• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur länge räcker batteriet

Status
Stängd för vidare inlägg.

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Hej. Jag ser på min display att jag förbrukar ca 6 a nu med tv och något annat som är på,Detta har varit på i ca 4tim nu och mätaren visar 12.8ah någon som vet hur länge det dröjer innan det tar slut batterierna är på 440ah. Tar det stopp på 12.2 eller någon som vet på ett ungefär bara.

Senast ändrad:

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2025
Sv: Hur länge räcker batteriet

Hej! Man brukar räkna med att aldrig ladda ur batterier mer än 50% så har du 440Ah så kan du teoretiskt ta ut 10A belastning i 22 timmar om det var fulladdat. Lite olika på batterityp, men när spänningen går ner till 11,5V vid belastning är det kris. Normal belastning typ lampor och Tv. Om inget är tänt eller drar ström bör spänningen ligga över 12V. Tänk på att batterimätare är inga underverk precis, köp gärna en billig multimeter och jämför värdena. Även en dyr multimeter visar flera decimaler fel.... Fulladdat skall batteriet hålla 12,7 Volt utan någon förbrukare inkopplad. Vid laddning går spänningen upp till 14- 14,5Volt för att när laddaren gått över till inderhållsladdning stanna på 13,6 V.
Som du ser så är det noga med tiondelarna...
Som slutkläm så laddar du ur mer än hälften av kapaciteten börjar batteriet att ta skada tyvärr. Det finns flera bra trådar om batteriladdning och sånt här på forumet.

Lycka till med ditt liv i husbil...

Conny J

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen