• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur man skyddar sig

F

F.d. 3088

Guest
Hm förutom preventivmedel kan man behöva veta hur man skyddar sig på internet
en del trådar handlar om lösenord, facebook mm. handen på hjärtat vem har samma lösen på alla sina loggin, vem har familjemedlemmar, hundar eller det värsta "sesam öppna dig, banan, apa, sol". Byter ni lösenord, har familjen samma lösen på samma sida exempelvis HBK,
lämnar ni ut erat lösen till någon, byter ni med jämna mellanrum eller ni skriver väll inte upp dom på en lapp som sitter på skärmen. jag skriver nu inte detta som en besservisser utan som en säkerhetstänkande medarbetare på en av statens mest säkerhetstänkande arbetsplattser samt medlem här :D Jag jobbar inte på FRA men deras sida är givande, för den som är intresserad av att skydda sig mot "de fule på nätet" Det är det en bra sida att börja studera. Surfa runt på deras sida, jag länkar till lösenord.

FRA-skydd Lösenord

Kör försiktigt å ha de gött, Gurra

Senast redigerad av en moderator:

Hqhusbil

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Hur man skyddar sig

Ja jag tycker också att det är viktigt att skydda sig.
Är personligen inte så oroad för att nån i familjen skall hacka sig in i mina system. Tycker därför inte att det är särskilt farligt att ha lösenorden uppskrivna på nåt ställe.
Det är bättre om du har ett "svårt " lösenord uppskrivet hemma än att du väljer ett enkelt som du kommer ihåg.
Det är ju från nätet som attackerna kommer.
Vill du alltid ha lösenorden med dig så kan du skriva upp dom i mobilen. Se bara till att ha en backup på ett säkert ställe om du blir bestulen.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En enkel metod å skriv ett stärkt lösenord på er å nytta längden!
Lag en fras med ett par enkle felskrivningar som kan minnes. Eksempel:
"Vi kj0r husbil p& tur!" - nå er just denne icke längre brukbar, etter publicering på internet.

F

F.d. 3426

Guest

Ett suveränt program, 1Password, som hittills enbart funnits till Mac och förenklat lösenordshanteringen i avgörande grad, finns nu som Beta till Windows. Rekommenderas å det varmaste till alla Windowsanvändare när den väl finns i hård version.

F

F.d. 24435

Guest

Ett långt ord, 8 -12 tecken, mixade stora och små bokstäver och någon/några siffror mitt i ordet eller utspridda i ordet är den metod jag använder mig av, samma metod också rekomenderad av ett flertal IT-säkerhetsmänniskor. Har använt detta sedan jag började använda Internet i sedan sista halvan av 90-talet.

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021

Ett långt ord, 8 -12 tecken, mixade stora och små bokstäver och någon/några siffror mitt i ordet eller utspridda i ordet är den metod jag använder mig av, samma metod också rekomenderad av ett flertal IT-säkerhetsmänniskor. Har använt detta sedan jag började använda Internet i sedan sista halvan av 90-talet.

Ett eller ett par tecken insprängda i strängen så uppfyller du alla tänkbara krav!

Toppen