• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur länge stå utan 230 volt på vintern?

F

F.d. 50456

Guest
Givetvis svårt att svara på beror ju förstås på hur mycket el man använder och hur varmt man vill ha. Har nyligen köpt en Dethleffs Advantage 6951 årsmodell 2008. Den har Alde golvvärmesystem, det finns två Pc 10 gasol. Frågan är alltså hur länge man klarar sig på gasolen om man inte är uppkopplad om man vill ha 20 grader i bilen vid ca 5 grader yttertemperatur. Vidare undrar jag ungefär vad man kan vänta sig att batteriet håller om man snålar lite, inte använder så mycket lampor eller TV?

Vore intressant med en ungefärlig uppfattning om hur länge man klarar sig utan att koppla in sig på elnätet. :confused:

Tacksam för svar

Klas Argulander

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Hur länge stå utan 230 volt på vintern?

Hur många amp har du i batteribank och har du halogen eller LED-lampor?
Vi klarar oss 4-5 dagar och det är ju våran värmefläkt som slukar mest och vi har Truma luftburen värme.

F

F.d. 52945

Guest

Som Bengt-Åke säger så är det en mängd faktorer som väger in för hur länge du kan stå utan el, t.ex hur många batteri har du (vanligt med 2 st) hur stora är de, hur gamla är de, 5 graders värme när det är vindstilla kan inte jämföras med 5 graders värme och rejäl blåst t.ex.
Generellt kan jag nog säga att med ganska nya batterier (2 st x 85 amp) och lite förbrukning av energi (lampor, tv t.ex) så kan du nog stå mellan 2 och 4 dagar utan tillskott på extern el.
Ett tips till dig är att byta ut dina kompositflaskor till p 11:eek:r istället, enligt egen erfarenhet så slutar de att fungera när det är under nollstrecket ute.

Med vänlig hälsning
Pilot

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Jag har en ungefär likadan husbil som frågeställaren, Advantage I6611 -08, och kan i princip bara hålla med de andra som svarat. Jag har inte så mycket erfarenhet när det gäller vintercamping i husbilen, men några iakttagelser har jag gjort. Viktigt är att batteribanken är i gott skick, för är den inte det kan det gå fort innan man är utan ström, något dygn bara. När det gäller gasolen så ha det gått åt en tredjedels flaska per dygn när det är riktigt kallt, dvs åtskilliga minusgrader (typ - 10 gr). Däremot har jag aldrig haft problem med att få ur gasen ur PC-flaskorna. Jag kommer inte ihåg vad cirkulationspumpen drar under ett dygn men upplever att två batterier á 85Ah räcker längre än gasolen sådana gånger.

Det var mycket känsloberoenden i svaret jag gav; man kanske skulle göra anteckningar nästa säsong för att få bättre kontroll på uthålligheten.

Johan K.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Med ett par batterier på ca 100A styck så klarar du dig 2-4 dygn om du är försiktig. Om du har alde värme drar den 1A max per timma och den går kanske halva tiden om det inte är mycket kallt och blåsigt. En LED TV drar 2-4 A per timma. Har du LED lampor och bara använder några st åt gången drar det kanske 1 A per timma. Vattenpump kan dra några A totalt under tiden. En stereo kan dra en hel del så glöm den. Dator och telefonladdare kan också bli endel men med stor försiktighet och med friska batterier
bör det gå att klara upp till 4 dagar. Med de tempraturer du skriver om bör gasen inte ge dig några problem. Blir det 20- och blåsigt kan gasen gå på ett par tre dygn. Lycka till:)

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Som Bengt-Åke säger så är det en mängd faktorer som väger in för hur länge du kan stå utan el, t.ex hur många batteri har du (vanligt med 2 st) hur stora är de, hur gamla är de, 5 graders värme när det är vindstilla kan inte jämföras med 5 graders värme och rejäl blåst t.ex.
Generellt kan jag nog säga att med ganska nya batterier (2 st x 85 amp) och lite förbrukning av energi (lampor, tv t.ex) så kan du nog stå mellan 2 och 4 dagar utan tillskott på extern el.
Ett tips till dig är att byta ut dina kompositflaskor till p 11:eek:r istället, enligt egen erfarenhet så slutar de att fungera när det är under nollstrecket ute.

