• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur laga sprucken stötfångare?

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Jag har lyckats med konststycket att backa på en stolpe, bara lite lätt, men stötfångaren fick en spricka.
Hur lagar jag denna spricka?

Snarken 2
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hur laga sprucken störfångare?

Är det en nyare bil med ansenlig värde, borde du fråga en proffs på området. Finns säkert någon här som kan ge tips om vem som kan. Eventuellt kan det bli billigare om du själv skruvar loss delen.
Skall du göra allting själv, går det också, men då är det bra om du kan visa i en bild hur sprickan ser ut. Du blir inte rådlös...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.595
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur laga sprucken störfångare?

Det beror också lite på vad du har för plast i stötfångaren (varför heter det stötfångare nu för tiden, gör knappast nytta för större föremål än flygande skalbaggar).
Det kan kanske vara glasfiber och då är det rätt lättlagat.
Mer troligt är att den är gjuten eller t.o.m. vakuumsugen, och då kan det vara lättare att "svetsa" samman sprickan än att limma samman den, beroende av vilken sorts plast den då är tillverkad av.

M.v.h. JANKRO.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Hur laga sprucken störfångare?

Förutsätter det är en "fet plast", ej glasfiber, och att du står ut med att limma. Då kan du använda Loctite 770 (aktivering som penslas på) och limma sedan med Loctite 406.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur laga sprucken störfångare?

Som nämnts tidigare, beroende på material. Biltema har någon tvåkomponentsprodukt som kallas "plastsvets" funkar utmärkt på termoplaster men kräver viss bearbetning av sprickan innan man fyller "fogen".
Biltema har även en arbetsbeskrivning av glasfiberreparationer.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur laga sprucken störfångare?

Det syns på sprickan, är den jämn i kanterna är det med all sannolikhet termoplast, glasfiber brukar "fransa sig" när det spricker.
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Hur laga sprucken stötfångare?

Tack för alla svar.
Sprickan är jämn, så det är troligen termoplast.
Skall försöka att limma.

snarken 2
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Hur laga sprucken stötfångare?

Hej..
Jag har använt den röda Plastic Padding, försiktigt breddat sprickan, typ som ett V, och därefter fyllt i med Pastic Padding som då fått större kontaktytor.. Man kan med fördel förstärka på baksidan med glasfiberväv.. För att få maximal vidhäftning bör man torka rent med aceton..
Lycka till
Libom
Bo Mårtensson..
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Hur laga sprucken stötfångare?

Hej Jag har just lagat en kofångare på en Renault megane med Biltema plastsvets. Det är en 2komponent produkt, Gick bra att laga kofångaren,
Rengjored först med bromsrengöring.

Jägarn.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Hur laga sprucken stötfångare?

En firma som sysslar med plastsvets gör bästa jobbet. Kompisen fick en trasig skärm till motorcykeln svetsad, syns ingenting annat än på baksidan, riktigt proffsjobb. Kräver ju såklart att man har rätt lack också.

Finns intresse kan jag kolla vilket företag det var (Falun).

Peter :)
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Hur laga sprucken stötfångare?

Tack Peter men lite långt från Alingsås tycker jag.

snarken 2
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur laga sprucken stötfångare?

Würth har et kit for plastrep som er mye bedre enn Biltema sin plastsvets, men en må velge rett produkt for den plast en skal lime. Mindre sprekker blir til en hårtynn stripe.
 

Pricken

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
2746
Medlemskap
2024
Sv: Hur laga sprucken stötfångare?

Hej Kjell o Monica
Kontakta Mattias på Alingsås Bilskadecenter. Tel. 0708-757098
Dom gjorde ett jättebra jobb med vår husbil som skadades av att vårt husbilstält rasade i januaristormen 2015.

Glad Påsk /Göran
 
Toppen