• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur mycket diesel skall det gå åt?

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Hej på Er all erfarna husbilsåkare! Jag har under de senaste 750 milen (körda i år) varit noga med att mäta min dieselförbrukning och kommit fram till att jag förbrukar 1,46 liter per mil. Det är verkligt värde mätt på antal fyllda liter vid pumpen och det borde därför stämma.
Bilen är en integrerad hymer B675SL med M-B 184 hkr 6 cyl diesel med manuel 6 växlad
låda. Bilen har 3800 tjänstevikt och 5000 kg totalvikt, är 770 cm lång och har dubbelhjul bak. Jag har varit noga med att ha rätt lufttryck i däcken och har enbart tankat på Q8 och ST1 så ingen mystisk diesel är inblandad då jag enbart tankat i sverige.
Jag kör inte som en biltjuv utan håller normal 90-100 km på motorväg. (ca 100 av milen) och ca 80 på nittiovägar som varit huvudsaken. Jag har fricampat en del så generatorn har fått ladda mycket och på senare tid har också ACn fått gå en del då det var varmt i norrland för några veckor sedan. Är detta normal förbrukning? När jag läser vissa inlägg på detta forum förefaller det vara högt. Jag har tidigare mätt på kortare sträckor och utomlands och landat mycket lägre men nu har jag varit mycket nogran och blivit litet förvånad. Det kanske är normalt men syns högt.:)

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025
Sv: Hur mycket diesel skall det gå åt?

Fiat Ducato 2011 130hk 3500kg

Har bara kört 160 mil hittills och bara hunnit med två tankningar (förutom den första).
Jag dokumenterar både förbrukning vid pumpen och den på färddatorn.
(Så här långt ser färddatorn att stämma mycker bra!)
Första gången var medel 0,98/0,98, andra gången 0,90/0,89.

Ser ut att dra ca 1,0 vid jämn fart 90-95, men klarar sig på 0,8 på småvägar (t.ex Öland) där farten är runt 70-80.

Däremot visar hastigsmätaren ca 7% för mycket!
Har inte kollat om vägmätaren stämmer (mot GPS), men kommer att göra det.
För om den visar för många km, så blir beräkning på förbrukningen också fel...
Ska följa upp det under semestern!

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Det är nog en mormal förbrukning med den motorn på 184 hk och den vikten.
Bra motor .
/Vidhem

lpalmborg

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2025

Hej.
Jag tycker att det verkar lite mycket även om motorn är stor. Själv har jag en Fiat Ducato 2,3 liter 2008 som försetts med KCR effektbox i genomsnitt på 10 000 mil har den dragit strax över 0,8 liter enligt datorn. På långresa på autobahn kan den gå så snålt som ner mot 0,7. KCR-boxen minskade förbrukningen märkbart samtidig som den ger mera kraft när man behöver det men då drar den naturligvis mera också. Boxen är dyr och tjänas näppeligen in i pengar men vid långresor med dagslånga etapper är det skönt att veta att full tank räcker länge, den bekvämligheten är värd mycket för hur vi använder vår bil.
Hälsningar
Jan Karlsson

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Bilen är en integrerad hymer B675SL med M-B 184 hkr 6 cyl diesel med manuel 6 växlad låda. Bilen har 3800 tjänstevikt och 5000 kg totalvikt, är 770 cm lång och har dubbelhjul bak.

Att konsumtionen verkar lite hög beror nog mer på vikt, dubbelhjul och körstil än storlek på motorn. Är bilen ny så bör förbrukningen minska något efterhand.

Det går inte direkt att jämföra med förbrukning på 130-hästarn, det krävs en starkare motor för kunna köra en så tung bil på ett normalt sätt.

F

F.d. 52978

Guest

har MB 156hp automat drar 1l mil i genomsnitt vid normal körning 90-100 km integ hymer
bengt3:yes:

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej igen. Det är kanske tyngden och motorstorleken som ger den något höga förbrukningen. Det skulle vara roligt att veta vad andra femtonnare drar. Det finns ju många treliters Fiat och Iveco motorer av samma storlek i integrerade bilar med fem ton totalvikt. Om någon råkar ha en bil med samma motor (M-B 184 hkr) så skulle det vara kul att få Era siffror. Kanske jag bör leta efter Ekodriving kurs för husbilar:D

F

F.d. 25023

Guest

Hej,

Vi hade en Carthago med samma motor och automat, 4250 kg, alltid överlastad.

