• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lång är Husbilssäsongen ???

F

F.d. 6238

Guest
Efter att 951 personer har röstat så leder för första gången "HELA ÅRET".

Det var mycket rolig läsning. Tror att detta kommer att öka ju fler det är som röstar.
HLS kurt
:spinny:

F

F.d. 50024

Guest
Sv: Hur lång är Husbilssäsongen ???

Hejsan.

Vi har våran husbil avställd under vinterhalvåret och det beror först och främst på att vi inte är intresserade av vintercamping.
Är mycket förvånad över att så många har röstat att dom använder husbilen hela året för är man ute och åker under vinteren så ser man nästan inga husbilar på vägarna.
Har åkt tur och retur Örebro - Stockholm denna veckan, totalt 45 mil, och såg då endast EN husbil efter vägen.

En glad vinterhälsning från Torotor

F

F.d. 2774

Guest

Vi har inte ställt av våran husbil den här vintern, men pga jobbet så åker vi ju "bara" på helgerna, det är kanske så dom flesta andra oxå gör..;)

Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Hej! Det går ju också att använda husbilen utanför Sverige på vintern! Just hemkommen efter en 700 mils snabbtripp till Spanien kan jag intyga att det vimlar av husbilar i Europa även på vintern. Kvällsbild från vår "ställplats" i Benidorm bifogas.

Jappe

Bilagor

• Benidorm (23) 450.jpg
    Benidorm (23) 450.jpg
    76,1 KB · Visningar: 427
Senast ändrad:
F

F.d. 50024

Guest

Hej igen.
Nu är ju inte vi statsanställda ännu då och eftersom jag jobbar inom vården, så är det mycke helgjobb och liten tid över till att åka "söröver".
Om några år så kanske vi prover på det oxå./ Torill

robert

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027

Måste nog hålla med föregående talare att man kanske bara använder husbilen under helgerna, men jag tycker nog att man här i göteborg ser flera husbilar på vägen även under veckorna¨. antingen på väg upp eller ner, fast det är klart just nu är det väl lugnt, det beror väl alldeles på vad man har för intressen, vi har killar som spelar handboll på elitnivå tex och då blir det ju en massa resor till de orter där de är, så, jag vi tycker nog att man ser, kommer på, husbilar lite varstans, och det är roligt! Vi var tex på väg upp till fjällen på annandagen då vi såg och vinkade till 528 i Mora vid McDonalds!

F

F.d. 3753

Guest

För att svara direkt på frågan "Hur lång husbilssäsongen är" så skulle jag säga ca 30 år men det beror förståss på vid vilken ålder man påbörjar den. De flesta verkar börja i 50-års åldern och kör man då tills man är ungefär 80 år så blir den 30 år.

Ce-eN

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2026

Det är nog så att under vinterhalvåret använder de flesta sina husbilar endast i helgerna. Andra kanske har bilarna stående på en bra vintercamping.En del åker kanske till varmare länder. Vi avänder vår för närvarande bara om helgerna, men i mitten av febuari drar vi till Spanien..
Ce-eN!

F

F.d. 3727

Guest

Vi ställde in husbilen i mitten av Oktober och hoppas att klimatet bjuder oss att hämta ut den i mitten av April.
mvh. Olle.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Hej Jappe och välkommen till Sverige igen, Vi har saknat Dig.
Verkligen? Jag blev så glad när jag läste detta! Ibland har jag fått för mig jag att jag var klubbens buse nr 1. Alla klubbar behöver ju i och för sig en buse för att ha någonting att relatera till när det gäller den egna förträffligheten. Stort tack, Monica o Kurt!

Jappe

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Hej igen! När jag ändå håller igång så här sent, så kan jag inte låta bli att visa en bild, som på något vis blev en av resans stora upplevelser; jag vet inte riktigt varför, men kanske vet någon vad det är för en skulptur och var den finns!

Jappe

Flickan med krukan  700.jpg

FredrikL

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2025

Hej Jappe, välkommen åter, nej du, det behövs mycket mer för att vara buse!!! Man måste vara elak också, å det vet inte du hur man stavar till ens!
Å varför är du tillbaka? Är väl en aningen skönare i södra Europa? Åkte du runt med dubbfria M+S däck?

Här är husbilsäsongen något tillbakadragen, men att ha husbil är inte bara att åka husbil, utan väldigt mycket att fundera och planera vart friheten ska ta vägen när ljuset och värmen återkommer!
Hur många suckar och glädjerop hörs inte, i stugorna med husbil utanför knuten, i våra stugor runt om i vårt avlånga land?
Ha det
Fredrik

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Tack, tack, det var väldigt vad ni är snälla idag! Jag blir ju riktigt rörd.

Anledningen till att resan blev kortare än planerat var omständigheter utanför min kontroll, kan man väl säga, men det blev ändå en lyckad resa. Däcken Var Michelin Agilis, som uppförde sig väl. Bra däck!

Jag lägger in en bild till från Benidorm, där vädret var helt fantastiskt. Vi var även på en naturalistcamping i Portus (väst om Cartagena), som ju var en upplevelse i sig. Det är väl bäst att tillägga att vi inte kände till vad det var för en sorts camping i förväg.

Anledningen till att vi hamnade på den campingen var att det var den enda vi hittade som inte var fullbelagd och att jag behövde lite sanitär omsorg efter mycket "ställplatsande", bl. a. i La Manga, där vi hittade en finfin stälplats alldeles vid Mar Menor. Jag ska försöka lägga in den ställplatsen här så småningom, om jag lyckas lura ut hur man gör.

Nu ska jag lägga in bilden från Benidorm, för att äckla er lite, som visar hur det såg ut när vi öppnade skjutdörren på morgonen. Varmt var det faktiskt; svensk högsommarvärme kan man nog säga.

Glad Jappe

Benidorm (24) 640 x 480.jpg

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

.... Jag ska försöka lägga in den ställplatsen här så småningom, om jag lyckas lura ut hur man gör.....

Det är ganska enkelt, på första sidan i högerspalten precis ovanför Sverigekartan hittar du en knapp "Ny plats", klicka på den och fyll i dina uppgifter.

Toppen