• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur laga sprucket golv i duschen?

F

F.d. 54391

Guest
Hej!

Jag har ett sprucket duschgolv och är nyfiken på hur dom fick till skarvarna utav vinylen, blev det veck i hörnen tex?

Med vänliga hälsningar, Rick
 

Pysen67

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Falköping
HBK-Nr
26655
Medlemskap
2024
Sv: Hur laga sprucket golv i duschen?

Jag reparerar alla sorters plast. Har lagat sånt här tidigare... Så om ni åker förbi Jönköping fr amöver så hojta till. :)
Annars kan det ju fungera att lägga vinyl i fler lager, som någon skrev. Men då bör montören verkligen kunna sin sak, så att det inte annvänds "billig" vinyl som släpper efter ett tag. :)
Hej! Lagar du fortfarande?
 
F

F.d. 32985

Guest
Tänk på att det inlägget skrevs sommaren 2013 och han / hon är inte medlem längre och därmed inte säkert att han / hon tar del av din fråga.
 

IngvarB

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10545
Medlemskap
2024
Jag gjorde så här:
1. Sprutade in polyuretan fogmassa (fogskum) genom ca 5 hål genom plastgolvet. Detta gav stöd för golvet. Ingen mer svikt som orsakar sprickbildning. Golvet spricker ju för att plastbaljan med den lågvärdiga dåliga plasten blir spröd och tål inte svikten mot underlaget. Det är spalt mellan underlaget och plastbaljan. Därför var det meningslöst att laga sprickorna med gelcoat innan man fått bort svikten i golvet (egen dyster erfarenhet).
2. Gelcoat med pensel och slipning.
3. Topcoat i samma lagergråa färg som originalet över hela plastbaljan.
Resultat: Som nytt fast utan svikt i plastgolvet (plastbaljan)

Polyuretanfogmassa sväller kraftigt. Spruta bara små, små mängder genom varje hål! Hellre fler hål med lite fogmassa än för mycket fogmassa genom samma hål eftersom det kan få plastbaljan att bukta uppåt av svälltrycket. Borrhålen borrade jag 0,5 mm större än munstycket som följde med flaskan. Efter sprutning av varje hål täckte jag dessa med det silvertejp-för att massan inte skulle svälla ut genom hålen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ok mitt golv har inte spruckit ännu men sviktar betänkligt så man tror det kan spricka närsomhelst, ska göra behandlingen med skum innan det är trasigt.
 
Toppen