• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur lagas en kalkon till?

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Hur lagas en kalkon till?

tack för svaren, precis vad jag behövde.

citat från spanienkusten.com:

"En av julens favoriter är kalkon. Den kan lagas på tusen olika sätt men fylld och ungs stekt är den en riktig klassiker på de spanska julborden.

Följande är ett av de många recepten som finns på den spanska fyllda julkalkonen. Receptet tar sin tid att laga, ca. tre timmar men är värt besväret.

Ingredienser:

1 kalkon, helst en hona på ca. 3 kg. (Den är mörast).

1 Kalkon lever och 200 gr. Kycklinglever, eller endast 400 gr. kycklinglever.

200 gr. Smör eller margarin.

300 gr. Nötfärs.

3 charlotten lökar.

Klippt persilja.

Timjan.

Ett litet glas cognac.

En burk konserverade kastanjer.

Ca. en liter fin buljong.

Några skivor bacon eller salt fläsk.

Tillagning:

Kalkonen ska helst vara hel och benad men om detta inte är möjligt kan en receptet lyckas ändå.

Först förbereds fyllningen: Levern, köttfärsen och löken steks sakta i en del av matfettet, i slutet av skekningen hälls konjaken på tillsammans med kryddorna och detta kokas in. Köttröran blandas med kastanjerna och därefter fylls kalkonen med detta.

Därefter sys kalkonen med snöre eller tandpetare. Den fyllda kalkonen steks sedan sakta i medel varm ugn, i gryta med lock där baconskivorna ligger i botten, i ca två timmar. Steken öses ofta med buljongen.

När kalkonen är genomstekt grillas den tills skinnet blir vackert gyllenbrunt, skyn kokas tills den har minskat och tjocknar något."

mvh
Fincan

Toppen