• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lossa cykelstället?

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2024
Jag behöver flytta mitt cykelställ, modell Carry-Bike, Fiamma, som är monterat på bakdörren på min plåtis, Ducato.
För att komma åt spännskruvarna i ändarna så måste de grå plastlocken ( till vänster i bilden, med texten Fiamma ))som täcker spännskruvarna tas bort.
Fråga: hur tar man bort plastlocken utan att de går sönder?
Plasten är gammal och verkar skör. Skall locken skjutas åt sidan , bändas upp eller hur göra.
IMG_20240926_155453756.jpgIMG_20240926_155453756.jpg
Tacksam för svar innan jag råkar bryta sönder plasten.
 

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2024
Tack för en bra monteringsanvisning. Står inget om plastlocken men verkar av bilderna som om locken skall lossas (bändas upp) i kanten i över- och undersidan.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.042
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tack för en bra monteringsanvisning. Står inget om plastlocken men verkar av bilderna som om locken skall lossas (bändas upp) i kanten i över- och undersidan.
Spaya med silikonspray förs. Vänta nån timme då blir plasten mer elatiskt och oljan gör att det lättare glider över
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Hur tänker du flytta stället? Ser inte bild 5 i instruktionen ut som att det skall vara genomgående skruvar genom dörren? Tråkigt om det blir synliga hål i plåten efter flytten…

Jag har motsvarande modell från Thule. Den har också spännskruvar i ändarna av skenorna men inga genomgående skruvar. Däremot är skenorna också limmade mot dörren så de sitter där de sitter :(
 
Toppen