• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur man gör och varför..

F

F.d. 6185

Guest
Vet inte om det finns men jag skulle vilja ha nån typ av broschyr/papper som förklarar på rätt och snällt sätt hur man uppför sig på en parkering alt ställplats.
Eftersom vi har så många i detta land som aldrig fått lära sig hur det funkar och som tror att det är camping var man än stannar.:rolleyes:
De hade vart trevligt med nåt blad som någon som är duktig på de "juridiska" skrivit ihop som man kan smyga fram om det är nån som inte fattat grejen :wink:
Och vill man inte ta diskussionen kan man sätta den under torkarbladet.

Är jag fel ute? eller

//Moberg

Håkan o Carina

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
12951
Medlemskap
2025
Sv: Hur man gör och varför..

Jag har också funderat på vad är en ställplats och hur den är tänkt att den skall annvändas. Enligt Wikipedia fick jag denna förklaring.

Ställplats:
En ställplats är en uppställningsplats som är avsedd för primärt husbilar till en eller ett fåtal övernattningar. Den kan vara i kommunal eller privat regi och vara försedd med mer eller mindre faciliteter, såsom tömningsmöjligheter, vatten och el-anslutning. Ställplatsen kan också vara helt utan faciliteter, och är oftast billigare än t ex en campingplats.
Ordet ställplats kommer från tyskans Stellplatz, vilket används även i Danmark. Andra benämningar för ställplats är husbilsplats, i latinska länder använder man Aire och i Storbritannien RV-park (recreational vehicle).
På ställplatsen kan man som regel inte använda markis, grill eller iögonenfallande campingutrustning.
Ställplatsen skiljer sig från en campingplats med följande:
är utmärkt med skylt för husbil
ligger nära centrum
erbjuder en attraktiv omgivning av något slag
är relativt horisontell
kan nås och lämnas dygnet om utan reception
erbjuder ibland vissa faciliteter, vatten, tömningsmöjligheter, el-anslutning
lågt pris – ibland gratis
är i drift året om
Källor[redigera]

Denna artikel är helt eller delvis baserad på material från tyskspråkiga Wikipedia, Reisemobil-Stellplatz

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag brukar ha en lien broschyr som beskriver Allemansrätten med mig. Är det detta som du efterlyser?

F

F.d. 6185

Guest

Nae allemansrätten vet nog dom flesta hur den funkar :wink:
men det här med möbler,markiser och hur mycket plats man kan med att "ta" .

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Vet inte om det finns men jag skulle vilja ha nån typ av broschyr/papper som förklarar på rätt och snällt sätt hur man uppför sig på en parkering alt ställplats.
Eftersom vi har så många i detta land som aldrig fått lära sig hur det funkar och som tror att det är camping var man än stannar.:rolleyes:
De hade vart trevligt med nåt blad som någon som är duktig på de "juridiska" skrivit ihop som man kan smyga fram om det är nån som inte fattat grejen :wink:
Och vill man inte ta diskussionen kan man sätta den under torkarbladet.

Är jag fel ute? eller

//Moberg

image.jpg

Hej

Skickar en bild från en några år gammal artikel från Husvagn & Campings FC katalog.
Denna har jag kopierat o har med i bilen, brukar bjuda på ett ex när diskussion
uppstår.

Håll till godo!

Hejs
Claes 105

F

F.d. 50069

Guest

Hur man skall bete sig????

Ja, sunt förnuft är egentligen det enda som behövs:).

T.ex
Ställa sig så att man inte tar upp mer plats än nödvändigt!
Eller vräka ut sina pryttlar typ markiser, möbler o.s.v
Fast är det gott om plats så är det en annan sak......sunt förnuft igen!

Jag brukar om det kommer någon ny husbil till ställplatsen "hjälpa till lite"
T.ex så här = Är det trångt så förklarar jag att det är helt OK att ställa sig närma oss, sen kan man kanske hjälpa till med nivåklotsar om så behövs.

Är man inte en pratglad person som jag, så kan man bara LE lite och hälsa vänligt.

Detta säger jag som ett spartips också!

Om ni bara visste hur många gratisöl och tips i allmänhet man har fått på detta enkla sätt:D!

Fast en del ser ju ut som revirk..å hundar när man kommer in på en ställplats...........................dom får inga gratisöl;)

Anders

F

F.d. 6185

Guest

Jo de klart att sunt förnuft e det allra bästa men alla har inte detta tyvärr :p

Den artikeln skulle nog va nåt.

Men det skulle kunna finnas nåt färdigt med fina stämplar från nån högre instans typ Transportstyrelsen,Ställplatskommiten eller likn.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Först måste vi inrätta Statliga Ställplatsdepartementet (SSD).

Toppen