• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur många husbilar finns det i Sverige?

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Läste en artikel för en tid sedan, där det framgick att antalet husbilar ökade med 3 500 nyregistrerade fordon under 2008. Motsvarande siffra var 3 250 för 2007. Är det någon som vet hur många husbilar det finns i vårt land och som årligen rullar på vägarna? Det vore också intressant att veta hur stort tillflödet årligen är av turister som åker husbil, någon som vet?
V-backen :rolleyes:

F

F.d. 11203

Guest
Sv: Hur många husbilar finns det i Sverige?

Hej Tror att det var en medlem i hbk som jag tror hette Suneahl som hade en redovisning på registrerde bilar i sverige Kanske går att söka på SUNEAHL
Mvh Deicer

F

F.d. 53000

Guest

Jag läste i någon tidning att finns över 25 tusen husbilar ,svenska alltså som rullar på våra vägar ,det var sommras men jag undrar om det räcker:wideeyed:

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

SCBs uppgift på att det skulle finnas 701 636 inregistrerade husbilar i Sverige är helt orimlig. Uppgiften ska läsas som att det i juni 2007 inregistrerades 701 husbilar och i juni 2008 inregistrerades det 636 husbilar, en minskning med drygt 9 %.
Enligt SuneAIs uppgifter så fanns det 50 000 husbilar inregistrerade i Sverige 2007. Enligt en artikel i tidningen Husbil & Husvagn framgår det att antalet husbilar ökade med 3207 år 2007 och med 3434 husbilar 2008. Dessa uppgifter ger att det för närvarande finns 56641 husbilar i Sverige.
Det vore självklart också intressant att veta hus många husbilar det finns i Finland, Norge och Danmark.
Tänk så många medlemmar i HBK det skulle kunna bli.
Och till vad skulle vi nu kunna använda dessa siffror kan man fråga sig?
Jo, jag har fått en idé på att koppla samman uppgiften med att det för närvarande finns 56641 husbilar med husbilslivets baksida, nämligen behovet att på ett enkelt och säkert sätt för miljön kunna tömma sina tankar med spillvatten (latrin). Alltså genom en aktivitet på något fiffigt sätt kunna minska och helt eliminera ett av husbilslivets ständigt påtagliga och återkommande problem.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Det skulle, som anges i början av tråden, vara intressant att få veta hus många turister som årligen kommer till Sverige med husbilar.
Är det någon som vet hur och var vi kan få fram sådana uppgifter?

Möjligen kan det vara så att det går jämt upp, lika många av svenskregistrerade husbilar lämnar lander under högsäsongen (när den nu är?) som antalet tillresande turister med husbil?

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Polisen i Västra Götaland brukar ha statistik på detta.
Vill minnas att de uppgav runt 150 000 för något år sedan men jag kan minnas fel.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Jag har nu spårat fram till att Nutec Statistik & Analys: Nuteks webbplats är den myndighet som ansvarar för turiststatistiken i Sverige. Nutec har relativt nyligen publicerat en ny rapport med fakta om svensk turism och turstnäringen 2008 Nutek Publikationer - Produkt Rapporten är väldigt intressant, men i den finns märkligt nog inte en rad om husbilsturism.

Under 2008 har SHR startat Svensk Turism AB Svensk Turism tillsammans med Näringsdepartementet. Dessa två har sedan startat upp saiten Visit Sweden AB Visit Sweden - The official travel guide to your holiday in Sweden och där finns inte heller något om husbilar eller om husbilsturismens behov m.m.
Det framgår av olika artiklar (när man Googlat en stund) att att antalet husbilar förväntas öka, likaså husbilsturismen. Frågan är vem som bryr sig?

Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Den 31 december 2007 såg det svesnak husbilsbeståndet ut så här (2008 års siffror är ännu ej klara):

Personbilsregistrerade husbilar, i trafik: 3 339
Personbilsregistrerade husbilar, avställda: 4 359
Lastbilsregistrerade husbilar, i trafik: 11 651
Lastbilsregistrerade husbilar, avställda: 25 629
TOTALT: 44 978 inregistrerade husbilar.

Vid samma tidpunkt fanns 272 588 inregistrerade husvagnar.

