• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur laddar ett EBL99 egentligen Gel eller tudor dual batteri?

F

F.d. 51386

Guest
EBL99 har två olika laddlägen, ett för gel och ett för syrabatterier. Min fundering är följande: eftersom blocket laddar både start och bodelsbatteriet när man är inkopplad på 230v så blir det väl lite problematiskt när man har ett AGM batteri i bodelen och ett vanligt syra som start? Rekomendationen är att köra på gel laddning om man har AGM i bodelen, men hur mår startbatteriet som är ett vanligt våtbatteri då.......Eller delar blocket upp laddningen, nä tror inte det:)

F

F.d. 51386

Guest
Sv: Hur laddar ett EBL99 egentligen?

Jag tolkar det inte så, gel och agm laddas på ett annorlunda sätt än vanliga bly batterier. Är det rätt tolkat av mig att om jag ställer in min ebl på gel så skadas inte mitt startbatterie som är bly, men om jag ställer in den på syra så kan mitt agm i bodelen ta skada?

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Jag har AGM i bodelen och syra på startbatteriet och laddar på syra, det har fungerat hela tiden och inte märkt några problem efter 2 år på detta vis.

/pelle

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Jag tolkar det inte så, gel och agm laddas på ett annorlunda sätt än vanliga bly batterier. Är det rätt tolkat av mig att om jag ställer in min ebl på gel så skadas inte mitt startbatterie som är bly, men om jag ställer in den på syra så kan mitt agm i bodelen ta skada?

Så är det enligt ïnstruktionen från EBL-tillverkaren Schaudt.

Vissa fabrikat har ingen särskild inställning för olika batterityper och anger kanske därför att det går bra att blanda batterier.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

EBL 99 har en strömbegränsare till bilbatteriet så det laddas aldrig med mer än 2 Ampere (underhållsladdning).
Om AGM skall laddas som GEL eller syra har diskuterats i oändliga trådar tidigare.
Enligt Tudor skall man använda GEL-läget då AGM inte tål den högre spanning som syrabatterier kräver för att röra om syran I laddningens slutfas.

Nu kommer väl diskussionen igång igen?
:):)

Jonas Håkansson

FD HBK Medlem
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
1970
Medlemskap
2023
Ebl99 Gel eller tudor dual batteri?

Hej.
Någon som vet om ett Gel batteri och tudors dual batteri kan laddas med samma inställning på Ebl 99 laddaren. Och om man kan koppla bägge samtidigt.
Hittar inget om hur laddaren ska stå på Dual eller biltemas SMF batteri heller, tror det ska vara syrainstälning SMF och Dual som om det var ett gelbatteri.
Hoppas någon vet.

Jonas

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Ebl99 Gel eller tudor dual batteri?

SMF är ett "syrabatteri" och skall laddas som sådant. Dual är ett AGM-batteri och laddas lämpligast som GEL.

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

Nå må man være forsiktige med å gi så bastante og ikke minst feilaktige svar.

Dual kan være et syre eller AGM batteri og siden ikke spørsmålstiller sier det er AGM blir det korrekte svaret at det skal lades som syrebatteri.

Fra Tudor sin side MARIN | Exide Technologies, batterier och laddare

Henger også med her fra lading av Tudor batterier at her skal AGM og GEL lades på samme måte. Andre fabrikat kan ha at AGM skal lades som syre.

Som det står skal de ha lavere spenning enn syre. Og som jeg har påpekt så mange ganger at laderen i våre husbiler er nok hovedgrunnen til at GEL batteriene tar kvelden.

