• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur många är lika klantiga som jag?

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Ibland hamnar saker mellan stolarna.

I Bua när vi stod där gick jag på toa före avfärd. Min kvinna hade då plockat undan "allt". Bord stolar, tagit bort mörkläggningen, snurrat framstolarna, låst alla luckor, bäddat, m.m.. Sen gick hon på toa.

elavbrott.jpg

Vilken fullservice tänkte jag och backade ut, MED ELSLADDEN KVAR. Ok fästet i husbilen och i Bua hamn klarade sig, men sladden blev fördärvad.:mad:

Är jag verkligen ensam att vara så klantig?

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: Hur många är lika klantiga som jag?

Absolut inte. Jag hör kört iväg med bestickslådorna ej säkrade, taklucka öppen men osäkrad, toadörren ej stängd mm.
I Berncastel såg vi en tysk som drog iväg med markis och stöttor fortfarande ute. Det blev stora skador på hans bil.
Så du är absolut inte ensam.:spinny::spinny:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Backade med stödbenen nere 2008
25 m el-sladd hängande bakom bilen på en camping i Norrtälje 2009 - har nu solpanel istället
Markisveven hängande i fästet från Visby till Hoburgen 2009
Pallen överkörd på Fårö 2009 - Ny pall
Glömt nya pallen på Skummeslövs strand 2009

Använder numera checklista "Före körning" där sista punkten: "Är frugan med i bilen" :)

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Vi använder alltid checklista före avfärd.
Ibland slarvarman förstås att kolla efter en fikastopp och då blir man raskt påmind när skåpdörren eller besticklådan skramlar till.

F

F.d. 14324

Guest

Är jag verkligen ensam att vara så klantig?

Jag tror inte du ensam! :D

När vi köpte våran allra första husbil för runt 10 år sedan så glömde jag pallen hos handlaren när vi åkte därifrån, det var det första i raden av glömda saker.

I en annan husbil vi hade hände det ibland att bodelsdörren eller
toalettluckan eller garageluckan helt plötsligt blev synliga i backspeglarna och då dar det dags att stanna illa kvickt.

Glömde vimpeln på min sons cykel när jag satte fast den i cykelstället en gång i Göteborg, den var ganska sliten när vi kom hem till västerås.

hämta cykelvimpel.jpg

Takluckan är nog den sak som glöms oftast för oss,, varannan till var tredje gång vi åker iväg skulle jag tro.:oops::D

mvh jocke

Senast redigerad av en moderator:

Suning

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7133
Medlemskap
2025

Det är starkt att kunna erkänna sina misstag och en svaghet att inte kunna göra det.

En gång för många år sedan när vi hade husvagn stannade vi på en rastplats för att fika. När vi åkte därifrån och kom till färjeläget i Varberg tog vi en promenad.

Döm om vår förvåning när vi kom tillbaka stod vår husvagnspall utanför husvagnen! Vi hade glömt den på rastplatsen.

Trevligt med sådana ärliga människor, tyvärr fick vi inte möjlighet att tacka dem.

Sommarhälsning från Suning som inte är rädd för att erkänna misstagen jag gjort.

Ha en fortsatt trevlig husbilssommar !:)

Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Jo nog glömmer man än det ena än det andra. Bestickslåda, toadörr, garderobsdörr mm. mm. För att inte tala om trappsteget som vi glömmer var och varannan gång, som tur är så har den en summerton som "väcker oss ur sömnen". Det jag är mest rädd för är att glömma stödbenen, men jag har nu för vana att alltid lägga veven på pedalerna. Det har hjälpt hittills.

Jag har också bra tabletter mot glömska, men ibland så glömmer jag att ta dem, och då kan allt hända.:confused::D

Skönt att höra att man inte är ensam, lite skämmigt när campingvännerna står och pekar på taklucka osv. i samband med avfärden.

