• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

hur länge kan man stå

F

F.d. 3088

Guest
Sv: hur länge kan man stå

vad tror ni att jag menar med lagvrängarförening just det ni håller på med just nu .Att vi i husbilsklubben inte har något att göra med Varberg o helsingborg kan du bara glömma numera noteras nummer o namn om man ser någon i husbilsklubben bära sig illa åt

Menar du att jag med flera tillhör en "lagvrängarförening" i så fall får du berätta för oss vad du menar med det och vad en sådan förening gör.
Sedan att någon skriver upp bilnummer och namn på någon som missköter sig är väll bara positivt, ännu bättre vore om det förevigades med kamera och polisanmäldes

FöreningsGurra

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Jag hittade en artikel i MOTORMAFASINET med titeln
Terrängkörningslagen - "idiotenkel" men missförstådd som jag bifogar som jag bifogar detta inlägg.
//Conny
(markägare)

Bilagor

• Terrängkörningslagen.JPG
    Terrängkörningslagen.JPG
    704,9 KB · Visningar: 31

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Hej alla!
Att parkera eller campa vet vi väl vad som gäller?
Tog en tur på norra Öland i helgen. Parkerade (camping förbjuden) och övernattade vid Byrums raukar och fick en underbar morgon med sol över Blå Jungfrun och oss. Därifrån vår avatar.
Vidare norrut till Trollskogen där vi ser skylten som gör oss förbryllade (hoppas jag lyckas bifoga bilden).
Uppställning av husbilar förbjuden.
Ställa av, på m.m. begriper vi. Men hur ställer man upp en husbil på en parkering? Och hur länge?
P1010094ae

Hälsningar från Öland, Britt&Gunnar

Bilagor

• P1010094ae.jpg
    P1010094ae.jpg
    77,5 KB · Visningar: 692
Senast ändrad:

hans p

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024

Hej alla!
Tog en tur på norra Öland i helgen. Parkerade (camping förbjuden) och övernattade vid Byrums raukar och fick en underbar morgon med sol över Blå Jungfrun och oss. Därifrån vår avatar.
Vidare norrut till Trollskogen där vi ser skylten som gör oss förbryllade (hoppas jag lyckas bifoga bilden).
Ställa av, på m.m. begriper vi. Men hur ställer man upp en husbil på en parkering? Och hur länge?
P1010094ae

detta är väl ett ex på lagvrängeri

F

F.d. 7282

Guest

Den skylten har iallafall jag svårt att tolka, men parkering i 24 tim hade jag nog vågat mig på om det inte finns fler skyltar vill säga.

// Pär

F

F.d. 3088

Guest

detta är väl ett ex på lagvrängeri

Lätt som en plätt här har folk av dom två kategorierna på skylten misskött sig grisat ner mm" tillägget husbil "uppställning" förmodar jag menas att man campar, man har ställt upp husbilar flera dagar plockat ut bord stolar mm och inte lämnat platsen som den var när man kom.:mad:
Det är väll som ordspråket säger: Som man bäddar får man ligga
Eftersom jag inte varit på platsen vet jag inte om det är privatmark eller hur det ser ut runtom. Är det en plats som lokalbefolkningen använder och där är fullparkerat flera dagar av campingfordon förstår man ju skyltningen.

Får även hänvisa till mitt första inlägg

GH

Senast redigerad av en moderator:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Hej alla!
P1010094ae

Även jag har sett denna skylt , men det finns massor med hemsnickrade skyltar.
Husbil finns inte i lagstiftningen! Här är ett område för klubben att arbeta på!

F

F.d. 10627

Guest

Markägare som uppbär bidrag av någon sort för väghållning eller dyligt även gällande s.k "enskild väg" måste upprätthålla vägen för allmänhet.

Man får inte sätta upp skyltar om privat o s v om mna får någon sorts bidrag från staten, EU eller samfällighet,

Ej eller någon form av bom eller annan stoppande hinder får företas.

Alltså kan man undanröja sådana hinder utan påföljd.

Förslagsvis: kronans pentylstubin med tillbehör, slägga, bultsax.

