samma motor (M-B 184 hkr) så skulle det vara kul att få Era siffror. Kanske jag bör leta efter Ekodriving kurs för husbilar:D
I senaste Husbilstidningen dryftades milkostnader på olika modeller,motvind eller medvind spelar största rollen.
Sedan körsättet lika mycket,en tung bil rullar långt sedan gasen släppts,ser allt för ofta väldigt mycket bromsljus .
Du skrev själv Ekodrivingkurs,det är inte dumt,att spara lite extra.
Det har skrivits om låntradarchafförers vilda framfart,en historia som är sann,ett stort Åker från Norrbotten hade linjer på södra Sverige och dessa schaffisar körde för fort,som sej bör,fler blev tagna av Polisen och fick böter,åkarn´vägrade betala,schaffisarna sa då kör vi inte över tillåten hastighet,efter 2 veckor tänkte dom,nu är han nog medgörlig.
Men si det blev inte så,"för de här 2 veckorna är de billigaste i fråga om diesel och däck så fortsätt och håll fartbegränsningarna".
Mvh Bernt
icon14.gif

F

F.d. 50069

Guest

Min erfarenhet i detta ämne är rätt så enkel!
Vi har till en början en halvintregerad bil med fiatmotor, fast tidigare har vi haft Renaultbaserade bilar.

Det jag kan säga om dessa är att i stort så tar bilarna lika med farten, sedan spelar motvind och andra faktorer en rätt så stor roll, sä klart!

Så ligger man överlag i laglig 90 fart sä är det runt 0,9 och självklart är det 120 på Motorväg sä blir det en kraftig höjning till runt 1,2 i snitt, men som ett enkelt överskott över en tiden så tycker vi iaf att nåt sånt här blir det.

Fast personligt körsätt och mycket annat spelar ju in såklart! På de alkovbilar vi hade tidigare så blev nåt litet mer såklart!

Anders som inte kollar jättenoga, men lite:oops:

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Jag har sett flera rapporter om hög förbrukning på MBs V6a.
Tex i Reisemobil testade dom en 4200 kg Hymer, 1,58 L milen.

Det finns fler trådar här också med frågor runt hög förbrukning på dessa motorer.
Man ser aldrig något motsvarande för Fiat/Ivecos 3,0a, som sitter i minst lika stora bilar.

Jag tror att det är något med emmisionskalibreringen för MBs 3,0 som gör den mindre effektiv än andra motorer med liknande prestanda.

F

F.d. 9631

Guest

Hej
Jag har kommit tillbaka efter en tur till Norrland Jag har kört 380 mil och snittet på förbrukningen var 1,14 per mil
Jag har en Bürstner elegance 710 G Boggie totalvikt 5000 kg
Yngve

Toppen