• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Hur lossa panel på Dometic kylskåp

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.113
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Behöver byta tändningskabeln till gasoldriften till kylskåpet. Den gamla sönderkorrigerad vid tändstiftet.
Ny kabel anskaffad, men nu gäller det att fästa den till kylskåpets panel. Hur lossa panelen? Våld eller finnes? Hur sitter den fast?

20240902_101147[1].jpg
Problemet gav anledning att ta en titt i manualen som legat orörd i 10 år. Det sitter ett AAA-batteri bakom knappen för tändning (uttaget på bild). Har under dessa år inte bytt batteri, men fortfarande 1,5 V?

Men, hur få bort panelen?
 

MaKeJo

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
17489
Medlemskap
2024
Behöver byta tändningskabeln till gasoldriften till kylskåpet. Den gamla sönderkorrigerad vid tändstiftet.
Ny kabel anskaffad, men nu gäller det att fästa den till kylskåpets panel. Hur lossa panelen? Våld eller finnes? Hur sitter den fast?

Visa bilaga 235773
Problemet gav anledning att ta en titt i manualen som legat orörd i 10 år. Det sitter ett AAA-batteri bakom knappen för tändning (uttaget på bild). Har under dessa år inte bytt batteri, men fortfarande 1,5 V?

Men, hur få bort panelen?
Hej
Jag har varit ute för detta också. Fick tipset att med en polygrip försiktigt dra bort vreden och sedan lite olika uppgifter, att bakom vreden sitter skruvar som håller panelen eller att det sitter två små plåtskruvar i underkanten av panelen som man kommer åt med öppen kylskåpsdörr. Lossa lite på dem och lirka sedan ut panelen. Jag fick även byta hela tändaren då dess kontakter var sönderbrända. Om du skall byta tändaren så var kabelhärvan till den på mitt skåp fastbuntad, så med mycket möda kunde jag skära av dessa och komma åt de snabbkopplingar som finns på sladdarna och sedan trycka dit den nya tändaren.
Kanske någon hjälp?
Mvh
Magnus
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.113
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Tack för råd. Jag har nu tagit av vreden men det finns inga skruvar under. Ej heller finns några plåtskruvar underifrån.

Panelen sitter så att man kan gunga den oberoende av vreden och tryckknappen. Endast indikatorn för gas (443) följer med. Den förefaller sitta med några "tryckknappar" (dess dj..a plastiksfästen överallt), kanske 401D.

Förefaller kunna lossas med våld, men vill inte ta i utan att med säkerhet veta.

Dometic RM5380



1725352882955.png
1725353157015.png
 

Stefanjo

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2024
Tittar man på sprängskissen så verkar det som att panelen lossas i överkant.
Är det svårt att få tag I överkant med fingrarna så prova att böja till en krok . Stick in den längst ut på ena sidan och prova att dra ut.
Ev försöka tippa upp bakkant och dra emot dig.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.113
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Tittar man på sprängskissen så verkar det som att panelen lossas i överkant.
Är det svårt att få tag I överkant med fingrarna så prova att böja till en krok . Stick in den längst ut på ena sidan och prova att dra ut.
Ev försöka tippa upp bakkant och dra emot dig.
Stefanjo,
kan jag tolka dig som om du vet att panelen kan dras ut, om än med våld.
 
Toppen