-Med fart 100km/t tog den 13 - 13,5l/100km
-och fart 90 km/t minskade till 12-13 l/100km
-och med 80km/t ända ner till 10,0-11l/100km

+ AC (c:a 10%) vid behov. Detta med lätt gasfot, vi körde bilen 65 000km och förbrukningen var ungefär lika alltid, utom i Europa lite mindre pga bättre dieselbränsle.
Däck Continental Vanco.

hälsn
jyrki

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hej igen. Det är kanske tyngden och motorstorleken som ger den något höga förbrukningen.

Det är nog många som litar på vad datorn visar i förbrukning. När man mäter med tankningar och vägsträcka brukar förbrukningen bli avsevärt högre. I synnerhet med chiptrimning.

F

F.d. 25023

Guest

Jag har sparat alla tankningskvittorna och jämfört med bilens visning. Stämde mycket bra på Mercedes, får se hur det blir med Fiat'en!..

hälsning
jyrki

F

F.d. 52945

Guest

Hej!
Vi har en Burstner ixeo 664 -10 (Fiat) 130 hp vi befinner oss just nu i Spanien Lèstartit, innan vi åkte vägde jag bilen i Helsingborg, 3480 kg full tank 80l, 2 st fulla gasol flaskor, full vattentank 120 l, + oss 2 st fullvuxna personer med allt annat som behövs för ca 2-3 veckors semester, jag har kört lite olika men färddatorn har varit i det närmaste exakt vid mätningarna, motorväg 1,06l vid 100-105/km, vid 80-90 blandad körning ca 0.9/l.

//Pilot

Lèstartit just nu kl. 17.17 + 28 grader och sol:)

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

svar GEVA,kört 350mil med nya 2011 samma motor som din ,ungefär samma frb, ska bli lägre efter inkörning sägs det,?? normalt tycker jag , men allt är beroende på väg, hastighet ,vind utetemp o fuktighet, ock körsättet , så man får nog vara lite flexcibel på vad förbrukningen är,

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej

Vår Frankia I 820 GD med FIAT 2,8 145hk och en Speedkitbox från Mats drar mellan 1,25-1,35 L/mil. Vikten nära 5 ton. Vi brukar marcha 90-100km/tim

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Hej
Vår 5 tonnare med boggihjul har tagit 13,3 l / 100 km vi har kört lite över 10000 km sen 1 oktober i fjol, så lite över hälften är med dubbdäck. det är en fiat 2,8 JTD 128 hk, vi har vägt ca 4500 kg. Här i Finland får man bara köra 80 km/h med denna bil men på lapplands resorna i vintras körde jag nog snabbare
Ha de Paffw

Siv o Hans

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
977
Medlemskap
2023

Hej

Vår Rapido MB V6 Automat 3880 kg drar 1,1 - 1,3

mycke beroende på medvind eller motvind , mellan 90-100 km .

Mellan 70 - 75 km 1,0 liter.

F

F.d. 29954

Guest

Tycker att med eller motvind har stor påverkan. Har ändå en låg bil och låg vikt med 2.5 TD. Jag håller något högre tryck i däcken än vad som rekommenderas och håller kring 90 km/h. Förbrukning 0.9 L/M, helt Ok, men önskar lägre..

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det som påvirker forbruket mye ved hastigheter over ca. 80 er luftmotstanden - så vi burde muligens snakke om 80 i forhold til luften ;)-
Frontprofilen på bilen har mye å si, en halvintegrert har mye mindre luftmotstand enn en alkove. Begge formene er det noe forskjell fra modell til modell avhengig av forskjellen i profiler. Helintegrerte har nesten like stor frontflate som en alkovebil, men har oftest en forbruksprofil noe mellom de andre formene.

Luftmotstand øker proposjonalt med kvadratet av hastigheten, så en øking fra 80 til 120 skulle da tilsi at motstanden blir ca. doblet (eller egentlig noe mer)- De nadre motstandene mot bevegelse øker ikke like mye så en 50% økning i forbruk kan være riktig for mange husbiler.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej och tack för alla bra svar i ämnet. Jag kostaterar att vikten (oftast runt 4600 kg på vågen) samt en stor motor (som ger god körglädje) är något som tydligt avspeglar sig i en högre förbrukning. Att ha dubbla drivhjul bak kostar tydligen också litet extra.
Med allt detta i åtanke så är tydligen inte 1,46l/mil något onormalt. det kostar som man brukar säga att ligga på topp och då bilen i övrigt är rena drömen får man bita ihop och betala vad det kostar vid pumpen även om det blir en "Selma" per mil.:D

F

F.d. 53012

Guest

Sanningsenligt sagt. Håller med i allt som sagts.

Toppen