• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur lång är din husbil?????

ingalill13

HBK Medlem
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
2892
Medlemskap
2025
Vi har en 2009 Bürstner Solano t615 och har upptäckt att registreringsbeviset säger att den är 7,67 m lång. I Bürstners broschyr stod att den ska vara 6,95 m och vi tyckte det var perfekt med en bil under 7 meter!
Nu visar det sig att man gjort en typbesiktning, dvs det är inte vår specifika bil som är "mätt" utan man har i COC-intyget angett ett spann på 6,92 - 7,67 m, antagligen för att man räknat in ev cykelställ mm.
Enligt en kontakt på Transportstyrelsen är det själva fordonets längd som ska anges.
Om tillverkaren anger ett spann, så lägger de in det högsta måttet i registreringsbeviset.
Min Bürstnerrepresentant menar att det är rätt att räkna in "tillbehör" som cykelställ mm.

Kanske ingen stor fråga, men det är intressant eftersom vi fått så olika besked och skillnaden är hela 0,7 meter!

Hur lång är din 2009:a? Och hur lång är motsvarande modell i årgång 2008? Och äldre???

Hör gärna av er kära Bürstner-ägare och ni som begriper mer än vi!:twitcy:

FredrikL

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2025
Sv: Hur lång är din husbil?????

Har precis fått hem en Bûrstner Aviano i 727 -09. Enligt pappiren ska den vara 7,55, mycket vift på rumban blir det. Ska kolla om den är så lååååång med en mätsticka!

Toppen