• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många kg klarar nedfällbar dubbelsäng?

F

F.d. 3753

Guest
Vi har börjat titta efter en helintegrerad med nedfällbar dubbelsäng och undrar om alla fabrikat klarar 2 fullvuxna i den?
Vet inte var jag hört att en del bara klarar 150kg, stämmer det?
Vilka märken skall man titta på om man inte vill rasa ner och riva halva husbilen?:cool:

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025
Sv: Hur många kg klarar nedfällbar dubbelsäng?

Vi har en Pilote Galaxy. Funkar bra till alla våra kilo. (Dom är fler än 150!)

Anders och Lotta

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
59
Medlemskap
2025

Vår säng i Hymern (Integrerad av -89 års modell) klarar våra sammanlagda 160 kilo utan att knorra - eller knarra.
//Anders

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag såg någon bil som hade en skylt på sängen som sa max 150kg. Jag tror att det var en Dethleffs, men är inte 100 på att jag minns rätt på fabrikatet. Vi konstaterade att där skulle inte vi ligga :p !

F

F.d. 3581

Guest

På vår Adria Vision står det max 150 kg.
Det klarar inte vi - o gör vi det så måste man förmodlingen ligga väldigt still....!!!!!!!
ds

F

F.d. 4879

Guest

En dubbelsäng för 150 kg kan ju inte vara nån höjdare att ligga i med sin älskling på semestern... Tur man har alkovbil *L*

F

F.d. 3581

Guest

Kölis.

Nu vände du orden fel....
Du menar väl "att ligga med sin älskling i"
ds

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Har den senaste tiden gått och blivit lite intresserad av en helintegrerag bil.
Föll direkt när jag såg bilden på nya LMC Finish VI 690.

Men 150kg hade jag ingen aning om att det var på dom flesta bilarna. Varför har dom inte en vikt på 200kg. Det skulle göra bilen mer användbar om man har vuxna bekanta med. Det var det som jag såg som en fördel med den här bädden och bilen.

:mad: Tråkig nyhet:mad:

F

F.d. 3753

Guest

Jag vet inte om de flesta märken har 150kg som max men det verkar ju som om det fanns en del sanning i det jag hört i alla fall.
Det kan kanske ha med konstruktionen att göra så bara man lär sig vilka konstruktioner som pallar för +200kg så kan man välja bil utifrån det.
Vi hade hoppats kunna använda den "slafen" själva och inte bara överlåta den till undernärda bekanta.
:twitcy:

Peter

FD HBK Medlem
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023

I de flesta fall, när det handlar om säkerhet, är det 3-5 faldigt säkerhetskrav. Någonstans runt 400 - 600 kg
är nog brottgränsen för kontruktionen, Har aldrig hört talas om att frontbädden ramlat ner pga överbelastning.
Därimot har jag varit med om att en av gasfjädrarna som skall hjälpa dig att fälla upp bädden har havererat.
Då blev det genast väldigt tungt att hissa upp bädden.

Senast ändrad:
F

F.d. 6586

Guest

Lånade ut min Hymer till systern med make. De väger nog 250+ tillsammans. De hade dessutom två 6 åringar i slafen så då är vi uppe i 300+. Inga sprickbildningar eller andra fel har uppenbarat sig ännu :)
Däremot står det max 100kg på stegen.så jag brukar andas ut ordentligt innan jag kliver upp för säkerhets skull :)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Her har vi 2 forskjellige vektgrenser
1) Selve sengen med sine armer - disse er normalt laget for godt over 300 kg.
2) Innfestingen i bilen, her er det forskjellige verdier for alle biler avhengig av hvordan fronten er bygget. De kraftigste (og dyreste) klarer det senga er laget for - har sett spec på 400 og 500 kg. De letteste bilene er avhengig av å ha bygget inn ekstra rammer i eller ved veggen for å klare noe særlig last.
Noen bruker en treramme, andre alu eller stål.
Generelt så bør det være skilt på senga om den ikke tåler et "voksent" par som rører på seg, jeg ville gå ut fra at en seng uten varselskilt tåler minst 250 kg, men for sikkerhets skyld spurt importør / fabrikk.

Toppen