• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Hur många amp ska dc/dc laddare dra ?

Gudby

HBK Medlem
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
15284
Medlemskap
2025
Hej ! Har installerat Lifepro 4 batterie och dc/dc 12 30 amp laddare, när jag startar bilen och står på tomgång och dc laddaren startar så drar den ca 15 amp av bodelsbatteriet,(bild 2) sen när bilens kylfläkt startar så drar det 30 amp från bodelsbatteriet,(bild 3) när jag stänger av dc laddaren så laddar den fullt från solceller och generator(bild 1). Har kopplat fel eller, har dragit pluskabeln till dc laddaren från plus på startbatteriet och minus till dc-laddaren från el-blocket, drog fram en minuskabel från startbatteriet men den är ju skarvad med el-blocket också, så jaj kopplade bort den. Det underliga är varför amperen som dc-laddaren drar tas från bodelsbatteriet, ? Någon som vet.
/Benke

hb1.jpghb2.jpghb3.jpg
När Dc/dc När DC/Dc När kylfläkten
är avstängd är på är på

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
victron, ska kolla, men jag kollade på youtube och då visade dom att man skulle dra + och minus från startbatteriet
Du har gemensam jord i bilen så en extra minus behövs inte, när det gäller Victron (blå) så finns det en del inställningar du kan göra via BT, antar att du inte kopplat D+ styrning, utan generatorspänningen skall sköta styrning.
Det viktiga är att koppla plus rätt.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Hej ! Har installerat Lifepro 4 batterie och dc/dc 12 30 amp laddare, när jag startar bilen och står på tomgång och dc laddaren startar så drar den ca 15 amp av bodelsbatteriet,(bild 2) sen när bilens kylfläkt startar så drar det 30 amp från bodelsbatteriet,(bild 3) när jag stänger av dc laddaren så laddar den fullt från solceller och generator(bild 1). Har kopplat fel eller, har dragit pluskabeln till dc laddaren från plus på startbatteriet och minus till dc-laddaren från el-blocket, drog fram en minuskabel från startbatteriet men den är ju skarvad med el-blocket också, så jaj kopplade bort den. Det underliga är varför amperen som dc-laddaren drar tas från bodelsbatteriet, ? Någon som vet.
/Benke

Visa bilaga 238084Visa bilaga 238085Visa bilaga 238086
När Dc/dc När DC/Dc När kylfläkten
är avstängd är på är på
Uppenbarligen har du kopplat kablarna fel. Du torde ha satt bodelsbatteri plus på anslutningen för startbatteri/generator....

Gudby

HBK Medlem
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
15284
Medlemskap
2025
Du har gemensam jord i bilen så en extra minus behövs inte, när det gäller Victron (blå) så finns det en del inställningar du kan göra via BT, antar att du inte kopplat D+ styrning, utan generatorspänningen skall sköta styrning.
Det viktiga är att koppla plus rätt.

Uppenbarligen har du kopplat kablarna fel. Du torde ha satt bodelsbatteri plus på anslutningen för startbatteri/generator....
Tack för svar ska kolla imorgon

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, bara för att komma helt rätt eftersom det finns några varianter, så det inte blir fel igen.
Det blev lite förvirring när du först skrev VIKTORIN som märke, och Opus 52 satsade då på VOTRONIC och ritning till en sådan, som du alltså inte bör använda, för du har ju en VICTRON enl. senare inlägg #6.
Men då finns det också två varianter innan du kopplar vidare.
Har du köpt en isolerad eller en oisolerad.
Victron DC-DC.JPG
Den ena "ej isolerade" har bara en minusingång och två plus, och den "isolerade" har två minusingångar och två plus.

Bara för att utreda vilken du har köpt, om du kanske inte ens tänkt på just det kontra jordningen.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Hej, bara för att komma helt rätt eftersom det finns några varianter, så det inte blir fel igen.
Det blev lite förvirring när du först skrev VIKTORIN som märke, och Opus 52 satsade då på VOTRONIC och ritning till en sådan, som du alltså inte bör använda, för du har ju en VICTRON enl. senare inlägg #6.
Visa bilaga 238094
Den ena "ej isolerade" har bara en minusingång och två plus, och den "isolerade" har två minusingångar och två plus.

Bara för att utreda vilken du har köpt, om du kanske inte ens tänkt på just det kontra jordningen.

M.v.h. JANKRO.
Ifall jag minns rätt så är den isolerade versionen tänkt för marina applikationer där det finns högre risk för korrosion. I husbilsapplikationer torde det alltid vara gemensam jord (dvs en "minus") emellan bodel och fordonsdel. Det kanske finns någon fransk eller italiensk husbilsdesigner som tänkt annorlunda här...;)

Gudby

HBK Medlem
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
15284
Medlemskap
2025
Visa bilaga 238094

M.v.h. JANKRO.
Hej
Jag har ej isolerad.
Mvh
Benke

Toppen