• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lagar man bucklor i plåt?

P

Pilote84

Guest
IMG_20200408_081908.jpg
Har ett antal av dessa små bucklor. Tycker inte det blir bra att spackla igen det. Några tips på hur man kan dra ut dem.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Hej!Det finns lagningskit där man gjuter av ytan och sedan fyller utrymmet med specialspackel.Detta är en mycket dyr reparation och görs av de företag som reparerar vagnar och husbilar istället för att byta en hel väggplåt. En lagning kan kosta från ca 7000:- och är ca30*20 cm.
Anders
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Jag skulle prova limma en trästicka eller liknande med lite tvåkomponentlim i kraterns mitt och försöka dra ut bucklan sedan gäller få bort så mycket som möjligt av limmet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det hela är ju mest små skönhetsfel kanske man kan lära sig att leva med det är ju samma när man ser sig själv i spegeln. Kanske synd att lägga ner pengar och arbete på något som kanske kan förvärra skadan. En ide är ju annars att kyla ner skadan så den krymper. Finns ju folk som kan sånt men var hitta? Undrar hur skadan uppkommit parkering med vegetation i närheten sånt har jag gjort.
Eftersom plåten är behandlad med bucklor för att göra den styvare finns det många spänningar i den löser man den ena blir det kanske värre.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Så gjorde jag på en polarcamper med likadan plåt, spackla de, satte sen ett märke över skadan
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Jag skulle inte kyla/värma/dra ut mekaniskt. Anledningen för att aluplåten är limmad i skummet. Oavsett hur du gör om du drar ut plåten, så skapar du en luftficka mellan plåt och skum (inte bra). Vill du verkligen bli av med dem så gör en avgjutning på en yta utan skador. Det räcker med 3x3 cm. Se om den går få att passa över bucklan. Slipa först och fyll gropen med spackel. Tryck dit din form och finjustera med fin slipduk eller liknande. Formen gör du i silikon som är anpassat för ändamålet. Var noga med att vaxa ytan som du gör formen över. Silikonet fastnar annars. Jag lagade en buckla på detta vis åt morsan å farsan på 90-talet. Det var svårt att se skadan från 1 meters avstånd.
 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Ett annat tips än att laga bucklor. Kan va att montera ett eluttag eller utv gasoluttag.
Om bucklorna sitter på lämpligt ställe ///Mikael
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har använt en buckelutdragare som Bengtic visar med bra resultat, bucklan bara "ploppade ut. Man kunde inte se att det varit en buckla på det stället. Skadan får inte vara liten & djup eller ha vassa kanter. Verktyget passar bäst till stålplåt, aluminiumplåt är ju mjukare & har därför en tendens att töjas & behålla formen efter skadan.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Beroende på vad du har på insidan så borrar du ett hål där och trycker med en stålstav ut skadan. Kan du så gör du ett större hål och pillar ut isoleringen så du ser skadan. En kompis håller emot med en träplatta på utsidan så knackar du försiktigt ut skadan. Är där polyuretanskum i väggen så köper du det på sprayburk och fyller igen hållet. Detta har jag inte gjort för jag hittade på det precis.
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Har nyligen köpt detta verktyg som jag drog ut en buckla på en Skoda Fabia med mycket gott resultat. Tyvärr så blev det inga bilder varken före eller efter, vilket är surt då det blev så bra.
 

Bilagor

  • 20210713_171630[1].jpg
    20210713_171630[1].jpg
    2 MB · Visningar: 62
Senast ändrad:
Toppen