B Bergman

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025

Vad säger Ni om detta, kommer till Rödby Hamn, har stått i kön för att komma genom tullen ((kön var väl mil lång ) första dagen på industrisemestern) passen skulle visas och vi viste var dom låg!!! Kö i alla filer passen var borta, vi fick inte åka igenom och leta reda på dom, utan tullaren skulle se dom där vi stod, vi började leta och efter en evighet tyckte vi, såg vi dom mellan ytterväggen och höger framstol, vi fick fiska fram dom med långa grillgafflar, pusta ut och åka vidare. Om det var någon som tyckte att just en kö var väldigt orörlig så var vi orsaken.
Bosse

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Pass? Det måste ha varit länge sedan! 2010 på hösten for jag iväg till Spanien och Portugal och den gången var jag lite orolig för jag hade glömt att ta med passet! Men det gick utan problem. Enda gången på hela resan någon ville se mitt pass var i Zell (Mosel)

Zell  p.jpg

där en grinig polis ville se både pass och "Gröna kortet" efter det att jag hade blivit påkörd av en glop i en Alfa Romeo! "Ich habe nix Passeporte men ich habe ein Führerkort" sade jag till honom och med det lät han sig nöja. Han blev så förtjust i "Gröna kortet" så att han ville behålla det men se det fick han inte utan han blev tvungen att ta en kopia och då blev han ännu grinigare!

Se upp med den grinige polisen i Zell!

Jappe

Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Luckor glömmer vi titt som tätt att kolla innan avfärd. Och kylskåpsdörren...har kommit farande både ägg och öppnade mjölkpaket...:oops:
Men det värsta som hände var när vi hade den gamla husbilen, sonen då 2 år gammal, som sitter i en bakåtvänd bilstol i passagerarsätet fram (fanns ingen airbag på den gamla bilen :p:), och en lucka som for upp efter fem minuter på en guppig fjällväg, ut far fem-sex burkar ganska varm starköl, varav en av burkarna studsar emot en metalldel till förarsätet, går sönder och ut sprutar en hel burk ljummen skummig starköl rakt över hela sonen i bilstolen...:oops:
Pojken skrattar högljutt av detta, men det var mindre roligt att försöka få bort allt från framruta, bilstol (ungen var ju tvättbar) och annan inredning...
Vi var helt nya på husbil då, och lärde oss att inte lägga tunga eller ömtåliga saker i lastluckor högt upp....:cool:

/Ludde

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Kört över fotpall.

Startat med elkabel i (hemma).
Parkerat vid Calle Shop i Aventoft. Backade in överhänget över gräset. Någon hade ställt en lyktstolpe där. Ny backkamera användes inte. Behövdes inte för en så enkel manöver. Svårt att öppna och stänga bakdörrar efteråt.

Backat in i plåtdörrar. (hemma).

Backat in i en hylla i nya carporten.

Backar alltid sakta men bilens tyngd gör att man inte känner något motstånd.

Måste sluta att känna mig fram. Skall använda ögonen i fortsättningen.

:cool:

F

F.d. 55367

Guest

jag är lika klantig gjorde samma sak för ett tag sedan det var bara det att jag hann ut på motorvägen med sladden hängande bakom bilen tills en vänlig bilist tutade som fan när han körde förbi mej för att göra mej uppmerksammad påvad som hände

Så vi är två .Ha.de.:confused::twitcy::twitcy::confused::confused:

KaMa1

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2025

Det var "nära" stöttorna nu för en vecka sedan i Norrtälje men goda vänner och sambo vinkade så glatt och frenetiskt när jag la i växel´n så jag var tvungen att koppla ur...
Takluckor av varierande slag har stängts efter avfärd vid åtskilliga tillfällen...

Dom två senaste husbilarna vi köpt,så har det bara varit sopor kvar av TV-antennen på taket,vilket firmorna har fixat efter påpekande...ett tips bara,häv er på tå,och titta på taket vid köp av begagnat, jag tror att det finns dom ,som glömt fira ner antennen efter avfärd...:twitcy:
mvh
KaMa1

KaMa1

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2025

Förresten ,en rolig episod från nu i påskas; inget direkt med klantighet att göra men ändå, vi åker i godan ro på motorvägen vid Soltau i Tyskland, helt plötsligt säger jag till min sambo, hmm,det var någon kvist som for förbi sidorutan,märkligt...
Dagen efter,efter en god natts sömn på ställplats på någon parkering i en liten stad i norra Tyskland konstaterar jag,att huliganer varit framme och snott radioantennen,medan vi sov... Efter en stund fattar jag, KVISTEN JAG SÅG DAGEN INNAN VAR...just det,radioantennen:wub:
mvh
KaMa1

Toppen