• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur många watt laddar EBL:en bodelsbatterierna.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Jag funderar på hur många watt laddar EBL:en bodelsbatterierna när man står på landström?

Man har ju gjort allt för att konvertera alla grejer till 12 volt.

Nu såg jag en Värmefläkt 12 V på Jula på 150 Watt. Undrar hur mycket laddaren pallar med? Jag har ju ganska mycket som drar ström.

Klarar den 400 Watt utan att bodelsbatterierna backar?

619243.jpg

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Hur många watt laddar EBL:en bodelsbatterierna.

Jag kollade i manualen till EBL 99. Där stod det att laddning av startbatteriet var 2 A, men det stod bara att den minskade laddningen vid 13, V. Inte hur mycket den laddade med. Däremot stod det att en extern laddare man kunde belasta med 8 A.

Någon som vet hur många Ampere EBL:en laddar bodelen?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur många watt laddar EBL:en bodelsbatterierna.

Hej jag vet tyvvärr inte om laddmodulen alltid är lika stor i alla, men EBL 99 brukar nog ha en laddare som ger 18 Amp. (Kan ha fel.)
Det betyder att den ungefär kan försörja styvt 200 W. innan batterierna börja att backa, om de nu är fulla från början. Behöver de laddning så blir det inget "över" till dem om man kopplar in något som drar 200 W.
Så 400 W går absolut inte. då skulle du behöva en laddare som ger 35 till 40 Amp.

Men varför köra en ofta dålig och ineffektiv 12V värmefläkt när du ändå är inkopplad på 230 V. Det verkar enklare (och effektivare) att då använda en liten 230 V kupéfläkt.

M.v.h. JANKRO.

Toppen