Med vänlig hälsning
Pilot

En undran. På vad sätt skulle kompositflaskor vara annorlunda än vanliga stålflaskor?

/M

F

F.d. 1470

Guest

En undran. På vad sätt skulle kompositflaskor vara annorlunda än vanliga stålflaskor?

/M

Gasen kan lättar gå från vätska till gas i låga temperaturer i en metallflaska än i en mer isolerade kompositflaska. Kolla utsidan någon gång vid kraftigt gasuttag.

Anders

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Hej.
Vi står inte utan 230 volt på vintern. Elverket finns alltid med. Vi stöttar lite på kvällarna inför natten. Dessutom ger det trygghet.

Vi bytte fullt ut till kompositflaskor när dom kom. Efter konstiga tryckfel och slattar kvar i flaskan, vintertid, så har vi idag bara PA11. Dom ger en marginell viktökning, inget strul och dessutom ett kilo gas mer per flaska. Hälsar Björn

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Gasen kan lättar gå från vätska till gas i låga temperaturer i en metallflaska än i en mer isolerade kompositflaska. Kolla utsidan någon gång vid kraftigt gasuttag.

Anders

Det är delvis rätt som du skriver. I min polar husvagn fungerar inte det med kompositflaskor i gasolkofferten. Däremot i min Kabe TM 750 husbil fungerar det toppen, naturligtvis för det blir ju aldrig minusgrader i gasolskåpet. Fungerar det inte så i alla bilar eller????
//Tommy :)

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2025

Det är delvis rätt som du skriver. I min polar husvagn fungerar inte det med kompositflaskor i gasolkofferten. Däremot i min Kabe TM 750 husbil fungerar det toppen, naturligtvis för det blir ju aldrig minusgrader i gasolskåpet. Fungerar det inte så i alla bilar eller????
//Tommy :)

Det beror väl på hur gasolskåpet är kostruerat.
Mitt är bara en plåtlåda.

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Hmm, förstår fortfarande inte. Finns någon kemikunnig på forumet som kan förklara varför kompositflaskor skulle vara sämre än metallflaskor i kyla?

Jag har ju hört det tidigare men trodde då det mer rörde sig om lite tyckande då man ju kan se att plastflaskan inte blir helt tom, något man inte ser på en stålflaska.

/
M

Nyhlen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025

När gasolen strömmar ur flaskan sjunker trycket på den utströmmande gasen kraftigt.
Detta tryckfall ger temperatursänkning på hela flaskan
Aluminiumflaskan isolerar inte som kompositflaskan varför denna lättare värms upp av omgivningstemperaturen
Detta i sin tur gör att gasen som är i vätskeform lättare förgasas
/ Thomas

Christer L

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
794
Medlemskap
2025

Hej!
En alde 3010 panna tar.
Gas: Propan / ButanEffekt Steg 1: Propan 3,3 kW / Butan 3.8 kWGasförbrukning: Propan 245 g/h / Butan 275 g/hEffekt Steg 2: Propan 5,5 kW / Butan 6.4 kWGasförbrukning: Propan 405 g/h / Butan 460 g/hGastryck: I3+ 28-30/37 mbar I3B/P 30 mbar

Hoppas det går att läsa förångningskapaciteten i den bifogade filen.

Bilagor

• gasol.pdf
    189,9 KB · Visningar: 53

Nisse och Nana

HBK Medlem
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024

I vår Bürstner Ixeo klarar batterierna 68 timmars normal levnads standard för 3 personer.
Önskar att de skulle klara 72 timmar så man slipper vakna klockan fyra på morgonen av att det är ovanligt tyst och småkyligt :twitcy:

Toppen