Senast redigerad av en moderator:

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Hej..

Här hade iallaf. jag haft svårt att stå.. Vi undviker platser där vi anar att vi inte är välkomna..
Vilket jag tycker skyltarna visar här. Jag tolkar skyltarna som att varken husvagnar eller husbilar är välkomna här. Skulle jag mötas av "vän av ordning", markägare eller vaktbolag, hade jag haft svårt med argumenten.. Vill man förstå, så förstår man, även om inte skyltmakarna inte riktigt hunnit med..
Blå skylt med 24 tim park. är däremot inget problem för mig, Jag tycker mig kunna skilja på förbud och ren ovilja, avundsjuka.. och bara dumhet. Finns inga skyltar och jag inte stör eller inkräktar på något eller någon, visar hänsyn till natur och omgivning ställer vi oss och njuter av utsikt och omgivning. Då finns argument..

Libom..

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Den här skylten kom upp i somras i Nösund på Orust. Är den hemsnickrad månne? Jag tyckte den verkade lite oseriös eller lite "oofficiell". Finns den verkligen med i Vägverkets skyltflora?

Nösund hbk.jpg

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Den här skylten kom upp i somras i Nösund på Orust. Är den hemsnickrad månne? Jag tyckte den verkade lite oseriös eller lite "oofficiell". Finns den verkligen med i Vägverkets skyltflora?

Visa bilaga 21969
Skylten är olaglig, marken är kommunal.
I lagens mening har skylten ingen som helst betydelse. Bara att strunta i.
Att sätta upp sådana skyltar är lagvrängeri om något.

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Har diskuterat detta tidigare! Det tog lite tid att hitta mitt inlägg ang. olagliga skyltar.
Här ligger det: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/231567
Står just nu med dålig uppkoppling på en parkering med havsutsikt (i mörkret?) i Vitemölla, här finns inga konstiga skyltar. JvH

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Skylten är olaglig, marken är kommunal.
I lagens mening har skylten ingen som helst betydelse. Bara att strunta i.
Att sätta upp sådana skyltar är lagvrängeri om något.
Kommunen bestämmer väl själv sina ordningsstadgar, och skyltar därefter.
Vilken statlig myndighet kan sätta sig över det.. ?
Men det ska väl vara en enhetlig skytflora enl. vägverkets sortering. Därför kan skylten var tveksam om än tydlig. Lär väl dyka upp från vägerket så småningom.
Eller..??
Libom.

Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det är riktigt att kommunerna bestämmer om lokala ordningsfrågor där även trafikfrågor ingår. Men de har att rätta sig efter den skyltflora som Vägverket/Transportstyrelsen beslutat om. Möjligen kan de ha tilläggsskyltar utformade efter eget huvud.

En skylt med ett fordon som liknar en husbil finns inte i Sverige.....än.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Så länge det inte är vägverkets mark, utan kommunal eller privat bestämmer de väl själva, när det gäller kommuner måste det föras in i trafikliggaren för att vara giltigt. Däremot finns det ingen skyldighet att bara använda Vägverkets skyltar.

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Det är riktigt att kommunerna bestämmer om lokala ordningsfrågor där även trafikfrågor ingår. Men de har att rätta sig efter den skyltflora som Vägverket/Transportstyrelsen beslutat om. Möjligen kan de ha tilläggsskyltar utformade efter eget huvud.

En skylt med ett fordon som liknar en husbil finns inte i Sverige.....än.
Ok, Michael..
Men här får man nog läsa lokala ordningsstadgan, skylt eller inte. Eller kan man bortse från ordningsstadgan om det är oskyltat eller "felskyltat"..?
Det är väl lokala ordningsstadgan som gäller..
Anser som tidigare att här får Husbilsklubbar möta kommunfolk för att hjälpa till med skyltflora, reda ut begreppen och föreslå ställplatser och utformning... Våra husbilar lär ändå inga kommuner slippa ifrån..
Libom

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

För att klarlägga och göra det enklare för kommuner att ordna parkerings och uppställningsplatser kommer Transportstyrelsen att ta fram en ny skyllt (se bildspel)

Senast ändrad:
Toppen