Under 2007 ökade husbilsbeståndet med 9,88 %, medan husvagnsbeståndet ökade med 1,28 %.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Jättebra och tack,
då innebär det att det just nu finns ca 51 619 husbilar i Sverige.
(44 978 + 3207 (2007) + 3434 (2008) = 51 619)
Vilken enorm rekryteringspotential!
V-backen ;)

Tillägg/ändring:
Nu är det inte lätt att hänga med i sifferexercisen.
Antalssiffran 51 619 korrigeras till ca 48 800.
(48 132 + ca 700 = ca 48 800)

Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Stämmer inte riktigt. 2007 års siffra (3 207) ingår ju i de 44 978. Dessutom "försvann" 280 husbilar (30 exporterdes, 250 skrotades) under 2008. Detta ger 48 132 husbilar, men till detta ska läggas ett antal privatimporterade husbilar (kanske 700 st) som är äldre än 3 år och därför inte omfattas av nyregistreringsstatistiken. Alla husbilar, oavsett ålder, ingår dock i totalsumman 44 978.

Som kuriosum kan nämnas att det äldsta husbilsregistrerade fordonet i Sverige är en Scania från 1937. Dessutom finns många Scania och Volvo från sent 50- och tidigt 60-tal som är husbilsregistrerade. Kanske gamla stabs- eller trupptransportbilar som byggts om?

Men jag håller med dig: Rekryteringspotentialen är enorm!

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Polisen i Västra Götaland brukar ha statistik på detta.
Vill minnas att de uppgav runt 150 000 för något år sedan men jag kan minnas fel.

Det låter väldigt mycket med 150 000 husbilsturister per år.
Går den uppgiften att kolla på något sätt?
Om det kommer 150 000 husbilar till Sverige varje år, då tror jag att att myndigheterna (läs kommunerna och Vägverket) borde reagera med att så snart som möjligt fixa i ordning ordentligt med ställplatser som utrustas med erforderlig service för husbilar.
V-backen ;)

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Ok, tills vidare ingår då de svenska husbilarna (ca 48 800 st) i uppgiften om 150 000 hb/år som rullar runt på svenska vägar.
Det innebär att att vi kan kanske räkna med att det kommer ca 100 000 husbilsturister per år.
Fortfarande en mycket hög siffra tycker jag.
V-backen ;)

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Tyvärr är det väl så att svenska kommuner inte insett vilken inkomstkälla vi husbilsturister är, och då menar jag i form av det vi spenderar på shopping och restauranger under vårt besök. En husbilsturist spenderar i snitt drygt 600 kronor per dygn om han kan hitta en lämplig övernattningsplats. (En campingplats halvmilen från centrum är inte en lämplig övernattningsplats!)

Staten går miste om momspengar och kommunerna om inkomstskatt så länge inte vi husbilsåkare, på samma sätt som på kontinenten, kan övernatta i närheten av attraktionerna.

Som tur är pågår arbeten på flera håll för att vi ska få fler (och bättre) ställplatser här i landet!

Men nu verkar det som om tråden håller på att spåra ur...

F

F.d. 25023

Guest

De av oss som kan finska kan läsa på den bifogade länken Rahankäyttötutkimus - Karavaanarit att en genomsnittlig husbils-semesteråkare använder c:a 200€/dygn. Karavaanarit-föreningen gör denna undersökning årligen ihop med TNS-gallup.

Man kan läsa vidare vad man använder sina pengar på och hur mycket. Tex. mat, bränsle, restauranger, museer, idrottstävlingar osv.

Denna statistik vore nog jätteintressant att visa till många av våra kommuner!

hälsning
jyrki

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

...... Som tur är pågår arbeten på flera håll för att vi ska få fler (och bättre) ställplatser här i landet!

Men nu verkar det som om tråden håller på att spåra ur...

Nej då, det tycker inte jag.
Tråden har ju till syfte att försöka informera om antalet och storleken på den svenska husbilsflottan samt sprida kunskap om förhållandena, kraften samt även om eventuella konsekvenser, som ett successivt ökande antalet husbilar som rullar och i framtiden kommer att rulla på vägarna, kan komma att få.
Den handlar dessutom om hur vi inom HBK ska försöka utnyttja kraften av att det i finns så pass många husbilar. Och med den försöka påverka myndigheter till att skapa ännu bättre förhållanden för oss och alla andra husbilsturister.

Du skriver något om att arbete pågår på flera håll med att få till fler ställplatser. Är det något som du kan utvecka ytterligare?
V-backen ;)

Toppen