• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur ladda startbatteriet?

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Behöver ladda-upp startbatteriet efter vinterförvaringen.
Som jag förstår det hela så är startbatteriet placerat under golvet i hytten på vår Fiat Ducato 2,3MJT,-12 & Bürstner Ixeo it700.
Finns det polanslutningar direkt i motorrummet (Var?) eller är det så att alla batterianslutningarna måste demonteras för att annat inte skall komma till skada (EBL etc.).
Hur ställer sig problematiken om jag använder annat batteri o kablar som starthjälp?

Tack på förhand för hjälp med detta!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur ladda startbatteriet?

I motorrummet let etter en boks med rødt plastlokk, under lokket skal det være en fingertykk metalkontakt - dette er pluss på batteriet. Minus er hvor som helst du kan sette klemmen på rent metal på motoren. Mulig plastlokket ikke er rødt, men da med et tydelig + tegn.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Har du en 12:a så går det snabbt att öppna luckan, du behöver en enkrona för att vrida skruvarna sedan är det bara att lyfta luckan. Kan kanske spara någon tiondels Volt genom att koppla direkt på batteriet.
Jag har haft laddaren på hela vintern.

Peter :)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det finnes endel husbiler som ikke lader bilbatteriet, og noen som endast har en vedlikeholdsladning. De som har en fullverdig ladning av bilbatteriet er i mindretall.

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

du kan se om bilens laddare även laddar startB,genom att sätta en voltmätare på kontakten i motorrumet, läs av värdet o koppla in 220,läs av igen, vissa bilar laddar bara underhållsladdning ,så det kan vara bra att köra på med en extra laddare till startbatteriet ibland ,men då ska du ladda minst 12-24 timmar, hälsningar Lasse

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025

du kan se om bilens laddare även laddar startB,genom att sätta en voltmätare på kontakten i motorrumet, läs av värdet o koppla in 220,läs av igen, vissa bilar laddar bara underhållsladdning ,så det kan vara bra att köra på med en extra laddare till startbatteriet ibland ,men då ska du ladda minst 12-24 timmar, hälsningar Lasse

Tack för tipset att kunna mäta laddströmmen!
Vi har ingen tillgång till el i vinterförvaringen så vi får ladda upp med elverket under 24 tim var 5:e vecka men jag noterar från bodels displayen att startbatteriet inte tar åt sig laddning på samma sätt som bodelsbatterierna, så sannolikt laddas inte startbatteriet med full styrka vid elanslutning.

Tack än en gång alla, gött att kunna anslutna direkt i motrorummet o slippa öppna golvet & demontera anslutningar!

Toppen