Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Nä, man får inte ha för lång kabel. Det är ju risk att det kan ligga kvar nån gammal ström i den
Men hur gör ni hemma? 25m räcker inte långt i trädgården
Och man har ju alltid ett utag mitt på tomten?
Och man har ju alltid ett utag mitt på tomten?
Nu är jag konfunderad.
Vad är skillnaden på dessa två exemplen.
1. Jag kopplar in min 25 met. elkabel i ett yttre eluttag, på en industri eller bostadsfastighet.
Detta eluttag har en ledning på till ex. 25 met till elcentralen med säkringen.
=2x25met. kabel.
2. Jag kopplar in mig med 2st 25 met. elkablar.
Detta i en elstolpe där säkringen sitter i stolpen.
Då är frågan.
Utsätter jag mig för samma risk i båda dessa fallen?
Och i så fall, hur skall man skydda sig i alternativ 1, som är ett sätt som man ofta använder.
Som svar på tråden, så har jag en 5m, en 10m och en 20m, 3x 2,5mm kabel med CEE kopplingar och en kort övergångs kabel med stickkontakt
Hälsn. Krister.
Nu är jag konfunderad.
Vad är skillnaden på dessa två exemplen.
1. Jag kopplar in min 25 met. elkabel i ett yttre eluttag, på en industri eller bostadsfastighet.
Detta eluttag har en ledning på till ex. 25 met till elcentralen med säkringen.
=2x25met. kabel.
2. Jag kopplar in mig med 2st 25 met. elkablar.
Detta i en elstolpe där säkringen sitter i stolpen.
Då är frågan.
Utsätter jag mig för samma risk i båda dessa fallen?
Och i så fall, hur skall man skydda sig i alternativ 1, som är ett sätt som man ofta använder.
Som svar på tråden, så har jag en 5m, en 10m och en 20m, 3x 2,5mm kabel med CEE kopplingar och en kort övergångs kabel med stickkontakt
Hälsn. Krister.
Sander
6A säkring räcker gott till för att köra elpatron på 1 kW (6A x 230V = 1380W).
Hur långa elkablar jag använt under mina mer än 30 år med husbil törs jag inte berätta.
aake
Tror jag förstår vad du menar, du vet ju inte hur lång den kabel är som matar vägguttaget och denna längd påverkar också utlösningsvillkoret. Och det är ju inte bara fram till säkringen utan hela vägen från din nätleverantör som påverkar.
Men du behöver inte tänka på detta. Det här kallas för förimpedans och det är nätleverantören som ansvarar för att denna är tillräcklig så länge du ansluter 25 m kabel som mest.
/Håkan
I min lilla elektriska värld är en EU-kontakt(EU-plugg) endast avsedd för tvåledare, dvs utan jord.
Att använda en sån kontakt ställer allt vad jordfelsbrytare totalt ur spel, dvs livsfarligt!!!
--------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsn RichardK, måste bara reda ut lite frågetecken.
Om du med EU kontakt menar den delvis blåa runda lite större kontakten som för det mesta förekommer så är den naturligtvis fullt jordad som alla andra utesladdar. Skillnaden är ju bara att i den finns det tre stift, varav det ena är jord.
Om du nu menade den, eller inte som tvåledad, så har ju en jordfelsbrytare inte heller något att göra med om en sladd/kontakt är jordad eller inte, och ställer absolut inte en jordfelsbrytare ur spel som du skriver.
En jordfelsbrytare "jämför" strömmen som flyter i fasledaren kontra nolledaren och om det försvinner ström till jord (t.ex. genom din kropp) så blir det obalans på strömmen i fasen och strömmen i nollan, och då slår jordfelsbrytaren från.
Jordledaren ligger bredvid och har inget med brytningen att göra.
Den kan ev. förvärra stöten man får i stället. om man håller i något som är jordat med sladdens jordning och får en stöt så är det faktiskt värre, än att få en stöt och bara stå i gummiskor och inte hålla i något.
M.v.h. JANKRO.
Eftersom jag är nyfiken har jag goglat på "förimpedans" och förstår lite bättre vad du menar Håkan.
Tack för infon.
Krister.
------------------------------------------------------------------------------EU-kontakt är enbart tillåten inomhus. Den har enbart fas och nolla, ingen jord. Kan det vara en förväxling mot CEE? Det är ju den standard som gäller utomhus och är godkänd för husbil/husvagn som anslutning?
/Hasse