Da 3 ladefasen til GEL på de fleste husbilladdere er på 6-8 timer med samme spenning som syrebatteri som bare har 1 time i 3de fasen.

http://tudor.se.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2010/04/Laddning-av-batterier.pdf

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Det står AGM på Tudor Dual.

http://www.exide.nu/wp/wp-content/uploads/2010/12/Wh_och_MCA.pdf

Hämtat från Tudor/Exide dokument om laddning:

"Stratifiering innebär att elektrolytens densitet, täthet, är högre i botten av cellerna än vad
den är upptill. Fenomenet uppstår på grund av att den svavelsyra som bildas vid
laddningen har hög densitet och sjunker neråt i elektrolyten. Detta tillstånd måste hävas
eftersom det i annat fall kommer att leda till bestående skador i batteriet genom så kallad
sulfatering, som är en kemisk omlagringsprocess av reaktionsprodukterna i batteriets
plattor och som inte kan repareras om den får utvecklas.
I ventilreglerade batterier (AGM/GEL) är elektrolyten (syran) bunden antingen som gel
eller i de glasfibermattor som används som separatorer och därför uppstår inte någon
nämnvärd stratifiering i dessa batterier.
Det innebär alltså att så kallade fritt ventilerade batterier (standardbatterier) och
ventilreglerade batterier (AGM/GEL) skall laddas på olika sätt i det tredje steget. I fritt
ventilerade batterier behöver man höja spänningen och på så sätt provocera fram en
gasutveckling som blandar om elektrolyten. Det vill säga att man behöver höja
spänningen över gränsen för gasning, genom att låsa strömmen vid ett visst värde och låta
spänningen stiga. Detta leder då till den önskade gasningen som medför en
omrörningseffekt så att syran som bildas under laddningen kommer att blandas med
elektrolyten i övrigt.
I ventilreglerade batterier är det däremot viktigt att i huvudsak undvika gasning dels
därför att den inte behövs eftersom det inte finns någon flytande vätska som skall blandas
och dels för att det ökar risken för uttorkning eftersom mängden elektrolyt är mindre i
dessa batterier än i de fritt ventilerade samtidigt som de heller inte kan efterfyllas med
vatten.
Metoden att ladda ventilreglerade batterier i tredje steget är därför att låta spänningen
ligga kvar på eller strax under gasningsspänning och låta strömmen fortsätta att avta,
vilket är ett skonsamt sätt att åstadkomma den överladdning som behövs för den
fullständiga laddningen.
Kontentan av ovanstående blir alltså att olika batteriteknologier behöver laddas enligt
kurvor som är anpassade för den aktuella batteriteknologin annars riskerar man att
batteriet blir felaktigt laddat antingen genom otillräcklig laddning eller genom
överladdning.

Laddkurvor.jpg

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

Hvis du tar deg tid til å lese på lenken jeg lenket til i forrige post, vil du se at Exide Marine leverer 2 typer av sine 3 varianter. Tudor Start og Dual leveres både som syre og AGM og igjen i denne tråden er det vel snakk om syre? Trådstarter har ikke skrevet AGM.

At trådstarter gir feil opplysninger kan selvsagt også være tilfelle, men slik spørsmålet stilles og svaret gis blir det feil.

Så henger jeg på en kommentar her også for når det gjelder forbruksbatteriet i Marine serien leveres det som syre eller GEL, ikke AGM. Som jeg og andre har nevt i andre tråder er GEL nok den batteritypen som er best egnet som forbruksbatteri. Dessverre er ikke det altid tilfelle siden våre ladere og bruken med kraftige innvertere gjør at det er ikke den beste forbruksbatteritypen.

Når det gjelder ladingen for Exide skal AGM og GEL lades likt, men igjen det gjelder ikke for alle AGM batterier. Andre fabrikanter har andre spesifikasjoner, så igjen må man forholde seg til databladet til de enkelte batterier når svar gis.

Jonas Håkansson

FD HBK Medlem
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
1970
Medlemskap
2023
Sv: Hur laddar ett EBL99 egentligen Gel eller tudor dual batteri?

Tudor har ett som heter bara dual och ett dual agm.

Jag har ett gel av annat märke och ett som heter bara tudor dual.
frågan är om det som heter bara dual laddas som syra eller gel och om jag kan koppla bägge tillsammans?

Jonas

Toppen