• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

hur många mil går en Fiat 2,5TD från 80-90talet?

chrseg

HBK Intresserad
Kommun
Södertälje
Funderar på hur länge motorer och växellådor går med förutsatt ok service? Många husbilar har ju bara gått runt 10tusen mil vilket känns lite på 20-25år... några få har gått 20t. Har hittat en som gått 30t.. är det bara en onödigt stor risk?
priset och hur den är planerad lockar :)

Nåt särskilt man skall kolla på?

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Sv: hur många mil går en Fiat 2,5TD från 80-90talet?

Hoppas att den rullar länge min har gått 20000 mil
Lycka till

F

F.d. 55695

Guest

Så länge service är skött på ett adekvat sätt så är det inte antal mil som skadar en bil. Rost, illa skött service och korta resor är det som mest knäcker en bil. Har kört taxi och färdtjänst under en period i mitt liv och konstaterat att det inte är någon större skillnad i kvalitet mellan märken nuförtiden så länge man som ägare tar hand om sitt fordon.

Den stora skillnaden idag ligger i komfort, prestanda, säkerhet och status. För tjugo år sedan tror jag att det var ungefär samma visa. Husbilar är ofta väl omhändertagna så jag tror att du kan känna dig helt trygg med ett köp av en långmilare så länge det finns servicehistorik och bilen känns ok.

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

De bör gå åtskilliga mil till. Som jämförelse körde jag min Volvo med WW D6 motor mellan 52-53000 mil med bara ett problem. När den nya tunna dieseln kom havererade insprutningspumpen snabbt. På Bosch dieselverkstad hade de på kort tid fått in en stor mängd havererade pumpar sen introduktionen av den "nya" dieseln.
I övrigt var det inga problem och den kördes i alla mil på en billig mineralolja (10W30).

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Våran Citroën C25 2,5td Pilot 450 hade gått 18000mil då vi sålde den för 5-6år sedan.
Bodelen är nog den svagare delen med tanke på fuktintrång i skarvar.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Numera ligger inte begränsningarna i den tekniska sidan, motor osv. I stället är det vissa elektriska/elektroniska enheter som ger upp och så rosten förstås. Så antalet mil är nog en gammal kvarleva.

chrseg

HBK Intresserad
Kommun
Södertälje

Äventyret har börjat 06:39 satte jag mig på tåget i södertälje 10:40 framme i Lund..
Säljaren hämtade mig vid tåget sen kontroll så att telefonsamtalen och bilderna stämde överens med verkligheten sen 55mil hem :)

Äntligen husbilsägare :)

Toppen