• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur många år klarar sig bodelsbatteriet?

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026
Sv: Hur många år klarar sig bodelsbatteriet?

Ja, det var en bra fråga. Långt är ett snöre? Säkert kommer här många vetenskapliga svar.

Mitt svar är att det är att det är avhängigt av antal urladdningar och skötsel. Ju fler djupurladdningar desto kortare livslängd. I vårt mobila liv så är vi mycket beroende av batterier och försöker att aldrig ladda ur dom under 12,3 volt. Vi ser också till att de verkligen blir toppladdade, då o då. Därför prioriterar vi stora batteribankar som är tåligare.

Många räknar ett snitt på tre år. Visst, det finns dom som klarar sina batterier i tio år men det finns oxå dom som kör sönder dom på ett halvår. Charterbåtar i Grekland byter ofta varje säsong. Biltemas AGM har 4 års garanti... Själva hoppas vi på 3-5 år, hälsar Björn

Elisyl

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
5076
Medlemskap
2025

Vårt klarade sig från våren 2007 till hösten 2014. Alltså drygt sju år. Det hade tidigare aldrig varit helt urladdat. Laddningen höll plötsligt knappt över natten. (Vi bytte i Dresden och insåg att vår gamla skoltyska hade sina begränsningar. Den dialekten var inte lätt!)

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Vad menar du med "enkelt sätt"? :) Enklast är väl om du har en shunt monterad med visning av belastningen, och en voltmeter.
Du måste belasta batteriet på något sätt, och se hur mycket spänningen sjunker över tid. T ex med ett speciellt belastningsinstrument, eller med en glödlampa på t ex ca 50 W och en voltmeter.
Det finns beskrivet tidigare här på forumet, hur man nu söker fram det....

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

hej ! har haft mina Warta 2 st sen 07 o de hänger med ännu !

Mina är från våren 2008 så då hänger dom väl med ett tag till. Har sällan varit under 66% och aldrig under 50%. Underhållsladdning från solpanel när bilen står ute och från EBL'n när bilen står inne på vintern.

Det som tär på våra batterier är värmen i Kroatien. :)

DT220B.JPG

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Det som förkortar livslängden på batterierna är:

#Djupurladdning
#Felaktig laddning
#Värme

I min PolarCamper hade jag först ett Optima AGM 55Ah som misshandlades å det grövsta, jag djupurladdade det kraftigt (5V) upprepade gånger genom att glömma cirkulationspumpen till den vattenburena värmen igång vid uppställning utan laddning.
Var då tvungen att parallellkoppla med ett annat batteri för att få igång laddningen igen,(använder Ctec eller Exide-laddare) så här höll jag på i ett år, sen bytte jag till ett Biltema AGM, mitt gamla Optima fulladdades och åkte in i svärmors gamla Golf, där funkar det än idag perfekt, jag vet fan inte hur man har ihjäl ett sådant batteri :confused:

I vår nuvarande husbil som har 3*90Ah gel, så är 2st originalmonterade oktober 2004, alltså över 11år, funkar fortsatt ok,men jag överväger att byta ut alla 3 till Biltema AGM.

Haft hobbybilar sen 70-talet, då var det inte ovanligt med batteribyte vart annat år p.g.a okunskap om laddning/urladdning.

Ctec har en skaplig info runt olika batterier och laddning

Bilagor

• Batterier_laddning_rev4.pdf
    2 MB · Visningar: 97
Senast ändrad:

Hokie

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2025

Vårat sen vi köpte bilen ny 2008 och helt ok. Fulladdat jämt tack vare solcell. Tror att det håller väldigt länge om det är fulladdat även under vintern. Och det är det om man tar bort pluspoäng under vintern.

Ce-eN

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2026

Hej!Våra bodelsbatterier höll i elva år. Har solceller som har underhållit batterierna under tiden. Startbatteriet fungerar fortfarande och har suttit i sen bilen var ny. Bilen är en 2004:a. En orsak till att batterierna hållit så länge kan bero på att vi mest kör långa sträcker. " Sverige - Spanien" bl.a. varje år.
Mvh....Ce-eN!:twitcy:

S

StorDansk

Guest

Har ett Banner Running Bull 95Ah AGM från 2004 som satt som startbatteri när jag köpte bilen,
har det nu som reservbodelsbatteri för att hålla det igång, verkar att hålla ström på ett föredömligt sätt.
Använder det ibland att köra arbetslampor med för motionens skuld!

Toppen