• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur minska effekten hos en Elplatta?

L

Lärkan 321

Guest
Vi har en elplatta (1 platta) på 2000W.
Då vi nu är i Spanien har vi upptäckt att det på många platser är svårt att använda den då det ofta bara finns 6 Amp att tillgå.

Frågan är nu, bör vi köpa ytterligare en platta på tex 1.0 - 1.2 KW eller finns det någon (pryl) som man kan koppla in mellan eluttaget och plattan som begränsar effektuttaget och vad den isf heter? Vår platta har bara två lägen ON -OFF, alltså inte olika effektsteg.

Det finns väl inga frågor som är omöjliga i detta forum?
/Lars

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur minska effekten hos en Elplatta?

En ny platta med flera steg kostar väl max ett par hundringar, knappast värt ansträngningen att försöka reglera den befintliga? Alternativ, använda gasen? :)

L

Lärkan 321

Guest

Tack för kommentarerna.
Börjar förstå att det klokaste nog är att köpa en ny platta och som har sagts här ovan så kostar den ju inte så mycket. Gasolen är vi f n rädda om.
/Lars

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Jag har haft samma problem och löste det med en likriktardiod för 50:- från elfa. Dioden satte jag i en skarvdosa som jag bara använder då säkringarna är för små. Lösninger har tidigare funnits i kupévärmare för att skifta mellan effektstegen.
//Conny

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2025

HEJ ALLA. Vi köpte induction platta tip 2000 w den är steglös upp till 2000 w inköpt på Media mark, Pris 375 kr. Biltema har den också, det går fort att laga mat.
Bosse 2075

Bilagor

• SPIS TILL HUSBILEN 002.JPG
    SPIS TILL HUSBILEN 002.JPG
    2,6 MB · Visningar: 7
L

Lärkan 321

Guest

Efter mycket snack hit och dit i de spanska elaffärerna, kom vi idag fram till VÅR lösning på problemet.

Det blev en 2-plattors (ena plattan 1000W den andra 1500W). Nu känner vi oss ganska väl rustade att möta framtiden vid grytorna men nya överraskningar väntar säkert./Lars

Toppen